نوشته شده توسط : hr

موضوع تربیت، در فرهنگ و معارف اسلامى، از منزلت و جایگاهی بس رفیع برخوردار است. بی­تردید یکی از ابعاد فکری بنیان­گذار جمهوری اسلامى، حضرت امام خمینی(ره)، که از بنیادی­ترین رویکرد ایشان می­باشد، مقوله تعلیم و تربیت و تزکیه­ی نفس است، که همواره و در همه مراحل زندگی بدان توجه ویژه­ مبذول نمود و در گونه­های مختلف تدریس، تدوین نوشته­ها، تألیفات، سخنرانی­ها، نامه­ها و ... بر ضرورت و بایستگی طرح آن تأکید و پافشاری فرمود؛ از این­رو می­توان گفت: حضرت امام(ره) پیش از آن­که سیاست­مداری قاطع و انقلابی باشد، یا به عنوان مرجعی تام، مرجعیت و زعامت دینی را معنایی تازه بخشد، مربی بزرگ و معلم نمونه بود که توانست با دریافتی عمیق و ژرف از مبانی تعلیم و تربیت الهى، در میدان سخت مجاهده­ی نفس، خود را بیازماید و مراحل سیر و سلوک را با موفقیت پشت سرگذارد، و نیز به تربیت نسلی که بار اصلی انقلاب را بر دوش می­کشد، همت گمارد.

و بر همین اساس، غایت و فلسفه بعثت را تربیت بشر معرفی فرمود: انبیا هم که آمده­اند از طرف خدای تبارک و تعالی برای همین تربیت بشر و برای انسان­سازی است... اساس عالم بر تربیت انسان است. انسان عصاره همه موجودات است و فشرده­ی تمام عالم است و انبیا آمده­اند برای این­که این عصاره­ی بالقوه را بالفعل کنند و انسان یک موجود الهی بشود. این موجود الهی تمام صفات حق تعالی در او است و جلوه­گاه نور مقدس حق­تعالی است.

و تربیت­گریزی را بسیار جدی می­شمرد: گرفتاری همه ما برای این است که ما تزکیه نشده­ایم، تربیت نشدیم. عالم شدند، تربیت نشدند، دانشمند شده­اند، تربیت نشده­اند، تفکراتشان عمیق است، لکن تربیت نشده­اند و آن خطری که از عالمی که تربیت نشده است و تزکیه نشده است بر بشر وارد می­شود، آن خطر از خطر مغول بالاتر است

یکی از دلایل تأکید امام خمینی(ره) بر تربیت و تزکیه نفس آن است که نفس تزکیه شده در راستای ارزش­های الهی قرار می­گیرد و سر اطاعت در پیشگاه خداوند فرود می­آورد و به قدرت­های غیر الهی بی­توجه است؛ از این­رو اهتمام بر این امر را بر همه­ی آحاد جامعه لازم دانسته و ضرورت آن را برای کسانی که با تربیت مردم سر و کار دارند، افزون می­شمرد. و با معرفی چالش­های پیش­رو؛ همچون طبیبی حاذق، راه درمان علمی و عملی را نشان می­دهد تا پس از بازشناسی تهذیب نفس، موانع را حذف نموده و فرایند تسهیل گردد.

در بررسی موانع مورد نظر در راه تزکیه­ی نفس از نگاه امام خمینی(ره) موارد ذیل به چشم می­خورد:

1. غفلت از گناه و کوچک شمردن آن؛ در روایات آمده است که خداوند هرگاه به بنده­ی خود عنایت فرماید، او را به یاد گناهانش می­اندازد. در اندیشه­ی اسلامی احساس گناه و حالت توبه و بازگشت یک نعمت الهی و "فقدان احساس گناه" یک زنگ خطر است.

2. حبّ دنیا؛ در این­باره می­فرماید: محبت دنیا، انسان را منتهی به هلاکت ابدی می­کند و آن ماده­ی ابتلائات و سیئات باطنی و ظاهری است)

 

3. حب نفس؛ امام خمینی(ره) حب نفس را ریشه­ی همه مشکلات انسان و بزرگ­ترین مانع تزکیه می­شمرد. به نظر حضرت امام(ره) نفس انسان به شیوه­های گوناگون انسان را فریب می­دهد؛ از این­رو به ذکر نمونه­های بارز حبّ نفس می­پردازد؛ از جمله حب جاه، مقام، همسر، فرزند، ثروت و ... است.

4. امید به سعه­ی وقت؛ از موانع بزرگ تیقَظ و بیدارى، که اسباب نسیان مقصد و نسیان لزوم سیر شود و اراده و عزم را در انسان می­میراند، آن است که انسان گمان کند وقت برای سیر وسیع است... انسان به کلی آخرت را فراموش می­کند و مقصد، از یاد انسان می­رود

5 . غفلت از خود و عیب جویی از دیگران.

6 . علم بدون ایمان.

7. مجادله؛ ایجاد تفرقه و اختلاف از موانع تزکیه­ی نفس است:

دعواهای ما، دعوایی نیست که برای خدا باشد، ... همه­ی ما از گوشمان بیرون کنیم که دعوای ما برای خداست، ما برای مصالح اسلام، دعوا می­کنیم... دعوای خود من و شما، و همه­ی کسانی که دعوا می­کنند، همه برای خودشان است

8 . لذت­گرایى؛ در این­باره نیز هشدار می­دهد: بدان که نفس در هر حظّی که از این عالم می­برد، در قلب اثری از آن واقع می­شود که آن تأثر از ملک و طبیعت است و سبب تعلّق آن است به دنیا، و التذاذات هرچه بیشتر باشد، قلب از آن، بیشتر تأثر پیدا می­کند، و تعلق و حبّش بیشتر می­گردد، تا آن­که تمام وجهه­ی قلب به دنیا و زخارف آن گردد. و این، منشأ مفاسد بسیاری است؛ تمام خطاهای انسان و گرفتاری به معاصی و سیئات، برای همین محبت و علاقه است.

 9. خودباختگى؛ حضرت امام(ره) در عبارتی جالب توجه می­فرماید: خدا نکند انسان پیش از آن­که خود را بسازد، جامعه به او روی آورد و در میان مردم نفوذ و شخصیتی پیدا کند که خود را می­بازد، خود را گم می­کند.

10. نسیان آخرت؛ نسیان آخرت، از اموری است که اگر ولی­الله اعظم، امیرالمؤمنین(ع) بر ما بترسد از آن و از موجب آن، که طول أمل است، حق است؛ زیرا که او می­داند این چه سفر پرخطری است و انسانی که باید آنی راحتی نداشته باشد و در هر حال مشغول جمع زاد و راحله باشد و دقیقه­ای ننشیند، اگر نسیان کرد آن عالم را و به خواب رفت و نفهمید که چنین عالمی هم هست و چنین سیری هم در پیش است، چه به سر او خواهد آمد و به چه بدبختی­هایی خواهد گرفتار شد

اصول تربیت از دیدگاه حضرت امام(ره)

نظرات تربیتی امام خمینی(ره) براصول و قواعد استوار است، که مهم­ترین آن­ها عبارت است از:

1. تکیه بر اصلاح خود؛ امام راحل1 می­فرمود: کسانی که می­خواهند در این عالم تربیت کنند دیگران را، قبلاً خودشان تزکیه شده باشند، تربیت شده باشند

2. تقدم تزکیه بر تعلیم؛ امام خمینی(ره) تقدم تزکیه بر تعلیم را به عنوان یک اصل راهبردی بارها یادآور شده است: کوشش کنید که تربیت بشوید و تزکیه بشوید، قبل از این­که تعلیم و تعلّم باشد. کوشش کنید که همدوش با درس خواندن و تعلیم، تربیت باشد، که او مقدم است به حسب رتبه بر تعلیم و بر تلاوت آیات و بر تعلیم کتاب و حکمت

اصل اتخاذ شده از سوی حضرت امام(ره) مستفاد از آیات قرآنی است که در سه مورد تزکیه و تربیت را بر تعلیم مقدم داشته است

 امام خمینی(ره) علم بدون تزکیه و تربیت را منشأ و سرآغاز بسیاری از خطرها و انحرافات می­داند و می­فرماید: ...مهم تربیت است. علم تنها فایده ندارد، علم تنها مضر است. گاهی این باران که رحمت الهی است وقتی به گل­ها می­خورد، بوی عطر بلند می­شود؛ وقتی که به جای کثیف می­خورد، بوی کثافت بلند می­شود؛ علم هم همین­طور است که اگر در یک قلب تربیت شده علم وارد بشود، عطرش عالَم را می­گیرد. و اگر در یک قلب تربیت نشده یا فاسد بریزد...، این، فاسد می­کند عالَم را...

3. تداوم تربیت؛ امام بزرگوار همه انسان­ها را از بدو تولد تا آخرین روز زندگی نیازمند تعلیم و تربیت می­داند و می­فرماید:

همه جمعیت دنیا احتیاج به تعلیم و تربیت دارند. هیچ کس نمی­تواند ادعا کند که من دیگر احتیاج ندارم به این که تعلیم بشوم و تربیت بشوم. رسول خدا هم تا آخر احتیاج داشت، منتها احتیاج او را خدا رفع می­کرد. ما همه احتیاج داریم.

4. اصل تکرار و تلقین؛ توجه به این اصل را می­توان از نوآوری­های تربیتی حضرت امام(ره) دانست. ایشان در این­باره می­فرماید: اگر بخواهید یک بچه­ای را تربیت بکنید، باید یک مسأله را چندین دفعه با چند زبان، با چند وضع، به او بخوانید. مطلب یکی باشد، لکن طرز بیان این­ها؛ به طوری که در قلب او نقش ببندد.

5 . جهت­دار بودن تربیت؛ آیاتی که محور تعلیم و تربیت انبیا را اخلاص و توجه تامّ به مبدأ هستی معرفی می­کند، منشأ و محور تأکید فراوان امام خمینی(ره) نسبت به جهت­دار بودن امر تعلیم و تربیت است: و از همین­جا می­توان گفت: تفاوت اسلام با دیگر مکاتب تربیتی آن است که آن­ها خود را محدود به هر یک از اهداف مورد نظر در مبانی تربیتی خویش می­دانند، ولی اسلام حرکت تربیت را به سوی خدا و توجه به او معرفی می­کند؛ از این رو در سازندگی فرد یا سازندگی و بالندگی اجتماع خود را محصور و محدود نمی­کند.

...تمام انبیا، معلم­ها هستند و تمام بشر، دانشجو. انبیا مکتبی دارند که در آن مکتب می­خواهند این موجود دوپایی که بدترین موجودات است و اگر رها بشود خطرناک­ترینِ موجودات عالم است، این را به راه مستقیم، به صراط مستقیم هدایت کنند... عالَم یک دانشگاهی است و انبیا و اولیا و تربیت شده­های آن­ها، معلم هستند و سایر بشر دانشجو... وظیفه­ی معلم، هدایت جامعه است به سوی الله و وظیفه دانشجو، تعلّم

اصول تربیت از دیدگاه حضرت امام(ره)

نظرات تربیتی امام خمینی(ره) براصول و قواعد استوار است، که مهم­ترین آن­ها عبارت است از:

1. تکیه بر اصلاح خود؛ امام راحل1 می­فرمود: کسانی که می­خواهند در این عالم تربیت کنند دیگران را، قبلاً خودشان تزکیه شده باشند، تربیت شده باشند

2. تقدم تزکیه بر تعلیم؛ امام خمینی(ره) تقدم تزکیه بر تعلیم را به عنوان یک اصل راهبردی بارها یادآور شده است: کوشش کنید که تربیت بشوید و تزکیه بشوید، قبل از این­که تعلیم و تعلّم باشد. کوشش کنید که همدوش با درس خواندن و تعلیم، تربیت باشد، که او مقدم است به حسب رتبه بر تعلیم و بر تلاوت آیات و بر تعلیم کتاب و حکمت

اصل اتخاذ شده از سوی حضرت امام(ره) مستفاد از آیات قرآنی است که در سه مورد تزکیه و تربیت را بر تعلیم مقدم داشته است

 امام خمینی(ره) علم بدون تزکیه و تربیت را منشأ و سرآغاز بسیاری از خطرها و انحرافات می­داند و می­فرماید: ...مهم تربیت است. علم تنها فایده ندارد، علم تنها مضر است. گاهی این باران که رحمت الهی است وقتی به گل­ها می­خورد، بوی عطر بلند می­شود؛ وقتی که به جای کثیف می­خورد، بوی کثافت بلند می­شود؛ علم هم همین­طور است که اگر در یک قلب تربیت شده علم وارد بشود، عطرش عالَم را می­گیرد. و اگر در یک قلب تربیت نشده یا فاسد بریزد...، این، فاسد می­کند عالَم را...

3. تداوم تربیت؛ امام بزرگوار همه انسان­ها را از بدو تولد تا آخرین روز زندگی نیازمند تعلیم و تربیت می­داند و می­فرماید:

همه جمعیت دنیا احتیاج به تعلیم و تربیت دارند. هیچ کس نمی­تواند ادعا کند که من دیگر احتیاج ندارم به این که تعلیم بشوم و تربیت بشوم. رسول خدا هم تا آخر احتیاج داشت، منتها احتیاج او را خدا رفع می­کرد. ما همه احتیاج داریم.

4. اصل تکرار و تلقین؛ توجه به این اصل را می­توان از نوآوری­های تربیتی حضرت امام(ره) دانست. ایشان در این­باره می­فرماید: اگر بخواهید یک بچه­ای را تربیت بکنید، باید یک مسأله را چندین دفعه با چند زبان، با چند وضع، به او بخوانید. مطلب یکی باشد، لکن طرز بیان این­ها؛ به طوری که در قلب او نقش ببندد.

5 . جهت­دار بودن تربیت؛ آیاتی که محور تعلیم و تربیت انبیا را اخلاص و توجه تامّ به مبدأ هستی معرفی می­کند، منشأ و محور تأکید فراوان امام خمینی(ره) نسبت به جهت­دار بودن امر تعلیم و تربیت است: و از همین­جا می­توان گفت: تفاوت اسلام با دیگر مکاتب تربیتی آن است که آن­ها خود را محدود به هر یک از اهداف مورد نظر در مبانی تربیتی خویش می­دانند، ولی اسلام حرکت تربیت را به سوی خدا و توجه به او معرفی می­کند؛ از این رو در سازندگی فرد یا سازندگی و بالندگی اجتماع خود را محصور و محدود نمی­کند.

...تمام انبیا، معلم­ها هستند و تمام بشر، دانشجو. انبیا مکتبی دارند که در آن مکتب می­خواهند این موجود دوپایی که بدترین موجودات است و اگر رها بشود خطرناک­ترینِ موجودات عالم است، این را به راه مستقیم، به صراط مستقیم هدایت کنند... عالَم یک دانشگاهی است و انبیا و اولیا و تربیت شده­های آن­ها، معلم هستند و سایر بشر دانشجو... وظیفه­ی معلم، هدایت جامعه است به سوی الله و وظیفه دانشجو، تعلّم



:: موضوعات مرتبط: امور تربیتی , ,
:: برچسب‌ها: امام خمینی و تربیت ,
:: بازدید از این مطلب : 749
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 تير 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hr

     

شهيد رجايي : از اميدهاي كاملا قابل اتكاء من در پيشبرد انقلاب، شما امور تربيتي ها مي باشيد.

شهيد رجايي :« مربی عشق می خواهد و سوختن، به دیگر زبان اگر عاشقی، مبارک باد و اگر جز این هستی، رهایش کن!»

شهيد رجايي : امور تربیتی بودن افتخار ماست.

شهيد رجايي :مربیان امور تربیتی سربازان انقلاب در آموزش و پرورش هستند.

شهيد باهنر: تربيت در نظام اسلامي متوجه بارور كردن همه استعدادهاي نهفته و هدايت فرد به سوي كمال مطلق است.

شهيد باهنر:«مربيان زماني با انبيا هم صف و با امام عادل هم رديف هستند كه آموزش را از محتوای تزكيه پر كنند»

شهيد باهنر: مربي بايد با كارگروهي ، باهوشياري ، دقّت ، تحرّك ، ورزش و هنر بچّه ها را با اسلام آشنا كند.

   



:: موضوعات مرتبط: امور تربیتی , ,
:: برچسب‌ها: رجایی و باهنر ,
:: بازدید از این مطلب : 9379
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 تير 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hr
چراغ راه

امام خمینی(ره)

«آقای رجایی و آقای باهنر هر دو شهیدی هستند که با هم در جبهه‌های نبرد با قدرت‌های فاسد، هم‌جنگ و هم‌رزم بودند و مرحوم شهید رجایی به من گفتند که من 20 سال است که با آقای باهنر همراه بودم و خداوند خواست که با هم از این دنیا به سوی او هجرت کنند».

«مرحوم باهنر و دیگر اشخاصی که از همین قبیل بودند و رفتند از دست ما و البته، ما خیلی ضرر دیدیم».

«مرحوم آقای رجایی که همه می‌دانید چه‌قدر مرد متعهد و خدمت‌گزاری بود و واقعاً معلم اخلاق بود و اعمال خودش و همین‌طور آقای باهنر که مرد دانشمند، متعهد و معلمی بود».

«ارزش آقای رجایی، ارزش آقای باهنر... به این نبود که یک مثلاً دستگاهی دارد، ارزششان به این بود که خودی بودند، با مردم بودند، برای مردم خدمت کردند».

«آقای رجایی آقای باهنر در عین حالی که خوب یکی‌شان رییس جمهور بود، یکی‌شان نخست‌وزیر بود،‌این طور نبود که ریاست در آنها تأثیر کرده باشد، آنها در ریاست تأثیر کرده بودند».

مقام معظم رهبری

«شهیدان عزیزمان مرحوم آقای رجایی و مرحوم آقای باهنر، حقیقتاً دو نمونه برجسته از یاران انقلاب و امام بودند».

«لازم می‌دانم که یاد شهید رجایی و شهید باهنر را هم که انصافاً و حقاً الگوی دو چهره انقلابی مؤمن و خالص بودند و زندگی و شهادتشان درس‌آموز بود، تمجید کنم و گرامی بدارم».

«وقتی که هفته دولت می‌شود و اسم شهید رجایی و شهید باهنر می‌آید، مردم در ذهنشان نیست که فقط از دو شهید تجلیل می‌کنیم، می‌فهمند که یک جریان فکری و عملی و انقلابی است که مورد تجلیل قرار می‌گیرد».

«به برادران و خواهران و عزیزان امور تربیتی عرض می‌کنم، همه تلاش شما باید این باشد که جوان مسلمان و مؤمن و بیدار تربیت کنید، رحمت خدا بر شهید رجایی و باهنر که این نهال آموزش و پرورش را نشاندند».

«من شهید رجایی را به عنوان یکی از اسو‌ه‌های بزرگ تقوا و اخلاص و ایمان می‌شناسم».



:: موضوعات مرتبط: امور تربیتی , ,
:: برچسب‌ها: امور تربیتی - شهید رجایی و باهنر ,
:: بازدید از این مطلب : 1067
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 تير 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hr

 

آلوده ترین عضو مرغ کجاست؟

به گزارش فرازنیوز، احشایی چون دل، جگر و سنگدان مرغ پروتئین باکیفیتی داشته و به دلیل آن‌که منبع غنی آهن، روی، سلنیوم، ویتامین A و B۱۲ است به روند خونسازی کمک کرده و برای رشد کودک و نوجوان مفید است. میزان آهن سنگدان و دل مرغ تقریبا با گوشت آن برابری می‌کند، اما بسیار پرچرب بوده و به ویژه سنگدان، کلسترول بالایی دارد.

 
چربی آن از نوع اشباع و میزان اسیدهای چرب امگا ۶ آن بیش از امگا ۳ است. در نتیجه مصرف بیش از یک یا دو بار آن در ماه می‌تواند زمینه ساز التهاب بافتی در افراد مستعد شود.
 
به گفته متخصصان میزان کادمیوم، سرب و کروم سنگدان بالاتر از دل بوده و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را جایگزین گوشت کرد. احشای طیور برای مبتلایان به بیماری‌های قلبی ـ عروقی، چربی خون بالا و نقرس محدودیت مصرف دارد.
معمولا مقدار مشخصی آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ در آب مرغ‌های معمولی، ریخته می‌شود. تمام شرکت‌هایی که این آنتی‌بیوتیک‌ها را تهیه می‌کنند، روی بسته‌بندی داروهای خود می‌نویسند مدت زمان منع مصرف گوشت مرغ بعد از مصرف آن آنتی‌بیوتیک خاص، چقدر است. تقریبا بین ۵ تا ۱۴ روز بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، عمل ذبح مرغ‌ها و مصرف گوشت آنها نباید در دستور کار مرغداری‌ها قرار داشته باشد.
 

نظارت بر این کار، برعهده مسئولان دامپزشکی و خود مرغداری‌هاست. متاسفانه در برخی از مرغداری‌های ایران، این نظارت‌ها صورت نمی گیرد و مرغدار هم تا روزها و ساعت‌های آخر، به مرغ‌ها آنتی‌بیوتیک می‌دهد. البته گوشت مرغ، کمتر تحت‌تاثیر آنتی‌بیوتیک‌ها قرار می‌گیرد و بیشتر آنتی‌بیوتیک‌ها در جگر و کلیه‌های مرغ تجمع پیدا می‌کنند.
 

 تحقیق در دانشکده دامپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان می‌دهد بد بودن شرایط جوی، پایین بودن آگاهی مرغدارها و تراکم فراوان مرغداری‌ها در برخی مناطق کشور، باعث افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود. متاسفانه گاهی برخی آنتی‌بیوتیک‌های ممنوع هم در این مرغداری‌ها استفاده می‌‌شوند. به همین دلیل بهتر است مرغ‌های بسته‌بندی زیرنظر سازمان دامپزشکی را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید و گوشت مرغ را پیش از مصرف کاملا بپزید.

فرایند پختن، می‌تواند تا حد فراوانی زمینه ساز از بین رفتن برخی از این آنتی‌بیوتیک‌ها شود. نوشیدن آبمیوه‌های تازه، سالم و طبیعی مانند آب مرکبات با غذاهای گوشتی، هم باعث افزایش جذب آهن این موادغذایی در بدن می‌شود و هم ارزش تغذیه‌ای وعده غذایی را بالاتر می‌برد.

 



:: موضوعات مرتبط: تغذیه و سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1369
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 تير 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hr

 

مصرف این گیاه به صورت دم کرده معجزه می‌کند

به گزارش فرازنیوز، دکتر فریده عطار عضو هیأت علمی دانشگاه گیاه شناسی دانشگاه تهران گفت: زنجبیل در بدن گرما تولید می‌کند و مواد سمی و زائد بدن را به صورت عرق از بدن خارج می‌کند.

وی افزود: استفاده از چای زنجبیل هضم غذا را آسان می‌کند و اثرات سودمندی در رفع تهوع دارد همچنین به عنوان درمانی سنتی برای سرماخوردگی و گلودرد و آنفولانزا به کار می‌رود. از دیگر خواص آن می‌توان به بهبود گرفتگی‌ها و دردهای عضلانی، جوان کننده پوست، رفع ماشین گرفتگی اشاره کرد. همچنین از پوست در برابر سرمای زمستان محافظت می‌کند.

 

زنجبیل


عطار گفت: چربی‌های ضروری موجود در این ماده غذایی باعث می‌شود جریان خون در بدن افزایش یابد و این به بهبود دردهای عضلانی و رفع خستگی عضلاتی که از آنها کار کشیده‌اید، می‌شود.

برای تهیه چای زنجبیل آب را جوش بیاورید. ورقه زنجبیل را به آن اضافه کنید و 15 الی 20 دقیقه بگذارید تا بماند بعد از صافی رد کنید.



:: موضوعات مرتبط: تغذیه و سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 863
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 تير 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hr

 

با خوردن فلافل چه موادی وارد بدنمان می‌شود؟ +جدول

به گزارش فرازنیوز، فلافل یکی از غذاهای اصیل، خوشمزه و پرخاصیت عربی به شمار می‌رود که به آسانی با نخود درست می‌شود. این غذای لذیذ در اکثر ساندویچی‌ها به عنوان یکی از پرفروش‌ترین غذاها شناخته می‌شود به شکلی که بسیاری از ساندویچی‌ها با کنار گذاشتن بقیه ساندویچ‌ها و غذاهای آماده و فست فودی خود، فلافل را به صورت سلف سرویس به مشتریان ارائه می‌کنند.

طرز تهیه فلافل

مواد لازم:

 

نخود پخته

2 پیمانه (450 گرم)

پیاز پوست کنده و خرد شده

2 عدد متوسط

جعفری تازه ساتوری شده

2 برگ

تخم مرغ

2 عدد

سیر ریز خرد شده

4 حبه

روغن زیتون

2 قاشق غذاخوری

نمک

به میزان لازم

فلفل قرمز

کمی

خرده نان

در صورتی مصرف می کنیم که مایه فلافل چسبنده باشد

آرد

برای پوشاندن روی فلافل ها


















 طرز تهیه:

  1. در ابتدای کار برای تهیه فلافل کمی روغن را داخل یک تابه یا قابلمه مناسب ریخته و آن را روی حرارت می گذاریم تا گرم شود. پیاز خرد شده را به همراه کمی نمک داخل روغن داغ کمی تفت می دهیم. حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا پیازها کم کم بپزد و شفاف گردند.
  2. داخل یک کاسه بزرگ، نخود پخته، پیاز سرخ شده، سیر خرد شده و جعفری تازه ساتوری شده را می ریزیم و سپس تخم مرغ ها را داخل آن می شکنیم و کم نمک و فلفل قرمز داخل آن ریخته و آنها را کاملاً مخلوط می کنیم.
  3. مخلوط فلافل را داخل دستگاه غذا ساز می ریزیم تا نخودها کاملاً له شوند و مایه مناسبی به دست آید. اگر چسبندگی مایه کم بود، کمی خرده نان به آن می افزاییم.
  4. از مایه فلافل به اندازه یک گردو بر می داریم و آن را به شکل توپهایی به قطر 3 سانتیمتر در می آوریم و آنها را داخل آرد می غلطانیم تا سطح آنها با آرد پوشیده گردد.
  5. داخل یک تابه مناسب به اندازه 3 انگشت روغن زیتون می ریزیم و آن را روی حرارت می گذاریم تا داغ گردد . پس از داغ شدن روغن زیتون، فلافل ها را داخل آن می ریزیم و آنها را به مدت حدود 4 دقیقه سرخ می کنیم تا رنگ آنها قهوه ای شوند. سپس آنها را از روغن در می آوریم و روی کاغذ آشپزخانه می گذاریم تا روغن اضافی آنها گرفته شود. در زمان پخت فلافل توجه داشته باشید که شعله آنقدر زیاد نباشد که روغن بسوزد و فلافل مغزپخت نشود.




فهرست مواد مغذی

با خوردن فلافل چه موادی وارد بدنمان می‌شود؟ +جدول

فلافل

توجه فرمائيد كه این مقادير مربوط به مواد مغذي موجود در 100 گرم از است.

نخود

 

انرژي 224.3 كيلوكالري
آب 52 گرم
كربوهيدرات 27.5 گرم
پروتئين 9.155 گرم
چربي 9.12 گرم
فيبر خوراكي 6.901 گرم
كلسيم 44.37 ميلي گرم
فسفر 145.1 ميلي گرم
آهن 2.303 ميلي گرم
روي 1.468 ميلي گرم
مس 0.236 ميلي گرم
پتاسيم 283.1 ميلي گرم
سديم 355.6 ميلي گرم
منيزيوم 40.14 ميلي گرم
ويتامين آ ( رتينول) 2.856 واحد
بتاكاروتن 2.856 ميكرو گرم
آ.توكوفرول 0.412 ميلي گرم
ويتامين ث 1.271 ميلي گرم
ويتامين ب1 0.106 ميلي گرم
ويتامين ب2 0.081 ميلي گرم
ويتامين ب6 0.137 ميلي گرم
ويتامين ب12 0.018 ميكرو گرم
نياسين 0.542 ميلي گرم
فولات 88.38 ميكرو گرم
اسيد چرب اشباع 2.616 گرم
اسيد چرب با چند پيوند غير اشباع 1.968 گرم
اسيد چرب با يك پيوند غير اشباع 3.627 گرم
كلسترول 6.831 ميلي گرم
سرين 276 ميلي گرم
قند 4.754 گرم
گلوكز 0.123 گرم
مالتوز 0.243 گرم
ساكاروز 0.123 گرم
فروكتوز 0.123 گرم
گالاكتوز 0.123 گرم
 



تخم مرغ

انرژي 358 كيلوكالري
آب 48 گرم
كربوهيدرات 1.782 گرم
پروتئين 16.75 گرم
چربي 30.86 گرم
خاكستر 1.77 گرم
كلسيم 137 ميلي گرم
فسفر 448.1 ميلي گرم
آهن 3.531 ميلي گرم
روي 3.111 ميلي گرم
مس 0.025 ميلي گرم
پتاسيم 93.83 ميلي گرم
سديم 42.8 ميلي گرم
منيزيوم 9.012 ميلي گرم
منگنز 0.069 ميلي گرم
ويتامين آ ( رتينول) 584 واحد
ويتامين ك 146.9 ميكرو گرم
ويتامين ب1 0.17 ميلي گرم
ويتامين ب2 0.638 ميلي گرم
ويتامين ب5 3.807 ميلي گرم
ويتامين ب6 0.392 ميلي گرم
ويتامين ب12 3.111 ميكرو گرم
نياسين 0.015 ميلي گرم
فولات 146.1 ميكرو گرم
اسيد چرب اشباع 9.547 گرم
اسيد چرب با چند پيوند غير اشباع 4.198 گرم
اسيد چرب با يك پيوند غير اشباع 11.73 گرم
كلسترول 1297 ميلي گرم
LIFA 3.539 گرم
والين 932.9 ميلي گرم
ليسين 1330 ميلي گرم
leu 1472 ميلي گرم
ILE 848.1 ميلي گرم
تريپتوفان 195.9 ميلي گرم
هيستيدين 434.2 ميلي گرم
سيستئين 300 ميلي گرم
متيونين 416 ميلي گرم
THR 890.1 ميلي گرم
تيروزين 746.1 ميلي گرم
فنيل آلانين 716 ميلي گرم
سرين 100 ميلي گرم




سیر

انرژي 149 كيلوكالري
آب 58 گرم
كربوهيدرات 33.07 گرم
پروتئين 6.367 گرم
چربي 0.5 گرم
خاكستر 1.5 گرم
فيبرخام 1.5 گرم
فيبر خوراكي 2.1 گرم
كلسيم 181 ميلي گرم
فسفر 153 ميلي گرم
آهن 1.7 ميلي گرم
روي 1.167 ميلي گرم
مس 0.367 ميلي گرم
پتاسيم 400 ميلي گرم
سديم 17 ميلي گرم
منيزيوم 25 ميلي گرم
سلنيوم 0 ميلي گرم
منگنز 1.667 ميلي گرم
ويتامين ث 31.2 ميلي گرم
ويتامين ب1 0.2 ميلي گرم
ويتامين ب2 0.1 ميلي گرم
ويتامين ب5 0.6 ميلي گرم
ويتامين ب6 1.223 ميلي گرم
نياسين 0.7 ميلي گرم
فولات 3.1 ميكرو گرم
اسيد چرب اشباع 0.1 گرم
اسيد چرب با چند پيوند غير اشباع 0.233 گرم
LIFA 0.233 گرم
والين 291 ميلي گرم
ليسين 273 ميلي گرم
leu 308 ميلي گرم
ILE 217 ميلي گرم
تريپتوفان 66 ميلي گرم
هيستيدين 113 ميلي گرم
سيستئين 65 ميلي گرم
متيونين 76 ميلي گرم
THR 157 ميلي گرم
تيروزين 81 ميلي گرم
فنيل آلانين 183 ميلي گرم
قند 1 گرم




آرد

نرژي 358.6 كيلوكالري
آب   گرم
كربوهيدرات 59.17 گرم
پروتئين 16.02 گرم
چربي 7.015 گرم
فيبر خوراكي 8.045 گرم
كلسيم 511.3 ميلي گرم
آهن 0.481 ميلي گرم
پتاسيم 829.3 ميلي گرم
سديم 8.045 ميلي گرم
اسيد چرب اشباع 1 گرم
قند 1 گرم


:: موضوعات مرتبط: تغذیه و سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1006
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 تير 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hr

به گزارش فرازنیوز، شاید با مصرف دانه‌های کتان دستیابی به شکمی صاف دیگر تنها یک رویا نباشد. دانه کتان یک بسته مغذی و سرشار از "چربی غیر اشباع " است که بیشتر از آنچه تصور می‌شود برای بدن مفید است.

با مصرف این دانه شکمی صاف داشته باشید 
 
از سوی دیگر، مصرف این دانه به مشکل نفخ و یبوست کمک می‌کند و به دلیل دارا بودن فیبر زیاد سیستم هاضمه و فعالیت آن را تنظیم می‌کند.  
 
بر این اساس توصیه می‌شود یک قاشق تخم کتان را به صبحانه و یا سالاد ناهار خود بیفزایید و در نهایت پیامد آن را در کاهش چربی‌های شکمی ببینید.

منبع: شبکه خبر



:: موضوعات مرتبط: تغذیه و سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 953
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 تير 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hr

بهترین وعده‌های غذایی در ماه رمضان

تغذیه و سلامت - فرازنیوز: رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاش بهترین انتخاب‌ها برای وعده‌های غذایی ماه مبارک رمضان را اعلام کرد: در افطار لبنیات مثل (دوغ و ماست) مصرف نشود زیرا بسیار سرد است و برای مغز مضر بوده و چه بسا احساس کسالت به انسان دست دهد.
کد مطلب: 44607| زمان انتشار: ۱۳۹۳/۴/۱۱ ۱۲:۲۸:۱۰| نسخه چاپی
بهترین وعده‌های غذایی در ماه رمضان

در طول ماه مبارک رمضان رژیم غذایی شما نباید با حالت عادی تفاوت زیادی داشته باشد بلکه باید به گونه‌ای باشد که وزن شما کاهش یا افزایش زیادی پیدا نکند. البته برای افرادی که اضافه وزن دارند ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی جهت کاهش وزن مختصر و همچنین کسب آمادگی برای شروع برنامه کاهش وزن بعد از ماه مبارک است.

 

سحری مثل ناهار

 

وی اظهار کرد: وعده سحری بهتر است مثل وعده ناهار باشد و غذای اصلی در ‌این وعده صرف شود: انواع چلوخورشت‌ها (البته کم چرب و سرخ نشده)، پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزیجات (عدس پلو، لوبیا پلو و سبزی پلو) به همراه مرغ، ماهی یا گوشت به همراه سبزی خوردن یا سالاد و ماست برای ‌این وعده مناسب است. مصرف سالاد و یک واحد میوه تابستانی به کنترل تشنگی تا اواسط روز کمک می‌کند. از نوشیدن چای بلافاصله بعد از اتمام سحری اجتناب کنید، زیرا باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی مورد نیاز بدن در طول روز می‌شود. توصیه می‌شود از مصرف قند و شکر مخصوصا در وعده سحر پرهیز کنید، زیرا باعث احساس گرسنگی زود هنگام می‌شود.

 

وی تاکید کرد: روزه‌داری بدون صرف سحری برای تمام گروه‌های سنی بویژه نوجوانان و جوانان می‌تواند با عوارض زیادی همراه باشد، گرچه در طی ماه رمضان و بویژه روزهای اول ممکن است هیچ کدام از عوارض، شکایتی را در فرد ایجاد نکنند، اما قطعا عوارض بلندمدتی خواهند داشت، بنابراین اهمیت ویژه‌ای به وعده سحری بدهید. حتی اگر سال‌ها بدون سحری روزه می‌گرفتید از امسال این عادت مضر را اصلاح کنید.

 

همزمان چند نوع غذا نخورید

 

وی تصریح کرد: وعده شام بهتر است با فاصله یک ساعت بعد از افطار باشد. سوپ سبزیجات و مرغ، آش جو، حلیم بدون روغن، خوراک لوبیا با هویج، عدسی، خوراک سبزیجات، خوراک گوشت بدون چربی، ماهی کبابی با کمی نان (بهتر است از نان‌های سبوس‌دار مثل سنگک استفاده کنید) به همراه ماست و خیار یا دوغ پروبیوتیک و سبزی خوردن یا سالاد از انتخاب‌های مناسب برای این وعده هستند. از مصرف چای بلافاصله بعد از شام نیز خودداری کنید، چون جذب آهن منابع غیرگوشتی را کاهش می‌دهد.

 

چند پیشنهاد برای وعده افطار

 

وی توصیه کرد: به هنگام افطار ابتدا روزه خود را با چای یا شیر گرم و خرما یا کشمش باز کنید، سپس به طور متناوب در طی هفته می‌توانید مقداری نان و پنیر و سبزی و گردو یا شامی یا انواع کوکو و یا چند قاشق فرنی یا شیربرنج به آرامی میل کنید. پیش از احساس سیری دست از خوردن بکشید، زیرا بعد از 20 دقیقه کاملا احساس سیری ایجاد می‌شود.

 

شام تا سحر

 

وی گفت: بهتر است به عنوان دسر بعد از شام از 3 تا 4 واحد میوه‌های تابستانی استفاده کنید. نوشیدن آب را در فاصله شام تا سحر (حداقل به میزان 3 لیوان) فراموش نکنید.

 

مواد غذایی مفید برای پیشگیری از یبوست

 

وی اظهار کرد: استفاده از غذاهای حاوی فیبر شامل انواع میوه و سبزی، نان سبوس‌دار، نخود سبز، کدومسمایی، بلغور، اسفناج و سایر گیاهان مثل برگ چغندر، میوه‌های خشک مخصوصا گلابی، آلو، انجیر و بادام برای پیشگیری از یبوست و احساس دیرتر گرسنگی در طی روز توصیه می‌شود.

منبع: ایسنا



:: موضوعات مرتبط: تغذیه و سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 929
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 تير 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hr

 

 

گزیده ای از خط و نشان های عارف براتی



:: موضوعات مرتبط: قرآن , ,
:: بازدید از این مطلب : 2301
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 تير 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hr

شگفت انگیزترین نشانه ی الهی


روایات اسلامى معمولاً اصحاب كهف را همانند روایات مسیحى، جوانانى اشراف زاده دانسته اند كه در عید بزرگى با مركب هاى خود به بیرون شهر رفتند و بت هایى را كه مى ‌پرستیدند، به همراه خود بردند. خداوند در دل هایشان نور ایمان برافروخت و آنان به خداوند یكتا ایمان آوردند و هر چند در آغاز ایمان خود را از یكدیگر پوشیده مى ‌داشتند، امّا به تدریج ایمان خود را به یكدیگر اظهار كردند.


اصحاب کهف

 اصحاب کهف چگونه نجات یافتند؟

بر پایه برخى روایات با اینكه پادشاه جبار و بت پرست عصر اصحاب کهف ، همه كسانى را كه از پرستش بت ها سرباز مى ‌زدند، مى ‌كشت ؛ ولى به اصحاب كهف مدتى مهلت داد تا از ایمان خود بازگردند. آنان از این فرصت استفاده كرده و به غار پناه بردند .(1) برخى دیگر از روایات ، آنان را امین و رازدار پادشاه عصر خود قلمداد كرده كه هدایت یافته و به غار پناه‌ بردند . روایتى از وهب ‌بن ‌منبه، ماجراى ایمان آوردن اصحاب كهف را كاملاً متفاوت و مربوط به گرویدن جوانان شهر اِفسوس به یكى از حواریان حضرت عیسى علیه السلام دانسته است. براساس این روایت، یكى از حواریان حضرت عیسى علیه السلام بر اثر سجده نكردن به بتِ سر درِ شهر، از ورود به شهر ممنوع شده بود و به ناچار در گرمابه اى در بیرون شهر به‌كار و تبلیغ دین خدا پرداخت و از این راه برخى جوانان شهر به او گرویدند .(2)

همچنین براساس برخى روایات، اصحاب كهف جوانانى رومى بوده ‌اند كه پیش از بعثت عیسى علیه السلام وارد غار شدند و پس از بعثت آن حضرت از خواب برخاستند ، امّا برخى روایات، همه ماجرا را مربوط به زمان پس از بعثت حضرت عیسى علیه السلام و آنان را افرادى دانسته كه بر شریعت عیسى علیه السلام بوده ‌اند.(3)

 

داستان اصحاب کهف در لسان قرآن

قرآن در طى 18 آیه به بیان این داستان پرداخته است. از سیاق نخستین آیه این قصه بر مى‌آید كه این داستان اجمالاً پیش از نزول آیات، معلوم بوده و قرآن به شرح و تفصیل آن پرداخته است: « أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ وَ الرَّقیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَبًا » . علت شگفت بودن ماجراى اصحاب كهف، درنگ 309 ساله آنان در غار و آنگاه برخاستن ایشان در كمال سلامت بوده است .

 

شگفت انگیزترین نشانه الهی

خواب طولانى اصحاب كهف از شگفت ‌انگیزترین نشانه ‌هاى الهى است كه موجب شده مفسران نیز به فراخور حال، به بحث درباره آن و اثبات آن به لحاظ علمى و تجربى بپردازند . براساس روایاتى كه در شأن نزول این آیات وارد شده ، قریش شمارى از یاران خود را براى تحقیق درباره دعوت پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله به سوى عالمان یهود در مدینه فرستادند تا نظر آنان را در‌این مورد جویا شوند. عالمان یهود با طرح چند ‌پرسش گفتند: اگر محمّد ـ صلى الله علیه و آله ـ از عهده پاسخ به ‌این پرسش ها برآمد، او پیامبر خدا و گرنه دروغگوست. یكى از این پرسش ها به اصحاب كهف مربوط است كه آیات مورد اشاره در پاسخ به آن نازل شده است.(4)

براساس ظاهر آیات، اصحاب كهف جوانانى بودند كه به خدا ایمان آوردند و خداوند نیز بر هدایتشان افزود: « وَ رَبَطْنا عَلی قُلُوبِهِمْ إِذْ قامُوا فَقالُوا رَبُّنا رَبُّ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ لَنْ نَدْعُوَا مِنْ دُونِهِ إِلهًا لَقَدْ قُلْنا إِذًا شَطَطًا ».(5) براساس برخى روایات ، آنان سالمندانى با ایمان بودند و واژه « فتیه » كنایه از جوانمردى آنان است.(6)

خداوند، شرایطى را در غارحاکم ساخته بود كه كسى یاراى نزدیك شدن و آسیب رساندن به آنان نداشته باشد. دورنماى آنان در غار به ‌گونه ‌اى بود كه هر كس آنان را مى ‌دید، ناگزیر از ترس مى ‌گریخت

به هر حال آنان به آیین بت پرستى قوم خود معترض و از كرنش كوركورانه قومشان در برابر بتان ، سخت اندوهگین بودند و این كار را بزرگ‌ترین ظلم مى ‌دانستند. آنان از تأیید و یارى خداوند برخوردار بودند و خداوند دل هایشان را در راه ایمان محكم ساخته بود تا در برابر بت پرستى و مظاهر آن بایستند و آنان نیز بدون ترس از حوادث و سختی هاى آینده بر پا خاسته و گفتند: پروردگار ما، پروردگار آسمان ها و زمین است و ما جز او معبودى را نمى ‌خوانیم و در حالى ‌كه همه خدایان دروغین را كنار گذاشته و از قوم بت پرست خود جدا شده بودند، به غار پناه‌برده و از خدا رحمت و راه نجات خواستند . خداوند نیز آنان را مشمول رحمت لایزال خود قرار‌داد و در كارشان گشایشى فراهم ساخت؛ چنان‌كه در ادامه آیه فوق از قول اصحاب كهف نتیجه پناه ‌بردن به غار را رحمت خدا ذكر مى‌ كند.(7)

 

خوابی با چشمان باز

از آیات قرآن كریم و روایات چنین بر مى‌ آید كه خداوند اصحاب كهف را پس از ورود به غار، به خوابى عمیق فرو برد . مدت درنگ اصحاب كهف در غار، از نظر قرآن 309 سال بوده است . بنا بر آیات قرآنی آنان بلافاصله پس از ورود به غار در خواب فرو رفتند و خداوند آنان را به ‌گونه ‌اى قرار داده بود كه هركس به ایشان مى ‌نگریست، آنان را بیدار مى‌ پنداشت؛ حال آنكه در خواب بودند. برخى مفسران از این جمله چنین استنباط كرده ‌اند كه چشمان اصحاب كهف به هنگام خواب، باز بوده است.(8)

کهف الشهدا

آماده کردن تمام شرایط برای اصحاب کهف

خداوند، شرایطى را در غارحاکم ساخته بود كه كسى یاراى نزدیك شدن و آسیب رساندن به آنان نداشته باشد. دورنماى آنان در غار به ‌گونه ‌اى بود كه هر كس آنان را مى ‌دید، ناگزیر از ترس مى ‌گریخت. براى آنكه بدن اصحاب كهف بر اثر تماس دائم با زمین دچار فرسودگى و آسیبى نشود، خداوند آنان را به چپ و راست مى ‌گرداند و براى آنكه شرایط حیات براى آنان كاملاً فراهم شود و از هر گونه آسیب جسمى به دور باشند، خورشید نیز نور خود را ارزانیشان مى ‌داشت. در این میان سگ آن ها نیز در دهانه غار دست ها را گشوده و به حالت نگهبانى خوابیده بود.(9)

غار در نیمكره شمالى زمین و به ‌گونه ‌اى بوده كه خورشید، صبحگاهان به سمت راست آن و هنگام غروب به سمت چپ آن مى ‌تابیده است. از سوى دیگر، آنان در محل وسیعى از غار قرار گرفته بودند. برخى گفته ‌اند: منظور این است كه آن ها در وسط و میانه غار قرار گرفته بودند، به ‌گونه‌ اى كه خنكاى نسیم باد و هوا به ایشان مى ‌رسید.(10)

 

پی نوشت ها:

1. تفسیر ابن‌كثیر، ج‌3، ص‌78‌ـ‌79.

2. روض الجنان، ج12، ص318ـ319.

3. تاریخ طبرى، ج‌1، ص‌373.

4. المیزان، ج‌13، ص‌244 و نمونه، ج‌12، ص‌407‌ـ‌409.

5. کهف: 14.

6. المیزان، ج‌13، ص‌283.

7. کهف: 16-11؛ المیزان، ج‌13، ص‌292 و روح المعانى، مج‌9 ، ج‌15، ص‌316.

8. کهف: 25-11؛ جامع البیان، مج‌9، ج‌15، ص‌225؛ الكشاف، ج‌2، ص‌705؛ المیزان، ج‌13، ص‌248 و البرهان، ج‌3، ص‌624.

9. کهف: 18.

10. کهف: 17 و جوامع‌الجامع، ج2، ص356.



:: موضوعات مرتبط: قرآن , ,
:: بازدید از این مطلب : 826
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 تير 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hr
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

عكس العمل شيطان هنگام نزول آيه الكرسي
حضرت امام محمد باقر از امير المومنين (علیه السلام) روايت فرموده: هنگامي كه آيت الكرسي نازل شد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود آيه الكرسي آيه اي است كه از گنج عرش نازل شده و زماني كه اين آيه نازل گشت هر بتي كه در جهان بود با صورت به زمين خورد.
در اين زمان ابليس ترسيد و به قومش گفت :"امشب حادثه اي بزرگ اتفاق افتاده است باشيد تا من عالم را بگردم و خبر بياورم.
ابليس عالم را گشت تا به شهر مدينه رسيد مردي را ديد و از او سوال كرد: " ديشب چه حادثه اي اتفاق افتاد"
مرد گفت "رسول خدا فرمود:" آيه اي از گنج هاي عرش نازل شد كه بت هاي جهان به خاطر آن آيه همگي با صورت به زمين خوردند. ابليس بعد از شنيدن حادثه به نزد قومش رفت و حادثه را به آن ها خبر داد.

آيت الكرسي سيد آيات قرآن
پيامبر به حضرت علي (علیه السلام) فرمود: " يا علي ! من سيد عربم-مكه سيد شهر هاست- كوه سينا سيد همه كوه هاست- جبرئيل سيد همه فرشتگان است – فرزندانت سيد جوانان اهل بهشتند- قرآن سيد همه كتاب هاست – بقره سيد همه سوره هاي قرآن است – ودر بقره يك آيه است كه آن آيه 50كلمه دارد و هر كلمه 50 بركت دارد و آن آيت الكرسي است.

پاداش كسي كه آيت الكرسي را زياد مي خواند
عبدالله بن عوف گفته است:" شبي خواب ديدم كه قيامت شده است و من را آوردند و حساب من را به آساني بررسي كردند. آنگاه مرا به بهشت بردند و كاخ هاي زيادي به من نشان دادند. به من گفتند: درهاي اين كاخ را بشمار ؛ من هم شمردم 50 درب داشت.
بعد گفتند: خانه هايش را بشمار. ديدم 175 خانه بود. به من گفتند اين خانه ها مال توست. آن قدر خوشحال شدم كه از خواب پريدم و خدا را شكر گفتم.

صبح كه شد نزد ابن سيرين رفتم و خواب را برايش تعريف كردم.

او گفت : معلوم است كه تو آيه الكرسي زياد مي خواني. گفتم : بله ؛ همين طور است. ولي تو از كجا فهميدي. گفت براي اينكه اين آيه 50 كلمه و 175 حرف دارد. من از زيركي حافظه او تعجب كردم. آنگاه به من گفت : هر كه آيه الكرسي را بسيار بخواند سختي هاي مرگ بر او آسان مي شود.

داستان نزول
رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: چون خداي متعال خواست سوره ي حمد و آيه هاي شهدالله (18و19 آل عمران) و قل اللهم (26-27آل عمران) و سوره توحيد و آيه الكرسي را به زمين نازل كندهمگي به عرش الهي چنگ زدند در حالي كه بين آن ها و خداوند حجابي نبود.
سپس فرمودند : پروردگارا ما را به خانه پر گناه و به سوي كساني كه عصيان و گناه مي كنند مي فرستي ؛ در حالي كه ما پاك و مطهر هستيم.

سپس خداي متعال فرمود :" به عزت و جلال خودم سوگند ، هيچ كس شما را بعد از نماز نخواند مگر اين كه او را در مرتبه بالاي قدس جاي دهم كه از نعمت هاي آن استفاده كنند و در هر روز 70 بار به او با نظر رحكت خود بنگرم و در هر روز 70 حاجت او را برآورم هرچند كه بسيار گناه كرده باشد كه كمترين آن دعاها و حاجت ها و آمرزش گناهان باشد. او را از هر دشمني پناه مي دهم و براي پيروزي بر هر دشمني ياريش مي دهم و مانعي به جز مرگ براي بهشت رفتن او نباشد.( يعني بعد از مرگ بلافاصله به بهشت مي رود)


آيت الكرسي براي حفظ چشم
بعد از هر نماز دستان را روي چشم بگذاريد و بعد از خواندن آيت الكرسي بگوييد:"اللهم احفظ حدقتي بحق حدقتي علي بن ابيطالب(علیه السلام)"

امان نامه الهي
امام كاظم (علیه السلام) فرمود: از بعضي پدران بزرگوارم شنيدم كه كسي داشت سوره حمد را مي خواند پس حضرت فرمود: هم شكر خدا را به جاي آورد و هم به پاداش رسيد. بعد حضرت شنيد كه سوره توحيد مي خواند فرمود: ايمان آورد و ايمني به دست آورد و سپس شنيد كه سوره قدر مي خواند فرمود: راست گفت و آمرزيده شد و بعد شنيد كه آيت الكرسي مي خواند فرمود: خداوند خالق امان نامه برايش فرو فرستاد.

قرآن برتر است يا تورات؟
روايت شده كه از پيامبر (صلی الله علیه و آله) پرسيدند: قرآن برتر است يا تورات؟ فرمودند: در قرآن آيه اي است كه از تمام كتابهايي كه خداوند بر پيامبرانش نازل فرموده بهتر و برتر و والاتر است و آن آيه الكرسي است.
پيامبر فرمودند با فضيلت ترين آيه اي كه بر من نازل شد آيه الكرسي است.
پيامبر فرمودند آيه الكرسي وسوره توحيد عظيم تر از همه چيزهايي است كه دون و پست تر از خداست.

پيامبر (ص
لی الله علیه و آله) فرمودند: دانش بر تو گوارا باد. سوگند به كسي كه جان محمد در دست اوست اين آيه داراي دو زبان و دو لب است كه در عرش الهي تسبيح و تقديس خدا مي گويد.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: در شب معراج دو لوح را ديدم ، كه در يك لوح سوره حمد و در لوح ديگر كل قرآن قرار داشت كه سه نور از آن مي درخشيد . پس گفتم اي جبرئيل اين نوره چيست؟ جبرئيل در جواب گفت : آن سه نور يكي سوره توحيد و يكي سوره ياسين و ديگري آيه الكرسي مي باشد.

پيامبر (ص
لی الله علیه و آله) فرمودند: در معراج در آـسمان هفتم ديدم كه ملائكه حجب سوره نور را مي خوانند ، خزان كرسي آيه الكرسي و حمله عرش سوره مومن را مي خوانند.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: همانا من از آيه الكرسي براي بالا رفتن درجات استفاده مي كنم.
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هرگاه سوره حمد و توحيد و قدر را با آيه الكرسي بخوانيد و بعد از آن برخيزيد و و رو به قبله حاجات خود را از خدا بخواهيد كه حاجاتتان بر آورده خواهد شد زيرا اسم اعظم هستند.

امام علي (ع
لیه السلام) فرمودند اگر شما از آثار معنوي آيه الكرسي آگاه بوديد در هيچ حال خواندن آن را ترك نمي كرديد.
امام محمد باقر (علیه السلام) فرمودند: هر كس يك بار آيه الكرسي را بخواند خداوند هزار ناراحتي از ناراحتي هاي دنيا و هزار سختي آخرت رااز او دور مي كند كه كمترين ناراحتي دنيا فقر و كمترين سختي آخرت فشار قبر است.

رسول خدا در خواب به دختر خويش فرمودند: ترازوي اعمال خويش را با آيه الكرسي سنگين گردان. زيرا هركس آن را قرائت نمايد آسمان وزمين با فرشتگانش به جنبش و حركت در آيند و خداوند را با صداي بلند به پاكي ياد كنند و او را بزرگ بدارند و تسبيح گويند. پس از آن تمامي فرشتگان از خداوند مي خواهند كه گناه خواننده آيه الكرسي را ببخشد و از خطا و لغزشش در گذرد.

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: هركس آيه الكرسي را يك بار بخواند اسم او از ديوان اشقيا و انسان هاي بد محو مي شود.
امام رضا (علیه السلام) به نقل از پيامبر فرمودند: هر كس 100 مرتبه آيه الكرسي را بخواند چنان باشد كه همه عمر خود را عبادت كرده باشد.

بعد از نماز
پيامبر فرمودند: هر كس آيه الكرسي را بعد از نماز بخواند هفت آسمان شكافته گردد و به هم نيايد تا خداوند متعال به سوي خواننده آيت الكرسي نظر رحمت افكند و فرشته اي را بر انگيزد كه از آن زمان تا فرداي آن كارهاي خوبش را بنويسد و كارهاي بدش را محو كند.
رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: يا علي بر تو باد به خواندن آيه الكرسي بعد از هر نماز واجب. زيرا به غير از پيغمبر و صديق و شهيد كسي به خواندن آن بعد از هر نماز محافظت نمي كند و هر كس بعد از هر نماز آيه الكرسي را بخواند به جز خداوند متعال كسي او را قبض روح نمي كند و مانند كسي باشد كه همراه پيامبران خدا جهاد كرده تا شهيد شده است و فرمود: بعد از مرگ بلا فاصله داخل بهشت مي شود و به جز انسان صديق و عابد كسي بر خواندن آيه الكرسي مواظبت نمي كند.

در روايتي از امام باقر آمده است:" هر كس آيه الكرسي را بعد از هر نماز بخواند از فقر و بيچارگيدر امان شود و رزق او وسعت يابد و خداوند به او از فضل خودش مال زيادي بخشد."

رسول اكرم فرمودندك هر كس آيه الكرسي را بعد از هر نماز واجب بخواند نمازش قبول درگاه حق مي گردد و در امان خدا باشد و خداوند او را از بلاها و گناهان نگه دارد.
جهت نور چشم بعد از هر نماز دست بر چشم بگذارد و آيه الكرسي بخواند و بگويد :" اعيذ نور بصري بنور الله الذي لا يطفي"

خداوند به موسي بن عمران وحي فرمود: كسي كه بعد از نماز واجبش آيه الكرسي بخواند خداوند متعال به او قلب شاكرين – اجر انبيا و عمل صديقين را عطا فرمايد و چيزي جز مرگ از داخل شدن او به بهشت جلوگيري نمي نمايد. مداومت نمي نمايد به آن مگر پيامبر يا صديق يا كسي كه از او راضي شده ام و يا شخصي كه شهادت را روزي او مي نمايم.


زيادي علم وحافظه
پيامبر (صلی الله علیه و آله) روايت كرده است كه فرمودند : 5 چيز حافظه را قوي مي گرداند: خوردن شيريني – گوشت نزديك گردن – عدس – نان سرد و خواندن آيت الكرسي
عالمي گويد : هر كه علم مي خواهد بر پنج چيز مواظبت مي كند:
1- پرهيزكاري در آشكارا و پنهان 2- خواندن آيت الكرسي 3- هميشه با وضو بودن 4- نماز شب خواندن حتي اگر دو ركعت باشد. 5- غذا خوردن به منظور نيرو گرفتن نه شكم پر كردن.

سفر
امام صادق (علیه السلام) فرمود: سفر را با دادن صدقه و يا با خواندن آيت الكرسي آغاز كنيد. كسي كه در سفر هر شب آيه الكرسي را بخواند هم خودش در سلامت باشد و هم چيزهايي كه همراه اوست.

رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: هرگاه براي حاجتت از خانه ي خود بيرون آمدي آيه الكرسي را بخوان كه حاجتت به خواست خدا برآورده گردد.

امام علي (ع
لیه السلام) فرمودند: هرگاه يكي از شما اراده حاجتي كند پس صبح روز پنج شنبه در طلب آن بيرون رود و در وقت بيرون رفتن آخر سوره آْ عمران ( آيه 190تا آخر) و آيه الكرسي و سوره قدر و حمد را بخواند ، زيرا كه در خواندن اين ها حوائج دنيا و آخرت برآورده مي شود.
در روايت آمده است هر كس آيت الكرسي را در وقت غروب بخواند حاجتش برآورده گردد.


:: موضوعات مرتبط: قرآن , ,
:: بازدید از این مطلب : 938
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 تير 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hr

واقعیات شگفت انگیز در مورد قرآن

 

دکتر طریق السوادان آیاتی را در قرآن مجید پیدا کرده‌ است که قید می‌کند موضوعی برابر با موضوعی دیگر است، مثلاً مرد برابر است با زن . گرچه این مسئله از نظر صرف‌و‌نحو دستوری بی‌اشکال است اما واقعیت اعجاب‌آور این است که تعداد دفعاتی که کلمه مرد در قرآن دیده می‌شود 24 مرتبه و تعداد دفعاتی که کلمه زن در قرآن دیده می‌شود هم 24 مرتبه است، درنتیجه نه تنها این عبارت از نظر دستوری صحیح است بلکه از نظر ریاضیات نیز کاملاً بی‌اشکال است یعنی 24=24 .

 

با مطالعه بیشتر آیات مختلف، او کشف نموده ‌است که این مسئله در مورد همه چیزهایی که در قرآن ذکر شده این با آن برابر است، صدق می‌کند. به کلماتی که دفعات به‌ کار بستن آن در قرآن ذکر شده ، نگاه کنید :

 

دنیا 115 ؛ آخرت 115

 

ملائک 88 ؛ شیطان 88

 

زندگی 145 ؛ مرگ 145

 

سود 50 ؛ زیان 50

 

ملت (مردم) 50 ؛ پیامبران 50

 

ابلیس 11 ؛ پناه جستن از  شر ابلیس 11

 

مصیبت 75 ؛ شکر 75

 

صدقه ٧٣ ؛ رضایت ٧٣

 

فریب خوردگان (گمراه شدگان) 17 ؛ مردگان (مردم مرده) ١٧

 

مسلمین ۴١ ؛ جهاد ۴١

 

طلا 8 ؛ زندگی راحت ٨

 

جادو ۶٠ ؛ فتنه ۶٠

 

زکات ٣٢ ؛ برکت ٣٢

 

ذهن ۴٩ ؛ نور ۴٩

 

زبان ٢۵ ؛ موعظه (گفتار، اندرز) ٢۵

 

آرزو ٨ ؛ ترس ٨

 

آشکارا سخن گفتن (سخنرانی) ١٨ ؛  تبلیغ کردن ١٨

 

سختی ١١۴ ؛ صبر  114 

 

محمد (ص) ۴ ؛ شریعت (آموزه های پیامبر) ۴

 

مرد ٢۴ ؛ زن ٢۴

 

همچنین جالب است که نگاهی به دفعات تکرار کلمات زیر در قرآن داشته باشیم :

نماز 5 ، ماه ١٢، روز ٣۶۵

 

دریا  ٣٢ ، زمین (خشکی) ١٣

 

دریا + خشکی = 45 =13+32

 

دریا = %71/1111111= 100 × 3/45

 

خشکی = % 28/88888889= 100 × 13/45

 

دریا + خشکی = % 100/00

دانش بشری اخیراً اثبات نموده که آب 71/111% و خشکی 28/889%  از کره زمین را فرا گرفته است. آیا همه اینها اتفاقی است؟

سؤال اینجاست که چه کسی به حضرت محمد (صلوات الله علیه) اینها را آموخته است؟ قرآن هم دقیقاً همین را بیان می‌کند.



:: موضوعات مرتبط: قرآن , ,
:: بازدید از این مطلب : 1096
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 تير 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hr
تصاویر هوایی و نقشه قبرستان بقیع

 

86 سال پیش وهابیت کوردل به بهانه‌های واهی، قبه و بارگاه ائمه اطهار(ع) در قبرستان بقیع را تخریب کرد؛ بارگاهی هشت ضلعی که حدود هشت قرن قدمت داشت و مزار امام حسن، امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهم‌السلام را در خود جای داده بود.

به گزارش فارس، «بقیع» نام قبرستانی بسیار بزرگ و تقریباً مسطح است که مساحت آن بیشتر از مساحت مسجد‌النبی(ص) بوده و تاریخ ساخت آن به دوران قبل از اسلام و زمان جاهلیت بر می‌گردد.

قبرستان بقیع در گذشته به این شکل نبوده و بر اساس کتب تاریخی، بیشتر قبور دارای بارگاه و ضریح بوده‌اند تا اینکه در هشتم شوال 1344 هجری قمری (1926 میلادی)، وهابی‌های کوردل سعودی به دلایل واهی تمامی گنبدها و قبه‌های موجود را تخریب کردند. قبرستان بقیع، مدفن چهار امام شیعه امام حسن مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، «فاطمه بنت اسد» مادر امام علی(ع)، همسران پیامبر(ص) ام‌سلمه، ماریه و ...، «ام‌البنین» مادر حضرت عباس(ع)، عقیل بن ابیطالب، «عبدالله بن جعفر» همسر حضرت زینب، و بسیاری از صحابه پیامبر نظیر عثمان بن مظعون (این شخص با عثمان بن عفان، خلیفه سوم تفاوت دارد)، ابوسعید خدری، همچنین عقیل بن ابیطالب، «عبدالله بن جعفر» همسر حضرت زینب، مقداد بن اسود، عباس ‌بن عبدالمطلب، اسماعیل فرزند امام صادق(ع)، عاتکه و صفیه عمه‌های پیامبر(ص)، جابر بن عبدالله انصاری، شهدای واقعه حره، حسان بن ثابت و ... است.

 

در ادامه نحوه قرار گرفتن قبور چهار امام معصوم(ع) که در این قبرستان مدفون هستند، دیده می‌شود:

 



:: موضوعات مرتبط: معصومین , ,
:: بازدید از این مطلب : 979
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 تير 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hr

تا هستم ای رفیق ندانی که کیستم

روزی سراغ وقت من آئی که نیستم

 



:: موضوعات مرتبط: شعر , ,
:: بازدید از این مطلب : 943
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 تير 1393 | نظرات ()