تراریوم
نوشته شده توسط : hr

http://www.golestan-ali.com/fa/wp-content/uploads/2011/07/DSC06848.jpg

تراریوم 2

 تراریوم از نظر معنی، باغ مینیاتوری در یک جام می باشد. تراریوم کلکسیونی از گیاهان کوچک است که در ظرفهای محدود و شفاف رشد می کنند. به عبارت دیگر، تراریوم باغ کوچک و خانگی است که در ظرف شیشه ای نگهداری می شود. درست کردن تراریوم که با سرخس و یا دیگر گیاهان کوچک پر می شود یک راه عملی و جالب برای داشتن منظره ای مینیاتوری در خانه می باشد.

 تاریخچه

 تاریخچه تراریوم به دوران سلطنت ملکه ویکتوریا برمیگردد. وقتی که جستجو گران گیاهان عجیب و غریب را از سفرهای شان به سرزمینهای شان می بردند، آب و هوا برای رشد موفق این گیاهان خارج از منطقه ای محصور، بسیار نا مناسب بود. بنابراین جعبه های مخصوصی از شیشه ساخته شده بود برای کاشت این گیاهان نادر و کمیاب.

 مزایای تراریوم

 تراریوم ها، چون رطوبتشان را در یک چرخه حفظ میکنند، به توجه بسیار کمی نیاز دارند. وقتی که تراریوم کاشته می شود رطوبت داخل جام گیاه را مرطوب نگه می دارد، در نتیجه آنها به مواظبت خیلی کمتری نیاز دارند به علت حفظ رطوبت در یک چرخه، فاصله آبیاری در یک تراریوم بسته می تواند 1 ماه و یا حتی بیشتر هم باشد.

وقتی ما فضای کافی و بودجه مناسب برای ایجاد باغچه در منزلمان نداریم ایجاد تراریوم می تواند موضوع زیبا و جالبی باشد.

با ساختن تراریوم می توان گیاهان تابستانی را در تمام سال حتی در فصل زمستان نیز در منزل حفظ کرد. به عبارت دیگر ما می توانیم انواع گیاهانی که در محیط طبیعی منزل امکان نگهداری از آنها وجود ندارند، را داشته باشیم.

تراریوم شیوه مناسبی برای آموزش رشد گیاهان و نحوه اثر متقابل بین گیاه و محیط به دانش آموزان می باشد.

مردم در مناسبتهای مختلف برای یکدیگر دسته گل به عنوان هدیه می برند. تراریوم می تواند جایگزین بسیار خوبی برای دسته گل باشد. زیرا از یکطرف می تواند بسیار زیبا و جذاب طراحی و ساخته شود و از طرف دیگر ماندگاری بسیار بیشتری نسبت به یک دسته گل دارد.

با توجه به مشغله ها و گرفتاری هایی که مردم در این زمان دارند، وقت و حوصله زیادی برای پرداختن به گیاهان و گلها و نگهداری و مواظبت از آنها ندارند. ما به وسیلۀ تراریوم می توانیم این مشکل را برطرف کنیم زیرا ساخت و کاشت تراریوم آسان می باشد، همچنین به مواظبت و مراقبت زیادی احتیاج ندارد. ما به وسیلۀ تراریوم می توانیم جلوه ای از طبیعت را به منزلمان بیاوریم.

با توجه به موارد بالا اگر مردم نسبت به تراریوم آگاهی پیدا کنند، این محصول بازار بسیار خوبی می تواند پیدا کند در نتیجه از نظر درآمد زایی نیز می تواند مؤثر باشد.

 وسایل مورد نیاز

 علاوه بر گیاهان جهت ایجاد باغ شیشه ای وسایل ذیل مورد لزوم است که عبارتند از :

 ۱ .  ظروف شیشه ای : این ظروف که تنگ مانند هستند باید دارای دهانه گشاد بوده و از شیشه های بی رنگ و کاملا شفاف و صاف تهیه شده باشند، به علاوه می توان درب آن را محکم بست ولی می توانند از نظر شکل و اندازه متفاوت باشند معمولا دارای اندازه استاندارد شده می باشند یکی به ارتفاع 90 و دیگری نصف آن یعنی 45.

2 .  لوله  : از این لوله برای ریختن خاک و موارد دیگر به داخل شیشه استفاده می شود. جنس آن ممکن است فلزی یا مقوائی و ... باشد، طول این لوله بستگی به ارتفاع ظرف دارد.

 3 . قیف : قیفی که جهت این کار استفاده می شود می تواند از جنس پلاستیک ، شیشه و... باشد ولی بهر حال باید سوراخ آن طوری باشد که قطعات زغال سنگ و سنگ ریزه از آن عبور کند.

 ۴ . چنگال یا شاخه آهنی : که معمولا از سیم ساخته شده و برای هموار نمودن و صاف کردن خاک داخل شیشه بکار می رود و میتوان از یک چنگال غذا خوری نیز استفاده نمود برای اینکه دسته بلندی داشته باشد دسته آن را درنی فرو می نماییم .

 5 . بیل کوچک : که می توان آن را با خم کردن دسته یک قاشق غذا خوری تهیه نمود و دسته اش را به نی وصل کرد و حتی دسته قاشق را شکست و انتهای آنرا به نی وصل کرد.

 6 .  وسیله کوبیدن خاک : می توان در انتهای یک نی مقداری پنبه قرار داد و بوسیله آن خاک را کوبید تا سفت شود دهانه بطری باریک باشد می توان از یک چوب پنبه که به انتهای چوب یا سیمی متصل شده است استفاده نمود.

 7 .  سیم انتقال دهنده های گیاه : عبارت است از سیم طویلی که سر آن داری خمیدگی قلاب مانند جهت انتقال گیاه به داخل ظرف به کار می رود ، می توان از این سیم با قرار دادن مقداری پنبه بر روی خمیدگی آن برسی (Bross) برای پاک کردن جدار داخلی ظرف شیشه ای تهیه کرد، تا چنانچه سطح داخلی ظرف توسط خاک و با مواد دیگر آلوده است به راحتی بتوان آن را تمیز کرد و خصوصاً سیم به آسانی خم شده و همه جای ظرف را به سهولت تمیز می کند.

 8 .  تیغ تیز : که به انتهای نی وصل شده و برای برید ن برگهای پژمرده و یا هرس گیاه مورد استفاده قرار می گیرد .

 9 . میخ : که به انتهای یک نی توسط یک چکش فرو رفته است و سپس سر پهن آن قطع گردیده است ، این وسیله برای جمع آوری برگهایی که از گیاه جدا شده و در ته ظرف افتاده است بکار می رود.

 10 .  انبر مخصوص : که ازدو قطعه چوب یا ورق آهن نازک ساخته شده و توسط فنر گیره لباس بهم متصل شده است و به آسانی دهانه آن باز و بسته می شود. از این وسیله برای جمع آوری شاخه های هرس شده و وجین کردن علفهای هرز درون ظرف استفاده می گردد

 ظروف مطلوب براي ايجاد باغ شيشه اي يا تراريوم  براي ايجاد تراريوم میتوانیم از ظروفي به اشکال و ابعاد مختلف استفاده كنيم ولی يك نکته مهم در اين بين به چشم ميخورد.

آيا ظرف نوع گیاه را در تراريوم مشخص ميكند يا نوع گیاه است كه ظرف را تعيين ميكند. بسته به مورد ايجاد تراريوم ميتوان يكي از دو حالت فوق رخ دهد ولی آنچه بیشتر در نزد ما معمول است و ساده تر بوده اين است كه با ظرف شروع كنيم . انتخاب ظرف به سليقه شخصی ما و نیز جايی كه در اختیار داریم بستگی دارد ولی انتخاب گیاه تحت تاثیر عوامل مختلفی است كه میتواند انتخاب ما را محدود كند. ظرف مناسب ظرفی است كه به راحتی بتوانیم دربش را باز و بسته كرده و از جنس شيشه شفاف باشد ( يا ماده شفاف دیگر ) تا بتواند نور را به خوبی از خود عبور دهد.البته ظروف زیباتر نظیر ظروف كريستالي بسیار زیباتر از شيشه هاي معمولی يا ظرف ترشی و مربا خواهند بود. اين بسته به امکانات و سليقه ماست كه از چه ظرفی استفاده كنيم .

انتخاب نوع شيشه ظرف مهم است از اين جهت كه شيشه شفاف تمام پرتوهاي نوری را از خود عبور داده و رشد متناسبی را براي گیاه فراهم ميكند و شيشه رنگی هر قدر هم كم رنگ باشد در عبور پرتوهاي نوری دخل و تصرف ميكند و نور همرنگ شيشه را بیشتر به داخل ظرف انتقال میدهد و از طيفهاي نوری دیگر ممانعت ميكند . مثلا شيشه قرمز تنها به طيف قرمز اجازه عبور میدهد كه نتیجه اش رشد افقی گیاه بوده و نمیتواند شکل واقعی و دلخواه خود را بدست آورد. اگر مصر به استفاده از شيشه رنگی باشيم باید تا حد امکان شيشه كم رنگی را انتخاب كرده و تنها از گیاهان سايه دوست استفاده كنيم ولی در نهایت نسبت به شيشه شفاف نمیتوانیم انتظار گیاه جالبی را داشته باشيم. بطري خالي هر دوستدار تراريومي را وسوسه به ايجاد يك تراريوم ميكند. باید به اين نکته توجه كنيم كه تمام گیاهان به نور قرمز و آبی نیازمندند و بطري هاي سبز كه بیشتر دیده میشوند براي اين كار مناسب نيستند.

علاوه بر ظروف شيشه اي میتوانیم از ظروف شفاف دیگر نیز استفاده كنيم . موادی نظیر پلاستيك يا طلق كه نور را بخوبی از خود عبور میدهند . تنها به اين نکته باید توجه كنيم كه به هنگام كار با اين موارد سبب آسیب و خط برداشتن آنها نشويم . براي تمیز کردنشان میتوانیم از پارچه هاي نرم استفاده كنيم .

اگر قبلا گياهي را در اختیار دارید يا مايليد گیاه خاصی را در تراريوم نگهدارید بايد به اين نکته توجه داشته باشيم كه شکل و اندازه ظرف متناسب با نیاز فعلی و آینده گیاه باشد ، چراکه گیاه رشد كرده و خيلي زود ممکن است ظرف انتخابی را غير متناسب سازد. ظروف با عمق و طول مناسب براي كاشت گیاهان متنوع مناسب است از جمله اين ظروف ميتوان آكواريوم را نام برد كه كه طول و عرض و عمق مناسبی دارد.. در اين ظروف میتوانیم آنتوريم و سرخسهاي بزرگ و كالاديم هاي رنگي را در جوار همدیگر بكاريم و از سرخسهاي كوچك براي پوشاندن سطح خاك استفاده كنيم . در ظروف كوچك میتوانیم انواع بگونياي مینیاتوری را همراه سرخسهاي كوچك بكاريم و نیز پاره اي گیاهان جنگلی كوچك براي كاشت در ظروف كوچك در بسته مناسب است .

کاربرد مخازن و ظروف چهار گوش براي ساخت تراريوم

به دلیل شکل خاص ظروف چهار گوش ، كار کردن با آنها آسانتر بوده و در بين ظروف چهارگوش ميتوان از آكواريوم به عنوان گزينه اي مناسب ياد كرد. آكواريوم کهنه و نشت دار نیز میتواند در اين خصوص به خوبی مورد استفاده قرار گیرد و درزهايش را با چسب آكواريوم ، ترميم و بازسازی كرد.

 انواعی از طرح هاي جالب تراريوم terrarium

 اگر در نظر داريم كه آكواريومي براي كار طراحي يا سفارش دهيم بهتر است انواع باريك و بلندش را در نظر بگيريم تا بتوان به راحتي بر روي طاقچه پنجره اتاق قرار داده شود. در صورتي كه تمايل و توان ساخت را داشته باشيد ميتوانيد خود با شيشه به ساخت اكواريوم مطلوبتان اقدام كنيد . اگر امكان تهيه تلق ضخيم و شفاف وجود داشته باشد از شيشه بهتر است زيرا از شيشه سبكتر بوده و ظريف كاريهاي بيشتري در آن ميتوان به كار بست . اگر مايل به داشتن مخازن و ويترين هاي قديمي باشيم ميتوانيم به عتيقه فروشيها سر زده و ظرف مناسب خود را انتخاب كنيم. در اين جور مكانها ، ويترين هاي قديمي در ابعاد و اشكال مختلفي ديده ميشود ، انواعي كه مستقيما روي زمين قرار داده ميشوند ، پايه دار ، يا انواعي كه به ديوار آويزان ميشوند و انواعي كه براي روي ميز مناسب هستند. چهارچوب اين ويترينها از چوب بلوط ، گردو يا فلز ساخته شده كه ديواره همه آنها از شيشه است و معمولا دري دارد كه بوسيله لولا به حركت در ميايد. اين ويترينها ميتوانند باغهاي شيشه اي زيبايي را ايجاد كنند خصوصا اگر روشنايي اتاقمان زياد باشد. تعدادي از ويترينهاي قديمي درپوش ندارند و رطوبت موجود در ان بسيار سريعتر از دسترس خارج ميشود. در اين خصوص بايد توجه داشت كه از گياهاني استفاده شود كه به رطوبت كمتري احتياج دارند مانند خانواده كاكتوسها، در غير اينصورت براي حفظ رطوبت بايد از درپوش مناسبي استفاده كرد. جامها و ظروف شيشه اي گرد در صورتي كه دهانه شان به اندازه كافي گشاد باشد تا بتوان به اساني دستمان را در داخلش فرو برده و در داخلشان كار كنيم براي ايجاد تراريوم مناسب بوده و ميتوان با آنها اشكال فانتزي و زيبايي را بوجود آورد. از انجائيكه قطر دهانه ظروف گرد از قطر بدنه آنها كمتر است ميتوان نتيجه گرفت كه رطوبت به سرعت از دست نميرود و ميتوان از آنها بدون استفاده از درپوش نيز براي كاشت گياهاني نظير كاكتوس كه نيازمند رطوبت كمي هستند استفاده كرد. ظرفهاي بلوري مخصوصي نيز وجود دارند كه داراي درپوش بوده و معمولا به عنوان جاي شکلات و آجيلي از آنها استفاده ميشود و ميتوان براي ايجاد تراريوم نيز از آنها سود برد. با توجه به اندازه و شکل گیاه ميتوانيم از پارچهاي بلوري آب ، ليوانهاي بزرگ دسته دار و گلدانهای شيشه اي بزرگ نيز براي ايجاد باغهای شيشه اي زیبا استفاده كرد. بايد در نظر داشت كه در انتخاب نوع ظرف محدودیت چندانی نداریم و مهم ذوق و شروع كار است . كسي كه علاقمند باشد با كمي توجه میتواند ظروف مناسب و متنوعی را در اطراف خود بيابد . حتی در ميان ظروف آزمایشگاهی نيز نمونه هاي زیبا و جالبی براي ايجاد تراريوم يا باغ شيشه اي پیدا ميشود. در ظروف گرد نيز به مانند آكواريوم ، هر قدر قطر دهانه ظرف گشاد تر باشد به همان ميزان بر نسبت تبخير افزوده ميشود. از اينرو براي ظروفي كه دهانه بسیار گشادی دارند حتما بايد از در پوش استفاده شود. همیشه بايد توجه داشت كه يكي از اصول مهم ايجاد و حفظ باغهای شيشه اي يا تراريوم بخصوص در مورد گیاهان رطوبت دوست ، حفظ رطوبت است . جامها و ظروف شيشه اي مدور خصوصا براي گیاهان پر برگ و كم رشد مثل بنفشه آفريقايي ، آرديسبا مناسبند . اگر يكي از اين گیاهان را در ظرف كوچك بیضی شکل يا مدوري قرارداده و مقداری خزه و چند تكه سنگ چخماق صاف نيز دور و برش در ته ظرف بگذاریم میتوانیم منظره زیبايی را بو جود آوريم . از جامها و ظروف شيشه اي گرد ميتوان براي ساخت باغ شيشه اي گنبدی استفاده كرد.به اين ترتیب كه گیاه را در بشقاب گود و يا هر ظرف گود ديگري كه عمق كافي براي رشد ريشه داشته باشد کاشته و جام شيشه اي را وارونه روي آن قرار داد. فقط بايد دقت شود كه ظرف گود زیرین متخلخل نباشد تا رطوبت از دست نرود كه براي اين كار ظروف ملامين يا لعابدار مناسب هستند. کاشتن و نگهداری گیاه در بطریهای شيشه اي دهان گشاد جالب و در عين حال مشکل است. بهتر است وقتی كمي تجربه و مهارت در ايجاد تراريوم يافتيم به سراغ بطریها براي ايجاد تراريوم برويم . كاشت گیاه در درون بطري به تكنيك و وسایل خاص خود نيازمند است و از اينرو اگر مایلم از بطري براي ايجاد تراريوم بهره ببریم بهتر است حداقل بطري دهان گشادی را انتخاب كنيم كه بتوانیم به راحتی دستمان را درونش فرو برده و در آن كار كنيم.

نکته مهم در كاشت گیاه در درون بطري اين مطلب است كه نوع گیاه و اندازه آن بايد دقیقاً مورد نظر و توجه قرار بگيرد. زیرا گیاه کاشته شده در درون بطري تقریباً از دسترس ما خارج بوده و امکان هرس و کوتاه كردنش وجود ندارد.

 تراريوم با استفاده از بطري استوانه اي

 براي كاشت گیاه در بطري بايد اندازه نهايي گیاه پس از رشد کامل در نظر گرفته شود و متناسب با آن بطري مناسبی انتخاب و تهیه شود. البته در بطريهايي كه دهانه گشادی دارند امکان هرس گیاه وجود دارد و كاشت گیاهان هرس شدنی نظیر پودوكارپوس و گیاهان پاكوتاهي نظير گلوكسينيا مانعی ندارد. از نظر شکل بطري نیز انتخابهای متعددی در پیش رويمان قرار دارد. از تنگهاي كريستالي گرفته تا شيشه هاي قديمي مربا و نوشیدنیهای مختلف .

 تراريوم با استفاده از بطري دراز

حتی نيازي نیست كه کف بطریها مسطح باشد. بطريهايي كه قسمت تحتانيشان مدور است براي آویز جالب است و بديهي است كه وسیله اي كه براي اويز کردن انتخاب میشود بايد توانايي نگهداری باغ شيشه اي يا تراريوم تازه ساخته و احیاناٌ آبیاری شده را داشته باشد. بطریهای دهانه تنگ را ميتون بدون در پوش نگهداشت زیرا رطوبت زيادي از دست نمیدهند.

 تراريوم با استفاده از بطري گرد دهان تنگ

 اگر مشاهده شد كه گیاه در درون بطري طراوت خود را از دست میدهد ميتوان دهانه بطري را با چوب پنبه مسدود كرد. تراریوم از نظر معنی، باغ مینیاتوری در یک جام می باشد. تراریوم کلکسیونی از گیاهان کوچک است که در ظرفهای محدود و شفاف رشد می کنند. به عبارت دیگر، تراریوم باغ کوچک و خانگی است که در ظرف شیشه ای نگهداری می شود. درست کردن تراریوم که با سرخس و یا دیگر گیاهان کوچک پر می شود یک راه عملی و جالب برای داشتن منظره ای مینیاتوری در خانه می باشد

اندازه ظرفها باید طوری انتخاب شوند که بزرگی آن برای احاطه 2 یا چند گیاه کافی باشد. مثل تنگ ماهی، ظرف شیشه ای شکلات، آکواریوم، ظرفهای شیشه ای مربا یا بطری بزرگ.

برای افراد مبتدی، پیشنهاد می شود که یک ظرف بزرگ و در باز مانند آکواریوم انتخاب شود. کارکردن داخل آن بسیار آسان است و با کسب تجربه شما می توانید از چوبهای بلند و یا بیلچه برای کاشتن گیاهان در ظروفی که دهانه آن کوچک است استفاه کنید.

هر ظرف تمیز می تواند برای ساختن تراریوم استفاده شود. نیاز اصلی این است که مانع دخول آب شود. چیزهائی را انتخاب کنید که به اندازه کافی برای جا دادن گیاهان بزرگ باشند و سرپوش آن طوری باشد که مانع خروج رطوبت گردد. کوزه، بطری، آکواریوم ظرفهای هستند که بطور معمول مورد استفاده قرار میگیرند. طراحی های دیگر مانند بلوک های شیشه ای می توانند به دکور منزل زیبائی ببخشند.

ظرف باید شفاف باشد، زیرا ظروف رنگی و یا کرد نور را کاهش می دهند و در رشد گیاه دخالت می کنند.

ظروف می توانند باز یا بسته باشند . گیاهان در ظروف بسته باید رطوبت بالا را بتوانند تحمل کنند. ظروف با درب بزرگ بدون پوشش ممکن است مورد استفاه قرار بگیر اما احتیاج دارد به آبیاری متناوب برای اینکه رطوبت را حفظ کنند. تراریوم های باز خشک هستند و کمتر دچار بیماریهای می گردند.

قبل از کاشت ظرف را استرلیزه کنید. آنرا با آب گرم و صابون خوب شستشو دهید. اگر از ظرفهای تمیز شیشه ای تجاری استفاده می کنید اجازه دهید که درب ظرف چندین روز قبل از کاشت باز باشد.

 زغال چوب : از زغال چوب برای جذب بوی نامطبوع ظرف استفاده می گردد.

پارچه پرده ای فایبر گلاس یا جوراب زنانه نایلونی : این مواد برای جلوگیری از فرو نشستن خاک و از بین رفتن توانایی آن برای زه کشی استفاده می شوند. چوبهای بلند می توانند مفید باشند. طول مناسب بستگی دارد به ارتفاع ظرفی که برای تراریوم بکار می رود. آنها می توانند مورد استفاده قرار بگیرند برای حفر چاله هایی که برای کاشت گیاهان بکار می روند.

ممکن است شما از قاشق بزرگ آشپزخانه در جابجایی خاک و مواد زه کشی و از چنگال برای شیار بازکردن استفاده کنید. اگر دهانه ظرف مورد استفاده ما خیلی کوچک باشد از یک قیف کاغذی یا فویل آلومینیومی برای ریختن خاک به داخل ظرف استفاه کنید.

قیچی خانگی می تواند کمک کند برای هرس گیاهان قبل از اینکه کاشته شوند.یک اسپری آب پاش برای آب دادن به تراریوم می توند مورد استفاده قرار بگیرد.

مراحل ساخت تراریوم

 مرحلۀ اول

ظرف مورد نظر ار انتخاب کرده، آنرا تمیز و خشک می کنیم. یک لایه سنگ ریزه داخل ظرف می ریزیم. سعی می کنیم مقدار بیشتری از سنگ ریزه ها به یک سمت دیواره ظرف متمایل باشند. این کار به زه کشی بهتر کمک می کند.

زه کشی مناسب ضروری است رای اینکه مطمئن شویم که خاک بیش از حد اشباع نشود که باعث شود ریشه پوسیده شود و گیاه شما از بین برود. میزان مواد زه کشی بستگی به اندازه و شکل ظرف دارد. با توجه به اندازه ظرف شما می توانید که لایه 1 اینچی از مواد را در ته ظرف پخش کنید، بطوریکه تمام ظرف را بپوشاند. (کوچکترین حالت) برای ظرفهای عمیق یا بزرگ حتی لایه ای تا 3 اینچ نیز ممکن است مورد استفاه قرار بگیرد. گاهی قبل از لایه سنگ ریزه، لایه نازکی از خزه در ته ظرف قرار می دهند.

 مرحلۀ دوم

 برای جذب بوهای ناخوشایندی که موقع آبیاری ایجاد می شود لایه نازکی از زغال روی لایه سنگ ریزه های می ریزیم

 مرحلۀ سوم

 قرار بودن یک لایه مواد غیر طبیعی روی زهكش لایه ای را ایجاد می کند که از فرو نشستن خاک و از بین رفتن توانایی آن برای زه کشی جلوگیری می کند. مواردی مثل پارچه های پرده ای فایبر گلاس، جوراب های زنانه نایلونی یا پرده دور انداختنی، موارد خوبی هستند. چون دارای خلل و فرج کافی برای عبور آب هستند که هم خاک و ذرات را نگه می دارند و هم زود فاسد نمی شوند.

گاهی از خزه اسفاگنوم نیز به این منظور استفاده می شود

 مرحلۀ چهارم

 به مقدار کافی خاکی تمیز و استرلیزه شده که تقریباً 5/1 تا 4/1 حجم ظرف را پر می کند، اضافه می کنیم. برای دادن جلوه بیشتر به تراریوم، خاک را بطور مسطح در ظرف نمی ریزیم، بلکه آنرا شیبدار و تپه مانند می ریزیم تا گیاهان در سطوح مختلف قرار گیرند. خاک را از پشت به سمت جلو شیبدار کنید. معمولاً اختلاق سطح بین خاک جلو خاک عقب 1 تا 2/1 اینچ می باشد. اگر چه، اگر تراریوم دایره ای است، شما می توانید سطح صافی را برای کشت داشته باشید.

می توان از خاکهای گلدانی بسته بندی شده که استرلیزه هم هستند استفاده کرد یا اینکه از مخلوط خاک باغچه و پیت ماس محیط کشت را تهیه کرد.

خاک باید نرم، دارای زه کشی خوب و بدون کود باشد.

برای تراریوم نواحی گرمسیری با گیاهان شاخ و برگدار، یک قسمت خاک، یک قسمت پیت ماس و یک قسمت پرلیت استفاده کنید. اگر شما می خواهید یک باغ کاکتوس ایجاد کنید از خاک زبر که از یک قسمت خاک و یک قسمت شن تشکیل شده است استفاده کنید.

برای از بین بردن عوامل بیماری زا در خاک تهیه شده می توان به روش زیر عمل کرد:

ابتدا خاک را مرطوب کرده و در سینی بزرگ پهن کنید. سپس آنرا تحت دمای 200 درجه فارنهایت به مدت 20 دقیقه قرار دهید. هر 5 دقیقه یکبار نیز خاک را به هم بزنید. به این ترتیب خاک استرلیزه خواهد شد.

خاک ورد استفاده تان را قبل از استفاده مورد آزمایش قرار دهید، به این صورت که آنرا با دست فشار دهید، اگر به راحتی فشرده شود مقداری پرلیت و وری کولات برای کمک به زه کشی به خاک اضافه کنید.

خاکی که به تراریوم اضافه می شود نسبتاً خشک باشد، در غیر اینصورت به دیواره ها می چسبد.

خیلی از اوقات خاک می تواند با طراوت شود به وسیله بریدن لایه بالایی خاک و اضافه کردن خاک تازه

 مرحله پنجم

 بعد از تهیه محیط کشت و قرار دادن در ظرف، نوبت به انتخاب و کاشت گیاهان می رسد.

دنبال گیاهانی باشد که رشد کم و برگهای کوچک داشته باشند. برای تهیه تراریوم،گیاهانی باید انتخاب شوند که علاوه بر دارا بودن شاخ و برگ زیبا، رشد کندی داشته باشند. همچنین توانایی تحمل رطوبت زیاد هوا و خاک، و نور کم را هم داشته باشند. ما در تراریوم گیاهانی را می توانیم پرورش دهیم که به درجه رطوبت بالایی،نیاز دارند. که در غیر اینصورت در هوای خشک خانه این گیاهان از بین می روند.

تعدادی از گیاهانی که می توان از آنها در تهیه تراریوم استفاده کرد عبارتند از : کالاته آ، پیرومیا، سرخس، فیتونیا، پتوس، کاماادورا، سارانتا، کراسولا یا گیاهانی مثل بنفشه، توت فرنگی وحشی و

کاکتوس، گیاهان گلدار گرمسیری یا یک ترکیب از گیاهان رنگارنگ برای استفاده در تراریوم مناسب هستند. گیاهان به رشد پیوسته و آرام نیاز دارند، همچنین باید توانایی همزیستی با گیاهان هم راهشان را در شرایط یکسان داشته باشند. هرگز از ترکیبی از گیاهان که نیازهای رشد مختلفی دارند استفاده نکنید. گیاهانی را انتخاب کنید که از لحاظ واریته، اندازه، بافت و رنگ احتیاجات شان مشابه یکدیگر باشد.

بهتر است گیاهانی مورد استفاده قرار بگیرند که از لحاظ اندازه مناسب برای ظرف انتخاب شده باشند. گیاهانی که دارای رشد کم هستند به دستکاری و نگهداری کمی نیاز دارند. اگر شما می خواهید که توجه بیشتری به آنها داشته باشید می توانید گیاهانی که رشد بیشتری دارند را آزمایش کنید. آنها به تربیت بیشتر و مداوم نیاز دارند اما شما می توانید تنوع بیشتری در تراریوم خود داشته باشید.

اگر ظرف تراریوم طوری است که تمام سطوح شفاف بوده و دارای دید است باید گیاهان بزرگتر را نزدیک به مرکز کاشت.اما اگر فقط 2 یا 3 سطح آن دیده می شود، گیاهان بلند تر باید در قسمت دیواره پشتی جای داده شوند .

ترتیب گیاهان را بوسیله حرکت آنها در داخل ظرف (اگر دهانه ظرف بزرگ باشد)یا محل بازی که اندازه آن مشابه تراریوم باشد تعین کرد .

گیاهان نباید خیلی نزدیک هم کاشته شوند،بلکه باید فضای کافی برای هر کدام از آنها در نظر گرفته شود.گیاه باید طوری مستقر شود که پایه گیاه همسطح سطح بالای خاک باشد . اجازه ندهید که پایه گیاه بالاتر از سطح خاک قرار گیرد.

گیاهان گرمسیری و جنگلی در تراریوم بسته ویا دریچه دارمورد استفاده قرار بگیرد.گیاهان آبدار و شاداب در ظرفهای باز مورد استفاده قرار بگیرد .

بسیار مهم است که گیاهان فاقد حشره یا بیماری باشند .هر برگ آسیب دیده یا زرد یا هر برگی که نشان از آسیب حشره یا بیماری دارد را فورا جا به جا کنید.اگر بیماری برای شما دارای اهمیت است گیاهان را در یک بسته پلاستیکی برای دو هفته قبل از کاشت در تراریوم قرار دهید، اگر بیماری وجود داشته باشد روی شاخ و برگ و ساقه نمایان می شود. سریعا گیاه را در ظرف بکارید، تا ریشه های بدون حفاظ خشک نشوند .

وقتی در یک ظرف با دهانه عریض کشت می کنید از قاشق برای در آوردن خاک استفاده کنید. اگر از ظرفی با دهانه باریک استفاده می کنید باید روشی برای قرار دادن گیاه در تراریوم ایجاد کنید. برای وارد کردن نباتاتی که ریشه آنها بزرگ است آنها را داخل کاغذ یا پارچه پیچانده و فرم می دهند . از یک انبر بلند و باریک یا چوبی که انتهای آن سیم حلقوی بسته شده است استفاده کنید. با این چوب چاله را قبل از کاشت حفر کنید و بعد از کاشت چاله را پر کنید و اطراف آن را به آرامی فشار دهید . ک چوب بلند که انتهای آن یک چوب پنبه قرار دارد وسیله مناسبی برای محکم کردن خاک اطراف گیاه است .

بر خلاف باغ لازم نیست که ریشه ها را شل و نرم کنید. در تراریوم نمی خواهیم که گیاهان رشد سریع داشته باشند و باقی ماندن ریشه ها به صورت گلوله ای متراکم باعث می شود که رشد گیاهان آهسته باشد

 مرحله ششم

 بعد از کاشت گیاهان، می توان تراریوم را با استفاده از تخته سنگ، چوب شکسته، خزه و چیزهای دیگر تزئین کنیم. با این عمل یک دنیای کوچک زندگی گیاهی ترسیم می شود.

مرحله هفتم

ظرف را با در پوش یا سینی شیشه ای بپوشانید. در این مرحله ارتباط با محیط قطع می شود و جنگل بارانی مینیاتوری ایجاد می شود

 مرحله هشتم

 هر گیاهی را که شروع به پوسیدگی می کند جابجا کنید . پوسیدگی معمولاً در اثر رطوبت زیاد بو جود می آید. اگر این اتفاق در تراریوم بسته بیفتد در پوش را حرکت دهید تا ظرف خشک شود. تراریوم بسته را در هفته اول بعد از کاشت در نظر بگیرید. در این زمان غالباً بیماریها شروع می گردد. هر برگی که می میرد یا گیاهی که شروع به پوسیدگی می کند باید سریع از بین برود قبل از اینکه مشکل به سایر گیاهان نیز سرایت کند. در بیشتر حالات، بعد از چند هفته تراریوم استقرار پیدا می کند و خطر بیماری ها کاهش پیدا می کند .

نظارت خود را برای برگهایی که می افتد و یا هر قسمتی از گیاه که دچار پوسیدگی می شود ادامه دهید.

عدم موفقیت بسیاری از تراریوم ها در نتیجه کود بیش از اندازه می باشد . کمتر از یک سال بعد از کاشت برنامه ای برای کود دادن نداشته باشید .اگر گیاهان به زردی گراییده شوند و با قدرت رشدشان بدون هیچ دلیل مشخصی کم شود، کود سبکی که به صورت محلول با آب است به نسبت 4/1 گیاهان خانگی داده شود

 توصيه‌هاي مهم

 پس از کاشت، گیاهان را با اسپری آبیاری کرده، که در این صورت برگهای آنها نیز تمیز می شوند. آبیاری شدید باعث از بین رفتن گیاهان می شود. هیچگاه آب را به طور مستقیم روی تراریوم نریزید، زیرا محلی برای زه کشی که آب از آن خارج شود وجود ندارد. آب به مقداری اضافه کنید که فقط خاک مرطوب شود. هیچگاه آب جمع شده در زیر لایه سنگ ریزه نداشته باشید. زیرا آب باعث خواهد شد که ریشه گیاه دچار پوسیدگی شود. وقتی که کناره های ظرف خشک هستند و هیچ رطوبتی در کناره ها آشکار نیست، مقدار کمی آب اضافه کنید .

اگر در اثر آبیاری زیاد فضای داخل ظرف مه آلود شود ،در ظرف را بر می داریم تا آب اضافی تبخیر شود، سپس در ظرف را می گذاریم .

وقتی که گیاهان برای اولین بار در تراریوم کاشته می شوند، تراریوم شروع به ایجاد آب و هوای مناسب گیاه می کند. گیاهان رطوبت را از برگهایشان از دست می دهند که روی شیشه متمرکز می شود و دوباره به خاک بر می گردد. این چرخه باعث می شود که تراریوم برای مدتها احتیاج به آبیاری نداشته باشد. در تراریوم های بسته فاصله آبیاری می تواند 1 ماه یا بیشتر باشد. در بیشترین حالت، به آبیاری در هر دو هفته یک بار نیاز دارید، که این به شرایط بستگی دارد .

تراریوم را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. اجازه تابش مستقیم باعث افزایش درجه حرارت داخل تراریوم می شود و باعث سوختگی گیاه خواهد شد .

تراریوم را در جایی قرار دهید که نور غیر مستقیم کافی داشته باشد. پشت پنجره های شمالی بهترین مکان خواهد بود بیشتر گیاهان که برای تراریوم مناسب هستند به نور بیش از اندازه نیاز ندارند، اما مقدار نور باید خوب باشد اگر تراریوم در محلی قرار دارد که نور در آنجا پایین است، نور مصنوعی اضافه کنید. یک لامپ w 100 در داخل تراریوم و یا لامپ فلوراسنت بالای تراریوم می تواند مفید باشد. در جایی که نور بیرونی ضعیف است، نور مصنوعی را 16 تا 18 ساعت در روز داشته باشید.

برای اینکه گیاهان بر اثر نور به یک سمت خم نشوند باید جای ظرف را هر چند وقت یک بار تغییرداد و جهت آن را نسبت به نور عوض کرد.

 

 

تراریوم 3

 

كلمه تراريوم، كلمه‌اي لاتين است كه از دو قسمت Terra به معني خاك و زمين و -rium به عنوان پسوند مكان تشكيل شده است. بر اين اساس مي‌توان اين عبارت را به " نمايشگاه جانداران زميني" ترجمه كرد. به عبارتي ديگر، يك تراريوم جلوه‌هايي از نمونه‌هاي زندگي گياهي يك منطقه يا اقليم را دربرمي‌گيرد.

 

اين محصول اولين بار توسط يك پزشك جراح انگليسي به نام ناتانيل وارد Nathaniel Ward در سال 1827به شكلي كاملاً تصادفي ساخته شد. در واقع او در مورد پرورش و تغيير و تحول پيله‌اي پروانه‌ها كار مي‌كرد اما متوجه شد كه آلودگي حاصل از كارخانه‌هاي لندن كه نزديك منزل وي بود جلوي رشد آنها را مي‌گيرد.
دكتر وارد چرخه زندگي پروانه‌ها را در شرايط طبيعي مورد پژوهش قرار داد. به اين شكل كه شفيره پروانه را در يك ظرف مربا گذاشت و سپس مقداري خاك روي درون ظرف ريخت.
بعد از چند هفته دكتر وارد ديد كه يك گياه در خاك درون ظرف روييده است.
اينكه در اين مدت گياه بدون آبياري به رشد خود ادامه داده فكر او را درگير خود كرد. او فهميد هنگامي كه گياه نم را از برگ‌هايش از دست مي‌دهد اين نم روي ديواره شيشه جمع شده و به شكل آب دوباره به داخل خاك بازگشته و گياه را آبياري مي‌كند و اين چرخه پايدار باران مانند درون ظرف، بهترين شرايط را براي رشد گياه فراهم مي‌آورد.
در ادامه او دو تراريوم كوچك تهيه كرد كه در آن سرخس و نوعي گياه از خانواده غلات كاشته بود و آنها را با كشتي به سيدني استراليا فرستاد. در اين سفر كه به مدت هشت ماه به طول انجاميد و با وجود تغييرات زياد دما در دوره سفر گياهان به خوبي رشد كردند و صحيح و سالم به استراليا رسيدند. پس از آن وي دوباره در شرايطي همانند پيشين آنها را به لندن بازگرداند.

 

روش ساخت تراریوم


وسایل مورد نیازدر ساخت تراریوم :
ظرف:
اندازه ظرفها باید طوری انتخاب شوند که بزرگی آن برای احاطه 2 یا چند گیاه کافی باشد. مثل تنگ ماهی، ظرف شیشه ای شکلات، آکواریوم، ظرفهای شیشه ای مربا یا بطری بزرگ.

برای افراد مبتدی، پیشنهاد می شود که یک ظرف بزرگ و در باز مانند آکواریوم انتخاب شود. کارکردن داخل آن بسیار آسان است و با کسب تجربه شما می توانید از چوبهای بلند و یا بیلچه برای کاشتن گیاهان در ظروفی که دهانه آن کوچک است استفاه کنید.

The Completed Moss terrarium

وسایل مورد نیاز:

پانیذ پاریلا :: تراریوم ::


هر ظرف تمیز می تواند برای ساختن تراریوم استفاده شود. نیاز اصلی این است که مانع دخول آب شود. در ساخت تراریوم ظروفی را انتخاب کنید که به اندازه کافی برای جا دادن گیاهان بزگ باشند و سرپوش آن طوری باشد که مانع خروج رطوبت گردد. کوزه، بطری، آکواریوم ظرفهائی هستند که بطور معمول مورد استفاده قرار میگیرند. طراحی های دیگر مانند بلوکهای شیشه ای می توانند به دکور منزل زیبائی ببخشند.

ظرف باید شفاف باشد، زیرا ظروف رنگی و یا کدر نور را کاهش می دهند و در رشد گیاه دخالت می کنند.

ظروف می توانند باز یا بسته باشند . گیاهان در ظروف بسته باید رطوبت بالا را بتوانند تحمل کنند. ظرف با درب بزرگ بدون پوشش ممکن است مورد استفاه قرار بگیرد اما احتیاج دارد به آبیاری متناوب برای اینکه رطوبت را حفظ کند. تراریوم های باز خشک هستند و کمتر دچار بیماریها می گردند.

قبل از کاشت ظرف را استرلیزه کنید. آنرا با آب گرم و صابون خوب شستشو دهید. اگر از ظرفهای تمیز شیشه ای تجاری استفاده می کنید اجازه دهید که درب ظرف چندین روز قبل از کاشت باز باشد .

 

بستر کشت در ساخت تراریوم (باغ شیشه ای)

بستر کشت شامل سه لایه زیر است :

1 - لایه زه کشی  ،  بهترین مواد برای لایه زه کشی ، پوکه معدنی و یا سنگ ریزه هایی با قطر 1.5_1 سانتیمتر است .

2 - لایه میانی ، برای این لایه از قطعات ذغال  با طول  حد اکثر 2.5 سانتیمتر  و عرض یک سانتیمتر استفاده نمایید . مناسب ترین ارتفاع پنج در صد ارتفاع ظرف مورد نظر می باشد .

3 - لایه فوقانی ، مناسب ترین خاک در این لایه که محل اصلی کشت گیاه است نباید خاکی خیلی حاصلخیز وغنی باشد زیرا در غیر این صورت باعث  تسریع رشد گیاهان  و از بین رفتن هماهنگی مجموعه می شود . مخلوطی از دو قسمت  کمپوست ، یک  قسمت تورب و یک قسمت خاک لوم ترکیبی مناسب می باشد .

توجه : کلیه وسایل و مواد مصرفی باید ضد عفونی شده باشند

 

گیاهان مناسب برای تراریوم ( باغ شیشه ای )

در انتخاب گیاه برای تراریوم ( باغ شیشه ای )باید دقت شود که بین گیاهان از نظر نیاز به آب  و نور یک تجانس وسازگاری  وجود داشته باشد . گیاهان برگ  رنگی جلوه ای خاص به تراریوم ( باغ شیشه ای ) شما می دهند . از بیشتر گیاهان آپارتمانی می توان در تراریوم ( باغ شیشه ای ) استفاده کرد .

اسامی برخی از گیاهان مناسب برای تراریوم  :

آکوروس

آسپلنیوم

اسپنیش موس

بگونیا

بگونیا رکس

بنفشه افریقایی

بروملیا

پوتوس

پیرومیا

پیله آ

پرسیاوشان

تایلاندزیا

داوالیا

دراسنا

سرخس

سانسویریا

انواع عشقه

فیتونیا فیکوس پومیلا

گونه ها یی از اریکا

کروتون

کریپتانتوس

لیدو لاریوم

مارانتا

گونه‌هاي تراريوم
با گسترش تراريوم، محصولات ديگري در جهان شكل گرفتند كه نمايان‌گر جلوه‌هايي ديگر از زنگي جانداران زميني به شمار مي‌آيند. تراريوم و ويواريوم - Vivarium - هر دو در يك بسته شيشه‌اي شكل مي‌گيرند اما بر اساس آنچه در پي مي‌آيد تفاوت‌هاي كاملاً اساسي با يكديگر دارند كه متاسفانه گاه به اشتباه در جاي يكديگر نام برده مي‌شوند. با وجود گوناگوني زندگي‌هاي جانوري و گياهي، اكنون مي‌توان اين محصولات را با قالب سازگار با شكل طبيعي آن به صورت زيرپيكربندي كرد.
 
1- تراريوم : دربرگيرنده و جلوه‌گاه عوارض طبيعي و پوشش گياهي زمين.
با توجه به گوناگوني و فراواني گياهان وپوشش گياهي موجود در زمين اين محصول با تم‌هاي مختلف شكل مي‌گيرد. دو نمونه بيشتر شناخته شده اين بخش پوشش گياهي كويري  - Desertus-و پوشش گياهي گرمسيري  - Tropical -هستند.
پوشش گياهي كويري انواع كاكتوس و پوشش گياهي گرمسيري انواع گياهان برگ‌ پهن را در برمي‌گيرد.
 
PanizParila Plants Paradise / Terrarium
 
2- ويواريوم : دربرگيرنده و جلوه‌گر زندگي جانوري.
با توجه به گوناگوني و فراواني جانوارن و خزندگان قابل نگهداري در يك محيط بسته اين محصول نيز با تم‌هاي مختلفي شكل مي‌گيرد. چهار نمونه بيشتر شناخته شده اين محصول عبارتند از :
 
PanizParila Plants Paradise / Vivarium

الف- آكواريوم Aquarium محيطي كه آبزيان در آن نگهداري مي‌شوند .

PanizParila Plants Paradise / Aquarium

ب- اينسكتاريوم Insectarium محيطي كه حشرات در آن نگهداري مي‌شوند .

PanizParila Plants Paradise / Insectarium

 

پ - پالوداريوم Paludarium محيطي كه جانوران باتلاقي و معمولاً دوزيست در آن نگهداري مي‌شود.

بهشت گیاهان پانیذپاریلا / پالوداریوم

ج- ویواریوم  Vivarium  محیطی که خزندگان و جانورانی از جمله ایگوانا ، دراگون  Deragon و ... را در آن نگهداری می کنند .

بهشت گیاهان پانیذپاریلا / ویواریوم

 
 
 
از ديدگاه رابطه با آب، تراريوم در مقابل آكواريوم - Aqua - به معني آب و پسوند مكاني -rium - جملگي به معني "تماشاگه آبزيان" است و از ديدگاه طبقه‌بندي ميان جانداران در مقابل ويواريوم - Viva به معني جاندار و پسوند -rium - جملگي به معني "تماشاگه جانداران" قرار مي‌گيرد.
 
PanizParila Plantse Paradise / Vivarium
 
 
البته با توجه به اینکه هر جانوری اخلاق و شرایط خاصی را می پسندد ، برای حفظ سلامتیشان باید نیاز هایشان را در طراحی زیستگاهشان لحاظ کنیم .

 

 

 

باغ شیشه ای ( تراریوم )

تراریوم عبارت است از یک ظرف شفاف پلاستیکی یا شیشه ای سر بسته که در آن گیاهان کوچک در حال رشد قرار دارند. اختراع تراریوم بر این اساس بوده که وقتی گیاهان در یک محیط بسته رشد میکنند ; رطوبت حاصل از تعرق و تبخیراز دست نرفته و روی بدنه ظرف به قطره تبدیل و دوباره به خاک برمیگردد . این چرخه رشد با دیگرعوامل رشد همراه شده و گیاهان را قادر میسازد که در انواع ظروف بسته رشد کنند . ای روش پرورش گیاهان را تراریوم ( Terrarium) یا پلانتاریوم (planetarium) می نامند .

انواع تراریوم :

به طور کلی دو نوع اصلی تراریوم وجود دارددر یک نوع آن ظرفی برای حفظ رطوبت یا بالا نگه داشتن رطوبت محیطبکار می رود ; اما این ظرف تماس مستقیم با محیط کشت ندارد ; در نوع دوم بستر کاشت به طور مستقیم داخل ظرف ریخته میشود و گیاهان در داخل آن کاشته می شود

ظرف کاشت :

ظرف مورد استفاده برای تراریوم باید از مواد شفاف باشد.باید توجه کرد که حرکت آب بر روی ظروف شیشه ای  بهتر از پلاستیکی انجام می شود.گیاهان داخل ظرف باید به طور واضح قابل دیدن باشندو هر مانعی در این مورد مانع زیبایی آنها می شود.شکل ظرف بستگی به سلیقه شخص دارد.برای این کار می توان از ظروفی مانند انواع بطری شیشه ای - ظرف گرد - مخزن آکواریوم و ظروف مشابه استفاده کرد.

 

ظروف با دهانه باریک بسیار مناسب هستند. در انواع با دهانه پهن و بدون سر پوش نیاز به آبیاری بیشتری برای حفظ رطوبت وجود دارد. ولی اگر از ظروف با دهانه پهن استفاده شود کاشت گیاه در آن راحت تر است.

بستر کاشت :

بستر کاشت در تراریوم باید تمیز و عاری از بذر علفهای هرز - آفات وعوامل بیماری زا باشد. از زهکشی خوب برخوردار بوده و از نظر مواد آلی غنی باشد. زهکشی خوب بسیار اهمیت داردچون بستر گیاه شرایط غرقابی را تحمل نمی کند و همچنین زهکشی خوب هوای کافی را برای رشد ونمو در اختیار ریشه قرار می دهدبرای فراهم کردن زهکشی علاوه بر سبک بودن آمیخته خاکی،در زمان کاشت نیز لایه از سنگریزه یا مواد مشابه در ته تراریوم ریخته می شودکه در روش ساخت تراریوم ذکر شده است.

برای رشد ریشه میتوان از آمیخته گلدانی آماده استفاده نمود. برای آماده سازی آمیخته می توان یک قسمت پیت ماس و یک قسمت خاک حاصلخیز باغچهرا با هم مخلوط کرد. آمیخته باید گندزدایی شود برای این کار آمیخته باید مرطوب باشد (خیس نباشد) برای گندزدایی می توان از بخار به مدت 30 دقیقه (بستگی به میزان خاک دارد ) استفاده نمود.

رطوبت بستر کاشت باید در حد ظرفیت زراعی باشد به طوری که وقتی فشار داده میشود به هم چسبیده و گلوله تشکیل دهد، اما از آن آب خارج نشود.

اضافه کردن کود به آمیخته لازم نیستچون گیاه در تراریوم نباید زود رشد کند، اما اگر بدانیم که خاک به طوراستثنایی فقیر است باید پس از کاشت و استقرار گیاه به صورت سبک با کود کاملگیاهان درون خانگی کود دهی شوند (استفاده از کود های شیمیایی در تراریوم توصیه نمی شود)چون در یک محیط بسته برخی از کودهای نیتروژنی از خود گاز آمونیاک آزاد کرده که برای گیاهان سمی بوده و باعث مرگ انها می شود.

در محیط بسته تراریوم در اثر تجزیه مواد آلی توسط باکتری ها،ترکیب فرار تولید شده که باعث بوی نا مطبوعی در ظرف می شود برای حذف این مواد می توان ذغال فعال (ذغال اکتیو) به بستر کاشت اضافه کرد.

انتخاب گیاه برای تراریوم:

در انتخاب گیاه برای تراریوم باید در نظر داشت که مزیت اصلی یک تراریوم حفظ رطوبت برای گیاهان است.بنابراین گیاهان گوشتی و کاکتوس ها برای تراریوم بسته پیشنهاد نمی شود.

مطلوب است که گیاهان استفاده شده کم رشد باشند . گیاهان تراریومی به طور معمول از گیاهان برگساره ای هستند ، اما انتخاب خوب گیاه می تواند باعث تنوع ومانع یکنواختی شود ، بنابراین می توان از گیاهانی که دارای چیدمان ، رنگ ، و شکل گوناگون هستند استفاده کرد .

گیاهان تراریومی خوب گیاهانی هستند که ازنواحی جنگلی منشاء گرفته باشند و بنابراین با شرایط سایه و مرطوب خوب سازگار باشند .

نمونه هایی از این گیاهان سرخس ها ، خزه ها ، بنفشه و گلکوما هستند .

برخی از گیاهان مخصوص تراریوم:

 

fittonia - dracaena sanderiana - syngonium - begonia - aglonema 

ficus pumila - peperomia  caperata - saxifraga - and... l

 

 

 

آکوروس

آسپلنیوم

اسپنیش موس

بگونیا

بگونیا رکس

بروملیا

پوتوس

پیرومیا

پرسیاوشان

تایلاندزیا

داوالیا

دراسنا

سرخس

انواع عشقه

فیتونیا فیکوس پومیلا

گونه ها یی از اریکا

کروتون

کریپتانتوس

لیدو لاریوم

مارانتا

 

 

مراحل ساخت تراریوم :

 

آماده سازی بستر کاشت: برای آماده کردن بستر کاشت باید مراحل زیر انجام شود .

1 ) ریختن لایه ای به عمق 2.5 س م مواد درشت مانند شن و سنگریزه ، یا قطعات سفال به منظور زهکشی.

2 ) ریختن لایه ای به عمق 1.5 س م زغال اکتیو (کربن فعال شده) روی قطعات درشت . این لایه به عنوان فیلتر عمل کرده و آب را تمیز و گازهای بدبو و سمی را جذب میکند.

3 ) قرار دادن لایهای از خزه اسفاگنوم (خزه اسفاگنوم در واقع بقایای گیاهان مردابی خشک شده از جنس اسفاگنوم است ، که 20 برابر وزن خود آب جذب میکند.) یا توری ظریف روی لایه زغال که به عنوان مانعی در رسوب ذرات خاک و وارد شدن آن به داخل بخش زهکشی در ته ظرف جلوگیری میکند. گاهی لایه ای از خزه روی سنگریزه به منظور جذب آب اضافی ریخته می شود.

4 ) ریختن حدود 5 س م آمیخته خاکی آماده شده برای کاشت گیاه روی خزه یا توری (این مقدار بسته به نوع واندازه تراریوم و گیاه دارد )

کاشت گیاه : 

در صورتی که ظرف کنار دیوار قرار میگیرد ، بهتر است بستر به صورت شیبدار آماده شود که ارتفاع آن در سمت دیوار بیشتر از سمت جلو باشد. در زمان کاشت گیاهان بلندتر باید در سمت دیوار و گیاهان کوتاه تر در جلو آن کاشت شوند . هر گیاه باید به گونه ای کاشت شود که باعث پوشاندن گیاه دیگر نشود .

پس از کاشت گیاهان  عناصر اضافی مانند قطعات سنگ ، مجسمه ها و مواد مشابه در محل مناسب قرار گرفته و سپس با یک افشانه به ملایمت به گونه ای که شاخ و برگ گیاهان نیز شسته شوند ، آبیاری شوند.

 

 

 

 

 

آموزش ساخت تراریوم کاکتوس

 

اگر علاقه مند به داشتن یک تراریوم یا همان گلدان های شیشه ای مخصوص گل های آپارتمانی و کاکتوس ها هستید پس با این بخش همراه شوید تا با کمترین هزینه یک تراریوم شیشه ای زییا برای روی میز پذیرایی و یا گوشه ای فضای مخصوص دکوری در منزلتان بسازید.

وسایل مورد نیاز برای ساخت تراریوم:
-یک ظرف شیشه ای که می تواند هر فرمی متناسب با سلیقه شما داشته باشد
-سنگ
-زغال چوب
-خاک گلدان
-شن و ماسه
-گیاهان ریز ( در صورت تمایل) برای تزیین
-گیاه شاداب ( کاکتوس و… )

مراحل ساخت تراریوم زیبا با گلهای آپارتمانی و کاکتوس:

به طور کلی قدم اول برای ساخت این تراریوم پوشاندن کف ظرف مورد نظر با یک لایه سنگ است که این سنگها می توانند از هر جنس و نوعی باشند فقط ترجیحا در اندازه ریز و متوسط انتخاب شوند.

لایه بعدی زغال چوب است . یک لایه زغال چوب روی سنگ ها ریخته و خوب آن را پخش کنید . استفاده از زغال چوب برای جذب رطوبت اضافی و جلوگیری از فاسد شدن گیاه است.

بعد از زغال چوب حالا نوبت ریختن خاک گلدان است که باید به یک لایه تقریبا ضخیم تر نسبت به زغال و سنگ نیاز داریم. ضخامت خاک باید به اندازه ای باشد که ریشه گیاه را به خوبی در بر گیرد.کاشت گیاه را آغاز کنید . گیاهان را به صورت سلیقه ای داخل ظرف بچینید و به دقت داخل خاک بکارید . بهتراست گیاهان درشت تر را در میان ظرف و گیاهان ریزتر را در اطراف ظرف بکارید.

در انتهای مراحل ساخت تراریوم گلها وگیاهان تزیینی مثل خزه ها را اضافه کنید.

چند نکته برای مراقبت بهتر و بیشتر شدن عمر تراریوم:
-تراریوم را هرگز در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید.
-تراریوم را بیش از اندازه آبیاری نکنید چرا که عموما گلهای کاکتوس که برای داخل تراریوم انتخاب می شوند به میزان آب کمی نیاز دارند.

 

*******************************

تراریوم در لغت به معنی باغ شیشه­ای است یعنی ظرفی دربسته از جنس شیشه­ یا پلاستیک شفاف، که درون آن گیاهان سازگار با یکدیگر پرورش داده می­شوند.گیاهان درون ظروفی از جنس شیشه یا دیگر مواد شفاف احاطه می­شوند که تماس آنها با هوای بیرون غیرممکن یا بسیار محدود می­باشد، به همین دلیل محیط داخل تراریوم ریز اقلیمی است با رطوبت بالا که امکان پرورش بسیاری از گیاهان حساس به خشکی را که در شرایط معمولی امکان­پذیر نیست میسر ­می­سازد. این محیط با توجه به ویژگیهای یک گلخانه که فضای مرطوب و ایده­آلی برای رشد گیاهان فراهم می­کند، طراحی شده است و متناسب با ابعاد آن امکان قرار دادن انواعی ازگلها و گیاهان در اندازه­های کوچک و بزرگ را در کنار هم فراهم مینماید و چون رطوبت فضای داخل آن در یک چرخه حفظ می­شود به توجه بسیار کمی نیاز دارد. آب تبخیر شده از سطح برگ گیاهان به صورت قطرات آب بر روی دیواره ظرف می­نشیند و به تدریج روی دیواره به سمت پایین حرکت کرده و وارد خاک می­شود، وجود این چرخه آب در تراریوم باعث می­شود که گاهی تا هفته­ها نیاز به آبیاری نباشد.
                                         

 گاهی از ظروف شیشه­ای بزرگ نیز برای تراریوم استفاده می­شود که در این حالت می­توان یک باغ کوچک طراحی و ایجاد نمود و به کمک سنگریزه و قطعات کوچک سنگ و یا حتی فرم دادن بخشی از خاک درون تراریوم به صورت تپه بر زیبایی آن افزود. توجه داشته باشید به علت خطر پوسیدگی هیچ­گاه درون تراریوم از چوب استفاده نکنید.

 

کاربرد دیگر آن این است که می­توان از آن برای پرورش انواع گیاهانی که در محیط طبیعی منازل نگهداری از آنها امکان ندارد استفاده نمود . تراریوم جایگزین مناسبی برای یک دسته گل که اصولاً مردم در مناسبت­های مختلف بعنوان هدیه به همدیگر می­دهند می­باشد که علاوه بر زیبایی و طراحی جذاب دارای ماندگاری و دوام بیشتری است.

ظروف تراریوم

ظروف تراریوم می­توانند در باز یا بسته باشند. از آن جمله می­توان به ظروف آماده تراریوم موجود در بازار، آکواریوم، پارچ دهان گشاد، تنگ ماهی، شیشه مربا و یا ظروف شیشه­ای در طرح و شکلهای گوناگون اشاره نمود. این ظروف با توجه به شکل آنها به سه دسته ذیل قابل تقسیم هستند:

• محفظه­های چهارگوش

• جامها و محفظه­های دهان گشاد و ظروف گرد

• بطریها و ظرفهایی که دهانه تنگ دارند و کشت گیاهان درآنها به سختی انجام می­گیرد و نیازی به درپوش ندارد.

rarum

برای افراد مبتدی، پیشنهاد می­شود که از ظرف بزرگ و درباز مانند آکواریوم استفاده کنند زیرا کارکردن داخل آنها بسیار آسان است. پس از کسب تجربه می­توانند ظروفی که دهانه آنها کوچک است و باید از چوبهای بلند و یا بیلچه برای کاشت گیاهان استفاه نمود، بهره گیرند.

اگر تراریوم ظرفی با دهانه بزرگ و فاقد درب باشد این مزیت را دارد که  کمتر دچار بیماری می­شود اما باید آن را آبیاری کرد تا خاک آن خشک نشود.

ظرف انتخابی باید سالم و فاقد ترک یا خراشیدگی باشد و قبل از استفاده حتماً با آب داغ یا مایع شوینده تمیز شود. بطور کلی ظروف چهار گوش برای تراریوم به دلیل سهولت انجام کار بسیار مناسب هستند. اندازه آنها برحسب سلیقه، نوع کار، فضا و اندازه گیاه متفاوت می­­باشد. ازطرفی وقتی ظروفی مانند تنگ ماهی، جامهای دهانه گشاد و یا حبابهای شیشه­ای برای تراریوم استفاده می­شوند منظره جالبی دارند ضمن آن که به خاطر داشتن انحنا در قسمت میانی فضای کافی برای رشد گیاهان جوان دارند.استفاده ازظرفهای دهانه تنگ یا بطریها به دلیل سختی کار مرسوم نیستند.

انتخاب گیاه

انتخاب گیاه از اهمیت زیادی برخوردار است و گیاهانی کندرشد  بهترین گزینه هستند. نیازهای گیاه از جمله آب، نور، تغذیه و همچنین سازگاری گونه­های انتخابی نباید فراموش شوند. با این وصف انتخاب گیاهان با ارتفاع، شکل و رنگ متفاوت منظره­ زیبایی ایجاد می­کند. از جمله گیاهانی که می­توان در تراریوم استفاده نمود عبارتند از: بگونیا، پرسیاوشان، فیلودندرون، بنفشه آفریقایی ، برگ­بیدی ،فیتونیا، پپرومیا، گل­سنگ.

 بستر کشت

بستر کشت شامل سه لایه زیر است  :

1-   لایه زهکش، پوکه معدنی و یا سنگ ریزه­ مناسبترین مواد برای این لایه  می­باشند. حضور این لایه از اشباع بیش از حد خاک که باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاهان می­شود ممانعت می­کند. با توجه به اندازه تراریوم انتخابی ضخامت این لایه باید بین 5/7-5/2 سانتیمتر باشد.

2-   لایه میانی، یک لایه نازک از قطعات یا پودر ذغال است که به  پاکسازی هوای داخل تراریوم و جذب بوی نامطبوع به هنگام تجزیه مواد آلی کمک می­کند.

3-   لایه فوقانی، گیاه در واقع در این لایه  می روید و نباید خاکی خیلی حاصلخیز و غنی باشد زیرا خاک غنی باعث  تسریع رشد گیاهان و از بین رفتن هماهنگی مجموعه می­شود. مخلوطی از دو قسمت  کمپوست، یک  قسمت تورب و یک قسمت خاک لوم و یا یک قسمت شن درشت، یک قسمت هوموس و دو قسمت خاک معمولی که به طور یکنواخت روی سطح پخش می­شود. 

 

نکته: اگر بتوانید از یک لایه خزه بین لایه میانی و فوقانی استفاده کنید از وارد شدن ذرات خاک به لایه زهکش و مسدود شدن حفرات آن جلوگیری خواهید نمود.

توجه : کلیه وسایل و مواد مصرفی باید ضد عفونی شده باشند.

گیاهان مناسب برای تراریوم

گیاهان مناسب برای تراریوم را به دو گروه عمده می­توان تقسیم نمود.

الف: گياهان كويري: انواع كاكتوس­ها  

گياهان گرمسيري: انواع گياهان برگ‌ پهن همچون: انواع بگونیا، بنفشه آفریقایی، بروملیا ،پوتوس، پپرومیا، پیله­آ، پرسیاوشان، سرخس، سانسوریا، انواع عشقه، فیتونیا، کروتون، نیدولاریوم، مارانتا، فیکوس و گونه­هایی از اریکا که باید متناسب با ابعاد تراریوم انتخاب شوند.  گیاهان با برگهای رنگی جلوه­ای خاص به تراریوم می­دهند. 

در انتخاب گیاه برای تراریوم (باغ شیشه­ای) باید دقت شود که گیاهان از نظر نیاز آبی و نوربا یکدیگر سازگار باشند.

مراقبت

تراریوم را مرتب کنترل نمایید. اگر مقدار قطرات آب روی دیواره تراریوم بیش از حدزیاد شده است درب تراریوم را باز کنید تا علاوه بر کاهش میزان رطوبت هوای داخل آن نیز تهویه شود.

یک تراریوم در بسته هفته­ یا ماهی یکبار به آبیاری نیاز دارد ، آن هم زمانی که هیچ آبی روی دیواره تراریوم مشاهده نشود. توجه داشته باشید که تراریوم هیچ محلی برای زهکش آب اضافی ندارد لذا از آبیاری بیش از حد پرهیز کنید. آب اضافی باعث رشد کپکها و قارچ ها می­شود.

توصیه­ها

-   هیچگاه تراریوم را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

-   انتخاب گیاه مناسب در موفقیت کار نقش بسزایی دارد.

-   گیاهان تراریوم باید متراکم و کند رشد باشند و بتوانند در شرایطی مشابه گیاهان پیرامونی خود رشد کنند.

-   از خاک های فاقد هرگونه آلودگی استفاده کنید تا احتمال بروز آفات و بیماریها به حداقل کاهش یابد.

-   هرگونه اقلام جانبی همچون سنگ که در تراریوم مورد استفاده قرار می گیرند باید حتماً با آب گرم و صابون شسته شوند.

-   پس از خارج نمودن گیاهان از داخل گلدان و قبل از کاشت آنها داخل تراریوم خاک موجود در توپ ریشه راتکان ندهید و اجازه دهید متراکم باقی بماند تا گیاه رشد سریع نداشته باشد.

نحوه نگاهداری               

عموما تراریوم ها نیاز های یکسانی دارند برخی نیازها در بعضی مدلها بیشتر و در بعضی کمتر میباشد. نیازهای تراریوم به ۳ بخش تقسیم میشود. نور، رطوبت و تهویه اگر این ۳ مورد رعایت شود تراریوم شما سالها زنده و شاداب خواهد ماند.

 نور :

گیاهان برای عمل فتوسنتز به نور نیاز دارند به همین خاطر در تراریوم از گیاهانی استفاده میشود که به کمترین میزان نور برای فتوسنتز نیاز دارند. اما باز هم بدون نور امکان رشد نیست به همین خاطر ما از نورهای مصنوعی که کار نور خورشید را برای گیاهان انجام میدهند استفاده میکنیم. با این کار شما میتوانید تراریوم را در محیطی مانند انباری زیرزمین یا حتی ایستگاه مترو که کمترین میزان نور را هم ندارند نگاهداری کنید. مقدار زمان کافی برای نوردهی تراریوم ۱۲ ساعت در روز میباشد روشنایی بیشتر مشکلی در گیاهان ایجاد نمیکند اما بهتر است زمان استاندارد را رعایت کرد. اگر شما قصد سفر کمتر از ۴ روز را دارید و نمی خواهید نور تراریوم روشن باشد میتوانید تا ۴ روز نور ها را خاموش نگه دارید، اما برای بیشتر از ۴ روز حتما باید چراغهای تراریوم روشن باشد. و در صورتی که به سفر طولانی میروید میتوانید از تایمرهای مخصوص استفاده کنید.

رطوبت :

رطوبت نیز مانند نور بسیار در رشد و شادابی گیاهان تاثیر دارد . تراریوم همانند یک گلخانه که همه چیز در آن کنترل شده میباشد عمل میکند مخصوصا در مورد رطوبت . معمولا رطوبت در یک تراریوم باید بین ۷۵ تا ۸۵٪ باشد میزان بیشتر رطوبت باعث بیماری و قارچ میشود و کمتر آن باعث از بین رفتن شادابی و رشد کمتر گیاهان. علاوه بر بسته بودن محیط تراریوم که رطوبت را خارج نمیکند استفاده از خاک مخصوص که رطوبت را زمان بسیار طولانی در خود نگاه میدارد نیز تاثیر بسیار دارد. شما از هر خاکی برای تراریوم نمیتوانید استفاده کنید خاک تراریوم باید دارای مواد مغذی استریل و دارای قدرت نگاه داری بالای رطوبت باشد. آبیاری تراریوم معمولا ماهی یک بار در فصول سرد و ماهی ۲ بار در فصول گرم میباشد. اما این در مورد همه مکانها یکسان نیست ممکن است خانه ای در زمستان دمای متعادلی داشته باشد و خانه ای دما بسیار گرمتری به همین خاطر زمان و مقدار فرق مي كند. برای بالا نگاه داشتن رطوبت بهترین راه اسپری کردن آب به صورت روزانه و یا هفتگی میباشد که این کار در مدل های مختلف متفاوت میباشد .

تهویه :

همانطور که ما نیازمند هوای تازه و اکسیژن برای زنده ماندن هستیم گیاهان نیز این نیاز را دارند. حال شما میتوانید تهویه را به صورت دستی روزانه و یا چند روز یکبار با باز کردن دربهای تراریوم به مدت ۴ تا ۵ دقیقه انجام دهید و یا در زمان سفارش درخواست نصب فن جهت تهویه به صورت اتوماتیک را بدهید

مدل آمازون

مدل آمازون در واقع یک پالوداریوم میباشد یعنی تلفیقی از تراریوم و آکواریوم. زیبایی این مدل نسبت به مدل های دیگر به خاطر ترکیب شدن آکواریوم با تراریوم دو چندان شده و منظره ای شبیه به مناطق جنگلی آمازون را بوجود آورده است. در قسمت آکواریوم آن لزوما نباید از ماهی استفاده کرد بلکه میتوان از گیاهان آبزی و انواع دوزیستان بهره برد.

این مدل دارای طرفداران زیادیست چون تعداد علاقه مندان به آکواریوم بسیار است و هنگامی که این دو با یکدیگر تلفیق شوند بهشتی کوچک برای علاقه مندان به طبیعت بوجود خواهد آمد. 
کوچکترین اندازه جهت ساخت این مدل مانند مدل استوایی میباشد یعنی طول ۸۰ عمق ۴۰ و ارتفاع ۹۰ سانتیمتر ( توجه داشته باشید که هرقدر عمق کار بیشتر باشد زیبایی آن نیز بیشتر میشود). در مدل آمازون عموما بین ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر فضا جهت آکواریوم در نظر گرفته میشود و ما بقی جهت تراریوم و فضای خارج از آب. از این مدل میتوانید در همه قسمت های منازل ادارات هتل ها روستورانها به عنوان کاری شیک و کم دردسر استفاده کنید.

مزایا :

·   قابل اجرا در اندازه کوچک بزرگ و خیلی بزرگ تا ابعاد ۳۰ و ۴۰ مترمربع

·   امکان نصب آبنما و بخار سرد

·   دارای تنوع گیاهی زیاد بسته به ابعاد کار

·   به دلیل کاشت گیاهان در دیواره عمودی دارای تنوع زیاد در طراحی میباشد.

·   امکان نگاه داری از انواع دوزیستان و ماهی ها

 نگاهداری :

نگاهداری از این مدل بسیار ساده تر از مدل های دیگر است به این دلیل که به خاطر تبخیر آب آکواریوم، فضا همیشه مرطوب تر از مدل های دیگر است و نیازی به اسپری کردن آب نیست فقط در صورت داشتن زمان کافیست روزانه ۴ تا ۵ دقیقه درب آن را برای تعویض هوای داخل آن باز کنید.

مدل کلاسیک 

تراریوم مدل کلاسیک ساده ترین و در عین سادگی با جلوه و جذابیت خود چشم هر بیننده ای را مینوازد. این مدل طوری طراحی شده که تقریبا در هر مکانی قابل اجرا میباشد مدل کلاسیک داری ارتفاعی کوتاه میباشد که این باعث امکان نصب آن در مکان های مختلف میشود. کمترین ابعاد برای ساخت این مدل طول ۸۰ عرض یا عمق ۴۰ و ارتفاع ۶۰ سانتیمتر میباشد.

در این مدل گیاهان و تزینات فقط در کف باکس شیشه ای کار میشوند به همین خاطر بلندترین ارتفاع در این مدل ۸۰ سانتیمتر میباشد . در مدل کلاسیک بسته یه اندازه کار معمولا در کنار گیاهان از چوب به صورت تنه و سنگ استفاده میشود.

این مدل را میتوان به عنوان دیوار جدا کننده به صورتی که از دو طرف دارای دید باشد و یا کنار دیوار، بر روی اپن آشپزخانه، فضای خالی در داخل دیوار که ارتفاع کمی دارد ویا برروی پایه اجرا کرد. زمان اجرا و هزینه ساخت آن نسبت به مدل ها کمتر بوده و سریع تر ساخته میشود.

مزایا :

·   هزینه کمتر نصبت به مدل های دیگر

·   امکان نصب در هر مکان خصوصا مکانهایی با ارتفاع و عمق کم

·   امکان ایجاد تغییر در گیاهان و تزیینات داخلی بعد از طراحی وساخت

·   زمان ساخت نسبتا کوتاه

·   به علت ارتفاع کم نیاز به رسیدگی خاص مانند اسپری کردن روزانه و یا هفتگی آب را ندارد و زمان آبیاری أن طولانی میباشد.

 

معایب :

·  امکان نصب آبنما ندارد

·  گیاهانی که در این مدل کاشته میشوند معمولا کوتاه بوده و نصبت به مدل های دیگر تنوع کمتری دارد (تنوع گیاهان در این مدل حدودا ۲۰ تا ۳۰ گونه میباشد)

مدل استوایی                     

تراریوم مدل استوایی همانطور که از نامش پیداست تداعی کننده نمایی از جنگلهای استوایی برای ماست.

کوچکترین اندازه جهت ساخت این مدل دارای ابعادی به طول ۸۰ عمق ۴۰ و ارتفاع۹۰ سانتیمتر میباشد.

در این مدل علاوه بر کف باکس شیشه ای در دیواره پشتی آن نیز گل و گیاه کاشته میشود به صورتی که دیواره پشت با مواد مخصوص به شکل صخره ساخته میشود و با گیاهان و انواع شاخه ها تزیین میشود. از این مدل میتوان به صورت جدا کننده کامل دو محیط به صورت نمای یک طرفه و دو طرفه استفاده کرد. این مدل قابل نصب در همه مکان ها خصوصا داخل دیوارها با ارتفاع بلند و کوتاه میباشد. همچنین از این مدل میتوان بر روی پایه کنار دیوار در لابی منازل، ادارات، هتل ها و رستوران ها استفاده کرد. تنوع گیاهان در آن زیاد و امکان نصب آبنما را نیز وجود دارد.

مزایا :

·  قابلیت اجرا در اندازه کوچک بزرگ و خیلی بزرگ تا ابعاد ۳۰ و ۴۰ مترمربع

·  امکان نصب آبنما و بخار سرد را دارد.

·  دارای تنوع گیاهی زیاد بسته به ابعاد کار

·  به دلیل کاشت گیاهان در دیواره عمودی دارای تنوع زیاد در طراحی میباشد.

·  امکان نگاه داری از انواع خزندگان را دارا میباشد.

نگاهداری :

اسپری کردن آب به صورت روزانه یا هفتگی که این کار فقط جهت رشد سریع تر و شادابی دوچندان گیاهان شما انجام میشود اما انجام ندادن آن نیز باعث مشکل در گیاهان نخواهد شد و فقط روند رشد کندتر میشود. اگر امکان این را دارید که روزانه ۳ تا ۴ دقیقه دربهای تراریوم را باز کرده و هوای تازه وارد آن کنید سلامتی گیاهان شما چند برابر میشود اما این کار را زمانی انجام دهید که حداقل هفته ای یک تا دو بار گیاهان را اسپری آب میکنید. در غیر این صورت نیازی به این کار نیست.

***************************

نگهداری از تراریوم ها کار بسیار راحت و ساده ای هست. این باغ شیشه ای هم زیبایی رو برای خونه و محل کارتون به ارمغان میاره و هم اینکه مورد بسیار خوبی برای دادن هدیه خواهد بود. و چه عالی تر اینکه بتونید این تراریوم رو با دست خودتون بسازید. اگه علاقه دارید که ساختن باغ شیشه ای یا تراریوم رو یاد بگیرید با من همراه باشید تا تراریوم رو مرحله به مرحله درست کنیم.

برخلاق وجود علاقه مندان زیاد به نگهداری و پرورش از گل و گیاه، خیلی ها هیچ علاقه ای به نگهداری از گلهای طبیعی ندارن و هیچ استقبالی از این کار نمیکنن. وقتی دلیل رو از هر کدوم از این افراد جویا میشی، اصلیترین دلیل اونها برای امتناع از نگهداری از گل و گیاه، بی حوصلگی و فراموشکاریشون در آبدهی به گیاهه. اما من واسه این افراد هم پیشنهاد خوبی دارم. تراریوم یا استفاده از باغ شیشه ای برای گیاهان باعث میشه هم گیاه و طبیعت رو به خونه ها و محل کارتون بیارید و هم اینکه دفعات آبدهی کمی رو متحمل بشید.

تراریوم , باغ شیشه ای زیبا

تراریوم , باغ شیشه ای زیبا

مهمترین نکته شناخت در مورد نوع تراریوم

از اونجایی که تراریوم ها انواع مختلفی به لحاظ گیاهی داره، پس باید شناخت کافی از گیاه مورد استفاده برای کاشت تراریومتون داشته باشید. چون هر گیاه به بستر کشت، شرایط نگهداری و آبدهی خاص خودش نیاز داره و از همه مهمتر خاک مورد نیازتون هست.

مرحله اول: انتخاب ظرف تراریوم

برای تهیه تراریوم شما میتونید از هر ظرف شیشه ای بلاستفاده ای، استفاده کنید. از یک لیوان شیشه ای گرفته تا تنگ ماهی عید. لامپ و یا ظرف مخصوص تراریوم. فقط اینو یادتون باشه که ظرفتون ضخامت کافی رو داشته باشه تا در حین کار نشکنه و اینکه هر چه دهانه ظرف گشاد تر باشه کار شما برای کاشت گیاه راحتتر میشه. من برای اینکار از تنگ ماهی شب عیدم استفاده کردم.

انتخاب گیاه و طرف مورد نظر

انتخاب گیاه و طرف مورد نظر

مرحله دوم: انتخاب گیاه مورد نظر

گیاه مورد استفاده در تراریوم ها به دو دسته تقسیم میشن.

  1. گیاهان آپارتمانی: همونطوری که از اسم گیاه متوجه میشید، گیاه آپارتمانی به خاکی با قدرت جذب رطوبت بالاتری نیاز داره. همچنین این گیاه به غبار پاشی بیشتری هم نیاز داره تا بتونه شادابی خودش رو حفظ کنه. من این گیاه رو برای افراد با حوصله برای رسیدگی پیشنهاد میکنم.
  2. کاکتوسها: اگر به کاکتوسها علاقه دارید میتونید از مجموعه ای از این گیاهان، تراریومی تهیه کنید. یادتون نره که کاکتوس ها برخلاف گیاهان آپارتمانی رطوبت گریز هستند و تا مدتها به آب نیازی ندارند .پس افراد فراموشکار و بی حوصله از کاکتوسها تراریوم درست کنن.

مرحله سوم : انتخاب بستر کشت (خاک) مناسب

بعد از انتخاب گیاه، با توجه به نوع اون باید بستر و خاک مناسب رو برای این تراریوم انتخاب کنید. بستر کشت شامل سه لایه یعنی لایه زهکش، لایه میانی، لایه فوقانی یا بالایی میشه.

لایه زهکش برای تراریوم

لایه زهکش برای گیاهان آپارتمانی و همینطور کاکتوسها بطور مشترک پوکه معدنی و یا شن شسته هست. دلیل استفاده از پوکه برای زهکش اینه که آب زیادی و اضافه داده شده به گیاه رو توی خودش جا میده و باعث میشه خاک تراریوم باتلاقی نشه و ریشه گیاه از بین نره.

پوکه معدنی بسته بندی آماده

پوکه معدنی بسته بندی آماده

لایه میانی برای تراریوم

لایه میانی برای گیاهان آپارتمانی حدود دوسانت پرلیت هست که من پرلیت رو با خاک کوکوپیت و پیت ماس مخلوط کردم و نتیجه بهتری رو ازش گرفتم. در عوض هم برای گیاهان آپارتمانی و هم برای کاکتوسها از لایه میانی ذغال کوبیده شده یا خاکه ی ذغال با قطر یک سانتی متر استفاده کردم. دلیل من برای استفاده از خاکه ذغال اینه که ذغال تصفیه کننده ی بسیار خوب هوا برای تراریوم و خاک اونه. پس برای جلوگیری از بوی نامطبوع تراریوم سعی کنید از ذغال کوبیده در لایه میانی استفاده کنید.

استفاده از ذغال کوبیده شده بعنوان لایه میانی

استفاده از ذغال کوبیده شده بعنوان لایه میانی

لایه فوقانی خاک برای تراریوم

لایه فوقانی برای گیاهان آپارتمانی مخلوطی از کوکوپیت، پرلیت و ( پیت ماس به مقدار کم ) هست اما برای کاکتوس ها از خاک مخصوص کاکتوس که مخلوطی از ماسه بادی و شن شسته هست استفاده کنید.

مخلوط کوکوپیت و پرلیت و مقدار کمی پیت ماس برای لایه فوقانی گیاهان آپارتمانی

مخلوط کوکوپیت و پرلیت و مقدار کمی پیت ماس برای لایه فوقانی گیاهان آپارتمانی

کاشت تراریوم مرحله به مرحله

ابتدا ظرف مورد نظرتون رو با آب و صابون بشویید و اونو خشک کنید. ته ظرف رو پوکه معدنی بریزید تا زهکش رو آماده کرده باشید.

استفاده از پوکه معدنی برای زهکش

استفاده از پوکه معدنی برای زهکش

در مرحله دوم برای لایه میانی از ذغال کوبیده شده به قطر یک سانتی متر استفاده کردم.

لایه میانی , ذغال کوبیده شده

لایه میانی , ذغال کوبیده شده

بعد از لایه میانی نوبت به لایه فوقانی میرسه که من از مخلوط کوکوپیت و پرلیت و همینطور مقدار کمی پیت ماس استفاده کردم. چون گیاهان مورد استفاده من از دسته آپارتمانی ها هستن.

لایه فوقانی

لایه فوقانی

با اینکه میدونم غیر بهداشتیه و کارم اشتباهه اما من از لمس خاک لذت میبرم. شما لطفا دستکش باغبونی دستتون کنید.

بعد از اینکه یک سوم از شیشه رو پر کردید، هر نقطه از خاک رو که قراره گیاه کاشته بشه گود کنید و گیاه رو بعد از خارج کردن از گلدانش و جدا کردن خاک اضافی اون توی خاک تراربوم قرار بدید و اطرافش رو با خاک پر کنید.

ایجاد گودال برای قرار دادن گیاه

ایجاد گودال برای قرار دادن گیاه

تکاندن خاک گیاه

جدا سازی خاک اضافی  گیاه

قراردادن گیاه از ریشه در خاک و پر کردن اطراف گیاه

قراردادن گیاه از ریشه در خاک و پر کردن اطراف گیاه

برای بقیه گیاهان هم همین روند رو ادامه بدیدو تک تک گیاهان رو بکارید اما یادتون باشه گیاهانی رو انتخاب کنید که شرایطشون با هم مشابه باشه.

گیاهی مثل کراسولا پرپینی رو هرس کرده و بعد بکارید.

هرس کردن کراسولا پرپینی قبل از قرار دادن در خاک

هرس کردن کراسولا پرپینی قبل از قرار دادن در خاک

از جمله گیاهان رونده ای که هم به تراریومتون زیبایی بیشتری خواهد داد و هم اینکه رطوبت رو حفظ خواهد کرد گیاه اشک نوزاد هست.

گیاه رونده اشک نوزاد

گیاه رونده اشک نوزاد

ریشه گیاه بعد از جدا کردن خاک اضافی

ریشه گیاه بعد از جدا کردن خاک اضافی

بعد از انجام تمامی مراحل و کاشت گیاهان اطراف گیاهان رو با خاک پر کنید.

پرکردن اطراف گیاه با خاک

پرکردن اطراف گیاه با خاک

تراریوم بعد از خاک ریزی

تراریوم بعد از خاک ریزی

تراریوم کاکتوسها

تراریوم کاکتوسها

خاک کاکتوس برای لایه فوقانی تراریوم کاکتوس

خاک کاکتوس برای لایه فوقانی تراریوم کاکتوس

نکاتی که در خصوص چگونگی آبدهی و حفظ رطوبت تراریوم ها

( یادتون باشه تراریوم گلدان نیست ) پس به آبدهی بسیار کمی نیاز داره. به تراریوم کاکتوسها هر بیست روزی یکیار یک لیوان آب بدید. اما برای حفظ رطوبت تراریوم گیاهان آپارتمانی میتونید روزانه گیاهان رو غبارپاشی کنید و اگر فراموش میکنید، هفته ای دوبار تراریوم رو آبپاشی کنید و درب تراریوم رو سلفون کشی کنید تا بتونه رطوبت رو حفظ کنه.

تراریوم سلفون کشی شده و بخار گرفته

تراریوم سلفون کشی شده و بخار گرفته

هر روزی که تراریوم رو قراره آبپاشی کنید یک ساعت بهش اجازه تنفس بدید.

تنفس تراریوم قبل از آبپاشی مجدد

ریز تراریوم اشک نوزاد

ریز تراریوم اشک نوزاد

 



:: موضوعات مرتبط: تراریوم و دیش گاردن , ,
:: بازدید از این مطلب : 6419
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: