رزماری
نوشته شده توسط : hr

مزایای رزماری

شما می توانید یک شاخه از رزماری را در یک گلدان قرار داده و اجازه دهید عطر آن فضا را معطر کند. البته بیشتر مردم این گیاه را به عنوان ادویه برای گوشت و مرغ می شناسند. تحقیقات متعدد فواید و خواص زیادی برای این گیاه معطر فاش کرده است. افزایش گردش خون به مغز «اوفیلیا شکسپیر» می گفت: رزماری را برای دعا، عشق و ذهن به خاطر داشته باشید. تحقیقات جدید نشان می دهد که حق با او بوده است. رزماری سبب افزایش جریان خون به مغز شده و به نوبه خود سبب اکسیژن رسانی بیشتر به مغز می شود. همین امر می تواند سبب بهبود حافظه و تمرکز شود. تمرکز بیشتر نیز لازمه خلوت های شماست برای اینکه عاشقانه های تان را دریابید، با خلوص قلب دعا کنید و بر ذهن تان تسلط داشته باشید. بهبود حافظه پژوهش های جدید در مجله Fitoterapia نشان داد که از مزایای رزماری کمک به جلوگیری از فروپاشی طبیعی انتقال دهنده ای به نام استیل کولین می باشد. استیل کولین بعد از بالا رفتن سن تمایل به تجزیه پیدا می کند و همین امر به مررو سبب زوال عقل می شود. این ماده در تشکیل خاطرات جدید درگیر می شود در نتیجه مقدار کافی آن برای هر دو حافظه بلند مدت و کوتاه مدت مناسب است. کمک به ایجاد پلاکت در رگ‌های خونی مطالعات نشان می دهد که از جمله مزایای رزماری کمک به کاهش خطر بیماری های قلبی، حمله قلبی و سکته است. افزایش رشد مو تستوسترون بیش از حد سبب ریزش مو در زنان و مردان می شود. در مقاله ای که در مجله «العلاج بالنباتات» چاپ شده است؛ مشخص شد که عصاره برگ های رزماری می تواند سبب بهبود رشد مو در حیواناتی شود که به علت مقادیر بیش از حد تستسترون ریزش مو داشتند. دانشمندان پی برده اند که عصاره رزماری از اتصال دی هیدروتستوسترون که فرم فعال تستوسترون است به گیرنده های آندروژن جلوگیری می کند. به این ترتیب نهایتا رزماری سبب رشد مجدد موها می شود. پیشنهاد ما » با پیرچشمی و دردسرهایش چه می‌توان کرد؟ پیشگیری و درمان سرطان پروستات با توجه به تحقیقات مقدماتی مجله آنلاین PLoS ONE یکی از ترکیبات شناخته شده رزماری با نام کارنوسیک اسید دارای فعالیت های انتخابی بر روی سلول های سرطانی پروستات می باشند. مشخصا تحقیقات بیشتری لازم است تا مزایای رزماری برای درمان سرطان پروستات را مشخص کند اما تاکنون مطالعات نشان داده اند که عصاره رزماری می تواند در پیشگیری از سرطان پروستات موثر باشد. کاهش التهاب رزماری حاوی ترکیبت ضدالتهابی متعددی است که می تواند برای درمان بسیاری از بیماری ها که شرایط التهابی در پی دارند، موثر باشد. بهبود هضم غذا رزماری حاوی ترکیباتی است که هضم غذا را تسهیل می دهد. اثرات ضد ویروسی اسانس رزماری مانند اسانس دارچین و پونه کوهی دارای اثرات ضدویروسی و ضد باکتریایی است. رزماری می تواند در مقابل ویروس قوی N1H1 مقاومت کرده و همچنین اثرات آنتی بیوتیکی بر روی عفونت های باکتریایی مانند استافیلوکوک طلایی و استرپتوکوک پنومونیه داشته باشد. منبع: 7 گنج مجله ونوس » گل و گیاه » مزایای رزماری
مطالعه مزایای رزماری در مجله ونوس https://mag.farzand.net/?p=50078

 *************************

 

رزماری گیاهی چندساله و همیشه سبزه که گل های ریز به رنگ سفید، صورتی و ارغوانی تولید میکنه. علاوه بر خاصیت های دارویی که داره در غذا هم به عنوان سبزی و ادویه ی معطر به کار برده میشه و چی بهتر از این که هم از زیبایی گیاهتون لذت ببرید هم هر موقع بهش نیاز داشتید در دسترستون باشه و در آشپزی استفاده کنید. رزماری هم برای کاشت در گلدون و هم زیباسازی فضای سبز استفاده میشه.

نور مورد نیاز رزماری

همونطور که گفتم برای زیباسازی فضای سبز استفاده میشه و این یعنی اینکه بسیار نوردوسته. این گیاه به آفتاب مستقیم حساس نیست بلکه چند ساعت نور مستقیم به رشد و شادابیش کمک میکنه. میتونید مستقیم تو باغچه بکارید یا در گلدون روی تراس نگهداری کنید اما اگه امکان این کار رو ندارید، پشت پنجره ی نورگیر هم مکان مناسبی برای قراردهی این گیاهه. اگه قصد نگهداری در منزل رو دارید حتما دقت کنید که از پنجره فاصله ی زیادی نداشته باشه و پر نورترین پنجره رو انتخاب کنید چون اگه نور کافی دریافت نکنه به تدریج رشد علفی پیدا میکنه و برگ های سوزنیش دچار ریزش میشن.

گیاه رزماری

گیاه رزماری

آبیاری رزماری به چه صورته؟

این گیاه نسبت به خشکی مقاومه به همین دلیل جز گیاهانیه که برای کاشت در مناطق کم آب انتخاب میشه. حتما بین دو آبیاری اجازه بدید چند سانت از عمق خاک خشک بشه. نسبت به خیس بودن دائمی خاک حساسه و اگه در چنین شرایطی قرار بگیره احتمال بیماری های قارچی و قهوه ای شدن برگ ها بالا میره. بهترین رشد رو زمانی داره که آبیاری به موقع انجام بشه پس خشکی دادن بیش از حد به گیاه باعث میشه بهش شوک وارد بشه و برگ ها دچار ریزش بشن.

 

دمای مناسب برای نگهداری رزماری

به گرمای هوا مقاومه و تا دمای 35 درجه رو تحمل میکنه. البته در صورت آبیاری به موقع دمای بالاتر رو هم تحمل میکنه. رزماری ها انواع مختلفی دارن بعضی ها نسبت به سرما مقاومت بیشتری دارن اما در هر صورت در دمای زیر صفر احتمال از بین رفتنشون هست و بهتره به مکان گرمتری منتقل بشن یا با استفاده از پوشش محافظت بشن.

برگ های سوزنی رزماری

برگ های سوزنی رزماری

خاک مناسب برای رشد رزماری

نسبت به خاک سختگیر نیست و میتونه خودشو با انواع خاک وفق بده. خاک باغچه بستر مناسبی برای کاشت رزماریه اما اضافه کردن مقداری شن بهش باعث میشه زهکشی خاک بالاتر بره و آب در اطراف ریشه تجمع نکنه و باعث زرد شدن برگ ها یا بیماری های قارچی نشه. رزماری تو خاک های خنثی یا کمی قلیایی رشد بهتری داره به همین دلیل به بسترش پیت ماس اضافه نکنید چون خاکو اسیدی میکنه.

آیا رزماری به کوددهی نیاز داره؟

در کل رزماری رشد کندی داره و فکر نکنید گیاهتون نیاز به تقویتی داره و با کوددهی باعث میشه رشدش افزایش چشم گیری داشته باشه. در صورت لزوم در بهار و تابستون ماهی یک بار از کودهای مخصوص گیاهان زینتی استفاده کنید.

روش تکثیر رزماری

با قلمه ی ساقه به راحتی تکثیر میشه. کافیه از ساقه های تازه قلمه ای به طول حدود 10 سانتی متر تهیه کنید و برگ های پایین ساقه رو حذف کنید و در یک بستر سبک مثل پرلیت + کوکوپیت یا پرلیت + خاک برگ قرار بدید و در دمای حدود 25 درجه نگهداری کنید تا ریشه زنی اتفاق بیافته و در این مدت قلمه ها رو از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید.

قلمه رزماری
قلمه رزماری

سطح خاک قلمه باید کمی مرطوب باشه.

 

 




:: موضوعات مرتبط: گیاهان دارویی و دمنوش , ,
:: بازدید از این مطلب : 1472
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: