آگاو
نوشته شده توسط : hr

آگاو ویکتوریا

نحوه ی نگهداری آگاو ویکتوریا و معرفی آن: آگاو ویکتوریا گونه‌ای از هزاران واریته آگاوها می‌باشد. اسم این آگاو توسط توماس مور به احترام ملکه ویکتوریا انگلیس نام گزاری شده است. جز گیاهان کم رشد می‌باشد. قطر اگاو ویکتوریا تا ۴۵ سانتی متر نیز رشد می‌کند. دارای برگ‌های محکم و بسیار زیبایی می‌باشد. برگ‌ها داری سه زاویه مثلثی به رنگ سبز تیره و روشن با خطوط سفید بر روی برگها مشاهده می‌شود. برگ‌های این آگاو بدون تیغ هستند تنها در انتها و مرکز برگ‌ها یک تیغ کوتاه مشاهده می‌شود. Agave victoriae-reginae است.  

آگاه ویکتوریا در سن حدود ۲۵ تا ۳۰ سالگی گل می‌دهد. گیاهی است مقاوم که نگهداری از آن آسان می‌باشد. به نور زیاد و آبیاری منظم نیاز دارد و در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک گلدان خشک شود. خاک مناسب برای این گیاه خاک کاکتوس سبک می‌باشد با ترکیب از ماسه و پیت ماس و مقدار بسیار کمی ورمی یا کود گاوی کاملاً ضدعفونی شده. کف گلدان حتماً باید دارای سوراخ برای خروج آب اضافی باشد. زیرا این گیاه بسیار مستعد پوسیدگی ریشه می‌باشد. در زمستان آبیاری را کم کنید و گیاه را در محلی خشک با دمایی حدود ۱۰ درجه نگهداری کنید.

آگاو ویکتوریا ابلقآگاو ویکتوریا ابلق

بیماری‌ها:
افت‌هایی مانند شپشک آرد آلود و کنه‌ها این گیاه را مورد هجوم قرار می‌دهند. حتماً باید به طور منظم گیاه را بررسی کنید. همچنین انواع قارچ‌ها می‌توانند گیاه را آلوده کنند. گیاه را در محلی خشک نگهداری کنید و از آبیاری بیش از حد خودداری نمایید.

 

آموزش تکثیر آگاو ویکتوریا:
تکثیر این گیاه از طریق پاجوش و بذر می‌باشد. بذرهای این کاکتوس را می‌توانید در خاک پیت ماس با رطوبت بالای ۷۰ درصد بکارید. سینی کاشت را در محلی با دمایی بین ۲۰ تا ۳۰ درجه و نور ملایم نگهداری کنید. بعد از سه ماهگی می‌توانید جوانه‌های سبز شده را با کودهای ازت پایین و پتاس بالا کوددهی کنید تا رشد آنها افزایش یابد. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قارچی هر دو هفته یک بار جوانه‌ها را با سم قارچ‌کش سم‌پاشی کنید.

 

            ********************

 

معرفی گل آگاو

آگاوو
 

نام انگلیسی

century plant
 

نام علمی

Agave sp
 

فارسی رایج

آگاو (گل قرن،خنجری)
 

 خانواده

Asparagaceae
 

خاستگاه

جنوب و غرب آمریکا و امریکای مرکزی
گیاهی که میخوام امروز بهتون معرفی کنم،گیاهی خاص ،وحشی،مرد روزهای سخت، با معرفت و تک پر هستش!!  آگاو ازین جهت خاص هستش که بعضی ها اون رو گاهی به نام گیاه قرن میشناسند چون  معتقد ند که در طول ۱۰۰ سال یک مرتبه  گل می‌دهد. اما زمان تا گلدهی در گونه‌های مختلف متفاوت و بین ۱۰ تا ۴۰ سال می‌باشد. این گیاه تک‌پر بوده و پس از یک‌بار گل و میوه‌دهی از بین می‌رود. باور کنید توی یزد یا شمال یا میدون هفت تیر تهران که یکبار گل داده بود ملت ریخته بودند واسه عکس برداری چون ارتفاع گلش خیلی بانه و تا چندید متر میرسه چون که توی محل خودشون تو مکزیک مرغ مگس خوار باید گرده افشانیش کنه!آگاو از گیاهان گوشتی زینتی خیلی رایج است.گفتم وحشی چون که  برگ‌ها به‌صورت طوقه‌ای قرار داشته که گوشتی، چرمی و خنجر مانند هستند. حاشیه برگ‌ها صاف است اما در انتهای آن خاری به سان یک حنجر تیز وجود داره که باور کنید دستتونو میبره !گل‌ها روی یک ساقه بلند (ارتفاع آن در بعضی گونه‌ها به ۴ تا ۵ متر می‌رسد) ستون مانند که دارای گلچه‌های فراوان است تشکیل می‌شوند. گل‌ها چند روز تا چند ماه باقی مانده و بسته به گونه بذر یا سوخیزه‌هایی تشکیل می‌دهند که می‌توان از آن‌ها برای افزایش گیاه استفاده کرد. با رسیدن بذر، گیاه به تدریج از بین می‌رود. گیاهان اغلب پاگیاه‌های تولید می‌کند که می‌تواند برای افزایش به کار رود.در ضمن برخی گونه های اونرو توی فضای سبز هم استفاده میکنند

    از گونه‌های معروف آن A. Americanaاست. این گیاه بومی مکزیک است. برگ‌های آن به‌صورت طوقه‌ای قرار داشته و به‌نسبت ضخیم و آبدار هستند و قسمت انتهایی برگ تا حدی قابل انعطاف است. به‌طور معمول در نوک برگ‌ها یک خار سیاه رنگ وجود داشته و حاشیه برگ دندانه‌دار است. برخی از آن‌ها دارای برگ‌های ابلق با حاشیه‌ زرد رنگ می‌باشند. شکل برگ‌ها و یا کرکدار بودن آن‌ها و نیز نحوه رشد و نمو برگ‌ها و بسیاری ویژگی‌های دیگر، انواع مختلف آگاو را از همدیگر متمایز می‌کند. این گیاه در طبیعت، رشد فوق‌العاده‌ زیادی داشته و شاخه‌های بلند گلدهنده ایجاد می‌کند ولی در منازل و گلدان چندان رشدی ندارد. اگر از این گیاه خوب مراقبت شود پس از ۱۰ سال به گل می‌رود که ارتفاع گل آن به بیش از ۳ متر نیز می‌رسد. ولی برگ‌های این گیاه به‌ویژه در نوع ابلق(A. americana ‘marginata’)جنبه زینتی دارد که حاشیه برگ آن زرد رنگ است.

آگاو ابلق

آگاو ابلق

 

آکاو آمریکایی

آکاو آمریکایی

آگاو سبز

معرفی آگاو:

آگاو با نام انگلیسی Century plant و نام علمی Agave sp. از خانواده  Asparagaceae ، گیاهی است دائمی و بومی آمریکا که ساقه ندارد و برگهای آن مستقیما از سطح خاک از ریشه خارج میشود. این برگها پهن، دراز، چرمی گوشتی، به شکل خنجر و به رنگ سبز مایل به خاکستری است که سطح آن مقعر و درنتیجه پشت آن برآمده و محدب است. لبه های برگ تیغهای قهوه ای وجود دارد. گلهای آگاو به رنگ زرد مایل به سبز هستند که ساقه گلدهنده مستقیم از وسط برگها ظاهر میگردند.

تکثیر:

دو روش برای تکثیر آگاو وجود دارد:

  1. کشت با بذر: برای این منظور، بذر را به صورت سطحی و در اوایل بهار در خزانه کشت می کنند و وقتی بذر جوانه زد و گیاهچه حاصل به اندازه کافی رشد نمود، در اوایل تابستان به زمین اصلی انتقال می یابد.
  2. کشت با پاجوش: در این روش، پاجوش های نزدیک ریشه در پایه مادری را جدا کرده و در بستری مناسب کشت میکنند و بعد به زمین اصلی منتقل می کنند که بهترین روش تکثیر همین میباشد

آبیاری:

آگاو تحملش در برابر خشکی بالاست اما آبیاری کافی و منظم باعث رشد بهتر گیاه میشود ولی نباید آبیاری به حدی باشد که غرقابی رخ داده و ریشه بپوسد.

خاک:

از نظر بستر کشت، در طیف وسیعی از بافتهای مختلف رشد میکند فقط باید حتما خاک زهکش مناسب داشته باشد.

دما:

این گیاه به سرما و یخبندان حساس است ولی گرمای بالا را میتواند تحمل کند.

نور:

محل رشد آگاو نباید سایه باشد چون به نور مستقیم و کافی نیاز دارد و از آنجایی که زیبایی این گیاه عمدتا به سبب برگهای آن است، پس سایه یا کمبود نور باعث می شود برگها رنگ پریده و باریک شده و ظاهر گیاه زیبایی خود را از دست بدهد. در کل این گیاه محلهای آفتابی و گرم که سرباز هستند را بیشتر می پسندد.

خواص:

  • در این گیاه ماده ای به نام هکوژنین وجود دارد که در داروسازی برای تولید هورمونهای جنسی و تولید کورتیزون به کار می رود.
  • از این گیاه شیره ای استخراج میشود که تامین کننده ویتامین C در بدن است.
  • شیره برگ آن ادرارآور است، برای قاعدگی مناسب است و در برخی گونه های آن این شیره به عنوان مسکن درد دندان بکار می رود.
  • کوبیده برگ آن را بر روی زخمهای صعب العلاج گذاشته تا درمان شود.
  • دمنوش برگها آن مسهل بوده و برای درمان یبوست و نفخ شکم مفید است.

(لطفا مطالب سایت منصوری گل را بدون ذکر منبع منتشر نفرمایید)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

454435565767

 

*************************************

یه گونه دیگه هم داره که عروس این جنسه به نام آگاوو ویکتوریا A.victoria  بومی مکزیک کند رشد ،برگها با حاشیه ای صاف و منتهی به یک خنجر سیاه،ابلق که تو ایران سایز کوچیکش کمیابه ولی سایز بزرگش هست ولی نه به اندازه گونه ی بالا!

آگاو ویکتوریا

آگاو ویکتوریا

یه گونه ی دیگه که واقعا تو ایران کمیابه A.Mediopicda هستش که من افتخار دارم چند تا ازش بچه گرفتم ولی همه دست وبالمو زخمی کرده!

اگاو مدیوپیکتا

اگاو مدیوپیکتا

گونه ی کمیاب دیگه آگاو لیندا هستش که خداییش ازون وحشی خوشگلاست  A.Bracteosa یدونه داشتیم ۲۰ سالش بود حدود یکو هفتصد قیمتش بود هیچی دیگه رو دستمون موند 

آگاو لیندا

آگاو لیندا

نیازها

 نور: گفتم این گل مرد روزهای سخته چون که واقعا به شرایط سخت مقاومه،به نور زیاد احتیاج داره آفتاب مستقیم واسش لازمه توی سایه و جای کم نور اصلا خوب جواب نمیده توی اتاق پنجره جنوبی بهترین جاست

آبیاری:   نیاز آبی این گیاه بالا است ولی چون به پوسیدگی ریشه حساس است نباید بیش از اندازه آب داده شود. در مناطق با زمستان معتدل می‌توان آن را در هوای آزاد نگهداری کرد.

دما: به هوای سرد و یخ بندان حساسه به جز گونه ی امریکایی ،بقیه رو نمیشه تو حیاط تو زمستون نگه داشت باید با پلاستیک دورشو پوشانید.گرمای زیاد هم براش مهم نیست!

رطوبت: به همون رطوبت متوسط توی اتاق و یا حیاط احتیاج داره.

تغذیه : با این که به این چیزا اعتقادی نداره ولی ماهی یکبار دوماهی یکبار با کود کاکتوس یا آب ماهی تغذیه کنی.

تکثیر: با پاگیاه و بذر قابل افزایش است. بستر افزایش، باید مقدار زیادی ماسه داشته باشد. در صورتی که پاگیاه، ریشه نداشته باشد می‌توان آن را در بستر ریشه‌زایی کرد.

تعویض گلدان : با بیرون زدن ریشه از زیر گلدان نوبت تعویض آن است حدودا هر ۲ یا ۳ سال یکبار باید تعویض گلدان کرد در ضمن هرچی گلدون تنگ تر بشه بچه دهی بیشتر و رشد هم بیشتر خواهد بود البته به طور محدود!

پاجوش های اگاو

پاجوش های اگاو

**************************

بذر ساکولنت آگاو پورپوساروم

بذر آگاو پورپوساروم

عمق کاشت
1 سانتی متر

تعداد تقریبی بذر

10 عدد

فصل کاشت

هوای خنک

زمان جوانه زنی

7 روز

تعیین میزان نور

آفتاب

نوع خاک

خاک کاکتوس

بذر آگاو پورپوساروم

آگاوو پرپروسوم

آگاوو پرپروسوم

شرایط پرورش آگاوو پرپروس

این گیاه بومی مکزیک بوده و در سایزهای کوچک و متوسط اولین گیاهی است که توجه گردشگران در بیابان های مکزیک را به خود جذب میکند. برگ ها به فرم روزت و مرکز گریز و دارای حاشیه ی تیغ دار و نوک مسلح به یک تیغ محکم می باشد. گلدهی این گل ممکن است سال ها به تعویق بیوفتد زیرا این گیاه بسیار دیر به دیر گل می دهد و به همین دلیل به گل قرن  معروف است. بیشتر مناسب برای کاشت در مناطق جنوبی و باغ های صخره ای می باشد.

 

تکثیر

تکثر این گیاه از طریق بذر و جدا کردن پاجوش ها میسر می باشد.  پس از بزرگ شدن بوته آنها را به گلدان 6 منتقل میکنند و بعد از ریشه پر کردن به گلدان های بزرگتر منتقل می شود.

 

خاک

از آنجاییکه این گیاهان بومی نواحی گرمسیری هستند بنابراین خاک آنها نیز همانند خاک این مناطق سبک با PH کمتر از ۷ تا نزدیک به ۷ و با قابلیت نفوذ بیشتری است. خاک کاکتوس‌ها، بهترین خاک برای  اگاوو ، خاک کاکتوس گرامافلور آلمان می باشد.

در بهار تغذیه با کود های مخصوص کاکتوس (موجود در فروشگاه)، هر 20 روز یک بار توصیه می شود.

 

نور

بهترین نور برای پرورش این واریته از اگاوو نور غیر مستقیم آفتاب می باشد تا دچار آفتاب سوختگی نشود. و

 

آبیاری

از آنجاییکه این گیاه بومی مناطق خشک و صحرا های آمریکای جنوبی است نیاز آبیاری آن حداقل می باشد. بعبارتی هر زمان که خاک گیاه خشک شود با آبیاری انجام شود.

 

درجه حرارت

بهترین درجه حرارت برای نگهداری این واریته 26 تا 28درجه سانتی گراد می باشد. این گیاه به شبهای خنک ، حدود 15  درجه سانتی گراد و تهویه مناسب نیازمند است. این گیاهان درجه حرارت سرد را دوست ندارند.

******************

  • نام علمی

    Agave sp

     
  • بومی منطقه

    جنوب و غرب آمریکا و امریکای مرکزی

     
 

معرفی گیاه آگاو لیندا

 

گونه کمیاب دیگر از خانواده آگاو، آگاو لیندا است که از زیباترین این خانواده است.

 

عوارض و درمان

 

زرد شدن نوک برگها

 
 
 

نکات و ملاحظات

 

در هنگام تعویض گلدان، جابجایی و یا تکثیر آن مراقب تیغهای این گیاه باشید.

 

مراقبت و نگهداری

 
 

نور

این گیاه برای روزهای سخت است چون واقعاً به شرایط سخت مقاومت خوبی دارد. به نور زیاد احتیاج دارد آفتاب مستقیم را تحمل میکند ولی در آفتاب ظهر از بین می رود. در سایه و جای کم نور اصلا خوب رشد و نمو ندارد. در اتاق پنجره جنوبی بهترین مکان برای این گیاه است.

 

آبیاری

نیاز آبی این گیاه بالا است ولی چون به پوسیدگی ریشه حساس است نباید بیش از اندازه آب داده شود. در مناطق با زمستان معتدل می‌توان آن را در هوای آزاد نگهداری کرد.

 

دما

به هوای سرد و یخ بندان حساس است. گرمای زیاد هم برای این گیاه مهم نیست.

 

رطوبت

رطوبت متوسط در اتاق و یا حیاط  کافیست.

 

تغذیه

هر دو ماه یکبار با کود کاکتوس.

 

هرس

_

 

تکثیر

با پاجوش گیاه و بذر قابل افزایش است. بستر افزایش، باید مقدار زیادی ماسه داشته باشد. در صورتی که پاجوش گیاه، ریشه نداشته باشد می‌توان آن را در بستر ریشه‌زایی کرد.

 

تعویض گلدان

با بیرون زدن ریشه از زیر گلدان نوبت تعویض آن است حدودا هر ۲ یا ۳ سال یکبار باید تعویض گلدان کرد در ضمن هرچه گلدون تنگ تر باشد بچه دهی بیشتر و رشد هم بیشتر خواهد بود البته به طور محدود.

 

خاک

خاک لیمونی برای این گیاه مطلوب می باشد.

*********************

 




:: موضوعات مرتبط: کاکتوس و ساکولنت , ,
:: بازدید از این مطلب : 20000
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: