آرالیا
نوشته شده توسط : hr

آرالیای ژاپنی

Image result for ‫آرالیا مینیاتور‬‎

آرالیای ژاپنی  -  JAPANESE ARALIA

نام علمی : FATSIA JAPONICA

خانواده :   ARALIACEAE  - عشقه

بومی منطقه : جنوب ژاپن

نام های دیگر : فاتسيا ژاپونيكا,Aralia japonica Thunb,A. sieboldii Hort

خاک و تغذیه دمای ایده آل محیط آبیاری و رطوبت نور محیط
خاک با زهکشی خوب و غنی از کمپوست 15 درجه سانتیگراد مرطوب
متوسط

گیاه آپارتمانی با برگ‌های لوب‌دار، براق و سبز تیره به قطر 40-20 سانتی‌متر است. برای مكان‌های سایه و خنك نیز مناسب است

برگها ي آن، پنجه اي شكل خيلي طويل ، سبز روشن و شفاف كه از 5 يا 7 يا 9 لب تشكيل شده اند.

گلهای آرالیای ژاپنی كوچك و به رنگ سبز و به شكل چتر و معمولاً زیاد قابل توجه نيست

آرالیای ژاپنی بعنوان گياه خانگي يا در بعضي جاها ( مناطق با پناهگاه هاي بدون آفتاب و باد ) ميتوان آنها را در حياط پاسيو يا باغها كشت كرد

 

موقع كاشت يا تعويض گلدان این گیاه ارديبهشت و خرداد می باشد

میوه های آن در زمستان میروید و اواخر زمستان کاملاً رسیده ، به آرامی از سبز روشن به سیاه تغییر رنگ میدهد و سپس میریزد

به مكان سایه یا نور خوب، آبیاری مرتب و كوددهی در بهار و تابستان نیاز دارد. نور مستقیم آفتاب را نمی‌پسندد و حداقل دمای قابل تحمل آن 3 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

این گیاه اگر به درستی نگهداری شود ، خیلی به ندرت دچار آفات یا بیماری میگردد

تکثیر آن از طریق كاشت بذر در بهار یا پائیز، تهیه قلمه در اوایل یا اواسط تابستان و خوابانیدن هوائی در بهار یا اواخر تابستان امكان‌پذیر است.

 

 

آرالیا

 

 

 

 

 

  • فارسی اصیل :ندارد
  • فارسی رایج: آرالیا
  • نام انگلیسی:false castor oil plant
  • نام علمی: aralia japonica
  • از خانواده: Araliaceae
  • خاستگاه: ژاپن

 

 

 

گیاهی مقام به تغییرات درجه حرارت،متعلق به خانواده آرالیاسه برگها شبیه پاپیتال  و پنجه ای با هفت بریدگی عمیق،همیشه سبز،با رنگ سز روشن و براق،سریع الرشد و ارزان . نگهداری آن ساده است،در بعضی کتب،آن را به نام((فاتسیاژایونیکا)) میشناسند،برگها نسبت به ماده ی براق کننده ی شیمیایی حساس هستند،در اواسط تابستان گلهای سفید ریز به وصرت خوشه ظاهر می گردد،احتیاج به هور بیشتری دارد.

 

نیازها:

 

نور: اگر چه مکان های پر نور را ترجیح میدهند ولی در نیم سایه و نیم آفتاب قابل نگهداری هستند.

دما: قابلیت تحمل زیادی دارند و در درجه حرارت  صفر تا ۲۱ درجه ی سانتی گراد به رشد خود ادامه میدهد.

آبیاری: خاک را در تابستان همیشه مرطوب نگه دارید.در تابستان هفته ای ۲ بار و در زمستان هفته ای یکبار به آبیاری احتیاج دارد.

رطوبت: در تابستان هر روز و در زمستان دو بار در هفته احتیاج به غبارپاشی دارد،گیاه شدیدا رطوبت دوست است.

تغذیه: با کودهای مایع یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی هر ۱۴ روز یکبار گیاه را تغذیه ی مصنوعی نمایید.

خاک مناسب: خاک لیمونی بهترین خاک است.

تعویض گلدان: هر سال با شروع فصل رشد گلدان را فقط با یک اندازه بزرگتر تعویض نمایید،گیاه دوست دارد ریشه هایش نزدیک به هم باشد.از کلدان خیلی بزرگ استفاده نکنید.چنانچه شاخه ها دراز و منحرف و فاصله برگ ها زیاد باشد پس از تعویض گلدان احتمال دارد انتهای شاخه ها بشکند،محل قطع شده را با گرد گوگرد ضدعفونی کنید.

تمیز نمودن برگ ها:از مواد براق کننده ی شیمیایی استفاده نکنید،غبار پاشی برگها را نیز تمیز می نماید.گل ها را در معرض قطرات آب قرار ندهید.

تکثیر: ریشه دار نمودن قلمه های پاشنه دار در دمای ۱۸ درجه ی سانتی گراد در بهار

 

عوارض و درمان:

 

ساقه ها دراز و منحرف و گیاه خیلی بزرگ شده است: اگر زمستان است و هوا خیلی گرم،گیاه را به محل سردتری منتقل نموده و شاخه ها را هرس کنید.گل ها ظاهر نمیشوند: گلدان ها خیلی بزگر هستند.در اوایل بهار به گلدان ها ی کوچکتری منتقل نموده.تغذیه مصنوعی را شروع کنید تا غنچه ها ظاهر شوند.

گلها می ریزند و برگ ها خم میشوند: عامل آن آبیاری بیش از اندازه،تشنگی و یا گرم بودن هوا است.شرایط را بازدید و محیط را مساعد کنید.

برگها رنگ پریده هستند: نور کافی نیست،گیاه را به محل روشنتری منتقل نموده و مواظب اشعه ی مستقیم خورشید باشید.

لکه های قهوه روی برگ مشاهده میشود: نور آفتاب خیلی شدید است.گلدان ها را بع محل تاریکتری و با نور غیر مستقیم منتقل نمایید.

زخم های قهوه ای روی برگها مشاهده می گردد: عامل آن وجود دود و گاز آشپزخانه در محیط است.گلدان ها را به محیطی با هوای مملو از اکسیژن منتقل نمایید.

سطح زیرین برگها دارای تار عنکبوت،برگ ها رنگ خود را ازد ست داده و در نهایت سقوط میکنند: کنه ریز قرمز عامل آن است،هر هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستوریاه را سمپاشی نمایید،تامین رطوبت در کاهش آفت موثر است.

حشراتی در اطراف گلها در پروازند:هر دو هفته یکبار با سم حشره کش سمپاشی نمایید تا حشرات از بین بروند.

برگ های جدید خیلی ریز هستند: خاک گیاه از عناصر غذایی در کمبود است،آن را طبق دستور هر دو هفته یکبار تغذیه ی مصنوعی نمایید.

زخم های سفید پنبه مانند روی برگ ها و قاعده ی آنها مشاهده میگردد: حشره ی آفت عامل آن است،با سم حشره کش نفوذی هر هفته بر گها را سمپاشی کنید تا علائم از بین برود،با پنبه آغشته به محلول سم نیز میتوانید لکه ها را خیش کنید.

روی برگ ها زخم های دیسک مانند مشاهده می گردند:حشره ی آفت عامل آن است.زخم ها را با پنبه آغشته به سم حشره کش خیس نموده و پس از ۴۸ ساعت دیسک ها را با پارچه پاک کنید.

قاعده ی ساقه پوسیده است: هوا خیلی سرد و مرطوب است،گیاه را به محل گرمتری منتقل نموده و در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک خشک شود.سپس آبیاری کنید.

برگ ها میریزند: گیاه خیلی تشنه است و هوا خیلی خشک،گلدان ها را به مدت ده دیقه دردون تشت یا سطل پر از آب وارد کنید و سپس خارج کنید،آبیاری را تنظیم نمایید.
زمستان گذرانی ۶ هفته ای این گیاه در زمستان و نگهداری آن در سرمای ملایم و توقف در آبیاری در این مدت رمز گل دهی با کیفیت عالی آن در سال آینده است.

****************

معرفی گل فاتسهدرا

فاتسیا
 

نام انگلیسی

Ivy tree
 

نام علمی

Fatshedera lizei
 

فارسی رایج

فاتسهدرا(عشقه پاپیتال)
 

فارسی اصیل

پاپیدال (پاپی=برگرفته شده از پاپیتال و دال=برگرفته شده از دالبرفل=فاتیسا)
 

معیار زیبایی

برگ
 

رنج قیمت

درایران موجود نیست
 

از خانواده

Araliaceae
 

خاستگاه

آزمایشگاه ( این گل هیبرید یا دورگه است)
 
 

 

حاصل پیوند دو گیاه فاتسیا و عشقه است،به طورعادی برگهای درشت تر از آرالیا هستش و جثه ی بزرگتری دارد، گیاهی است بالارونده و احتیاج به قیم معمولی یا قیم خزه ای دارد،مناسب برای منازل است فقط و بدرد اداره ها و بانکها و شرکت ها نمیخورد زیرا به قارچ و باکتری و سرما حساس است ، سریع الرشد ،در صورتی که با گیاهان بالارونده دیگر به صورت گروهی کاشت شود منظره جالبی در اثر مقایسه برگها به وجود می اورد،به منظور پر پشت شدن چند نشا را در یک گلدان کاشت کنید،یکی از واریته های بر روی برگهای خود لکه های سفید دارد،در مناطق معتدل در پارکها و حاشیه دیوارها مورد استفاده قرار میگیرد،گلها ریز و مورد توجه نیست.

 

نیازها:

 

نور :نیم سایه را بر هر نور دیگر ترجیح میدهد،گیاه را از معرض تابش متسقیم افتاب به دور نگه دارید،نسبت به سایه مقاوم است و واریته های ابلق نسبت به نژادهای با برگ سبز احتیاج به نور بیشتری دارند.در کل گیاهی است مقاوم به تاریکی،در آپارتمان هایی که به علت تاریکی بیش از حد نمیتوان گیاه دیگری را انتخاب نمود پاپیدال بهترین گیاه محسوب میشود.

دما: در محیط گرم نگهداری شود زیرا به سرما حساس است و سمرا باعث افتادن لکه های قهوه ای روی برگ می شود و باعث بروز قارچ و باکتری می گردد.

ابیاری: بین دوآبیاری خاک خشک شود.

رطوبت: ریختن آب روی برگها توصیه نمیشود.زیرا باعث ایجاد قارچ و پوسیدگی می شود.

تغذیه: هر دو هفته یکبار در فصل بهار و تابستان با کودهای محلول در اب مخصوص گیاهان زینتی عمل تغذیه مصنوعی را انجام دهید.

خاک مناسب :مناسبترین خاک کمپوست است.

تعویض گلدان :تعویض هر ساله درصورت بیرون زدن ریسه از سوراخ های زیر گلدان، اوایل بهار لازم است،جهت توپی و پر پشت شدن گیاه در گلدان هر سه گیاه را در یک گلدان کاشت کنید.

تمیز نمودن برگها:برگها را با پارچه و یا اسفنج خیس هر هفته تمیز کنید.حتی الامکان از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید،در صورت لزوم هر ۳ هفته یکبار

تکثیر: کاشت قلمه های ۱۵ سانتی متری از قسمت انتهایی شاخه ها در تابستان،خوابانیدن هوایی در بهار یا تابستان

 

عوارض و درمان:

 

زخم های پنبه ای شکل سفید رنگ روی برگها و قاعده انها تشکیل شده است:عامل ان حشره افت است،با سم نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید.

برگها نرم و آبکی و زرد هستند:ابیاری زیادی عامل ان است،اجازه دهید سطح گلدان خشک شود و سپس ابیاری را بتدریج با میزان کمتر از قبل شروع کنید

برگها بد شکل شده و حشرات سبز رنگ چسبنده ای روی انها مشاهده میشود:با سم حشره کش نفوذی هر ۱۴ روز یکبار طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند،افزایش رطوبت محیط با غبارپاشی در رفع این عارضه اثر دارد

برگها زرد و سطح زیرین انها مملو از تار عنکبوت است:کنه قرمز ریز عامل ان است،با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی کنید

شاخه های جدید دراز و فاصله بین دو برگ زیاد است:نور کافی نیست،گلدان را به محل روشن تر انتقال دهید

حاشیه رنگی برگها از بین رفته و تمام برگ سبز شده است:نور کافی نیست،گلدان را به محل روشن تر انتقال دهید،مواظب اشعه مستقیم افتاب باشید.

برگها پژمرده و خم میشوند:هوا خیلی گرم است،گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید.غبارپاشی در رفع این عارضه نقش مثبت دارد

برگها می افتند:گیاه تشنه است،فورا ابیاری کنید

کپک خاکستری همراه با لکه های ابکی روی برگها مشاهده می شوند:قارچ بوتری تیس عامل ان است که خود ناشی از وجود محیط سرد و مرطوب است،گیاه را به محل گرم و خشک منتقل کنید،با سم قارچ کش طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید.

 

کاشت گیاه با قیم خزه دار:

 

الف)گلدان زهکش دار را انتخاب و میله قیم را در داخل ان قرار داده و مقدار کمی کمپوست به ان اضافه کنید

ب)سه یا چهار گیاه در داخل گلدان قرار داده و کمپوست اضافه کنید تا گلدان پر شود،با فشار انگشت خاک اطراف ریشه ها را متراکم کنید و گیاه را به ارامی به قیم گره بزنید

فاتسهدرا

**************************

گیاه آرالیا

Aralia-Tree-golcenter-ugol.ir
نام علمی : FATSIA JAPONICA
نام رایج : آرالیا
زیستگاه : جنوب ژاپن ، آسسیای شرقی
طبقه بندی : گیاهان دائمی
دانستنهای جالب و مشخصات کلی :
این گیاه جز خانواده کرفسانان میباشد.جالبه بدونید شباهت بی نظیری بین آرالیا و شلفرا وجود دارد.
این گیاه زیبایی اصلیش را از برگ های زیبایش میگیرد شکل برگها در آرالیا به شگل پنچه ای میباشد و همچنین رنگ بسیار زیبای برگ ها نیز به حالت سبز روشن و یا تیره با قطر 20 تا 40 سانتی متر میباشد که بازهم زیبایی خاص و منحصر به فردی را به گیاه میبخشد.
برگ های آرالیا بزرگ تر و دراز تر ساقه خود گیاه میباشد و این ویژگی باعث جذاب تر شدن آن میشود.
همچنین این گیاه در مقابل آفات بسیار مقاوم بود و به علت تلخ بودن شیره برگ ها مورد تهاجم آفات قرار نمیگیرد.
بهترین مکان برای نگهداری این گیاه مکانی با نور غیرمستقیم میباشد ، چوننور مستقیم باعث بالا رفتن تبخیر سطحی از روی برگ میشود و این عمل باعث سوزش کناره برگها خواهد شد.
این گیاه را میتوانید در مکانی که رفت و آمد کم است نگهداری کنید.
آبیاری :
اصولا باید آرالیا جز گیاهان آب دوست باشد.این گیاهرا بصورت سه روز یکبار در منطق سردسیری و دوروز یکبار در مناطق گرمسیری آبیاری کنید.
آبیاری در شادابی و سلامت برگهای آرالیا بسیار تاثیر گذار است.البته باید توجه داشت که تنها برگهایی را باید هرس نکرد که کاملا سالم باشند و هیچ گونه سوختگی یا زرد شدگی نداشته باشند.
این گیاه نسبت به حلزون و کرم خاکی کمی حساس میباشد (برحسب تجربه)
خاک :
خاک مناسب برای کشت آرالیا خاک باغچه غنی شده میباشد.اثر مطلوب ماسه نیز در اطراف ریشه های آرالیا نیز از چشم پنهان نیست پس با این حساب بهتر بستر مخلوطی از خاک باغچه+ماسه+کود حیوانی کاملا پوسیده میباشد.
دما :
بهترین دما برای نگهداری آرالیا یچیزی در حدود 20 الی 25 درجه سانتی گراد میباشد که حتما باید کنترل شود.
این گیاه حداقل میتواند تا 3 زیر صفر درجه سانتی گراد را تحمل کند.در کل آرالیا گیاه بسیار خوش فرم و بسیار زیبا میباشد.
روش های تکثیر :
این گیاه گل های کوچکی بوجود میاور که در صورت رسیدگی خوب،تولید بذر میکند.روش اول روش کاشت بذر میباشد که در حدود 20 ماه طول میکشد تا بذر ها جوانه بزنند.
البته باید گفت مثل مقالات پیشین کاشت درون ظروف یکبار مصرف پیشنهاد میشود.
روش دوم تکثیر نیز تکثیر از طریق قلمه زدن میباشد که رشد چندان مطلوبی ندارد.
کود دهی و دوران استراحت :
کود دهی این گیاه را هر 20 روز یکبار انجام دهید،حتما اثرات جالبی را روی گیاه حس خواهید کرد.
این گیاه نیازمند دوره سرما دهی و یا دوران استراحت نیست.

 



:: موضوعات مرتبط: گیاهان آپارتمانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 2193
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: