نوشته شده توسط : hr

چگونه کاکتوس های زمستانی را بشناسیم
کوریفانتا
نام کوریفانتا دو کلمه یونانی “koryphe” و “anthos” به معنی “قله” و “گل” مشتق شده است. این نوع کاکتوس شامل تقریباً ۶۰ کاکتوس است. (شبیه کاکتوس مامیلاریا) ویژگی بسیاری از کوریفانتاهای مقاوم در زمستان یک گل زرد رنگ در قسمت بالای آنهاست، گر چه بعضی از آنها گل قرمز یا صورتی هم دارند. بعضی از کوریفانتاها می توانند رسیدن به متوسط دمای انجماد را هم تحمل کنند. بنابراین توصیه می شود از این نوع کاکتوس در مناطقی که انجماد شدید اتفاق می افتد محافظت شود.



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: بازدید از این مطلب : 2295
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 مهر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hr

۱۰فایده مصرف زرشک:


زرشک را میوه طول عمر می نامند، چرا که از خواص درمانی معجزه آسایی برخوردار است و در درمان بسیاری از بیماری ها مؤثر است.

همه ساله از اواخر شهریور تا اواسط فصل پاییز مردم فولادمحله ومردم اطراف فولادمحله از سمنان ،مهدیشهر،شهمیرزاد ومازندران برای چیدن زرشک وحشی به این منطقه می آیند .باید گفت مراتع فولادمحله یکی از بهترین مناطق برای رشد اینگونه در ختان خودرو است.از خواص زرشک هم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خواص میوه زرشك

زرشك از نظر طب قدیم ایران سرد و خشك است. میوه زرشك خواص زیر را درد:

- قابض است.

- تقویت كننده قلب و كبد است.

- خونریزی را برطرف می كند.

- برای برطرف كردن بیماری های كبدی مفید است.

- زرشك صفرا آور بوده و در درمان سنگ كیسه صفرا بسیار مؤثر است.

- دم كرده زرشك را برای برطرف كردن ناراحتی های دهان غرغره كنید.

 



:: موضوعات مرتبط: تغذیه و سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1470
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 آذر 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hr

نکات جالب درباره ایران از نظر یک توریست لهستانی

 
 
 

امروز کارناوال با مطلب بسیار جالبی در کنار شماست. Marysia توریستی اهل لهستان است که به کشورهای مختلفی سفر می کند. وی پس از سفر به کشور ایران در سایت خود دانستی های جالبی را از آنچه که از مردم ایران در طول سفر دیده بود، منتشر کرد.

او در وبسایت خود نوشته که پیش از سفر به ایران مطالب و داستان های بسیار وحشتناک، بد و عجیب و غریبی را در مورد ایران و مردمان آن شنیده بود اما پس از سفر متوجه می شود که تمام این تفکرات منفی، تنها “تصورات غلط و اشتباه” می باشد. 

بدون شک این نگاه غلط از روی تبلیغات منفی علیه ایران توسط کشورهای دیگر شکل گرفته است و از طرفی دیگر تمام تقصیرها را نمی توان گردن دیگران انداخت و خودمان نیز تا کنون فعالیت زیادی در تبلیغ و معرفی زیبایی های تمام نشدنی ایران به جهانیان، نداشته ایم. اما اکنون فراگیر شدن اینترنت و فضاهای مجازی باعث شفاف سازی واقعیت ها می شود. همانند کاری که Marysia در مورد ایران انجام داده است.

همراه کارناوال شوید تا با هم با 10 ویژگی ایرانیان از نظر این توریست لهستانی آشنا شویم.

نظر توریست های خارجی در مورد ایران

۱) فرهنگی به اسم ” تعارف “

از نظر Marysia ابتدایی ترین موردی که همه مسافران خارجی باید در مورد فرهنگ ایرانیان بدانند، موضوع تعارف می باشد. تعارف، فرهنگی جالب و گیج کننده برای گردشگران خارجی می باشد که در مطلب نظر جهانگردان و تاریخ نگاران خارجی در مورد رفتار ایرانیان نیز به آن اشاره کردیم.

Marysia می گوید:

 ” در ایران شما باید در موقعیت های مختلف همانند تاکسی، رستوران و . . . برای پرداخت پولتان اصرار کنید! یعنی هنگامی که شما قصد دارید پول را پرداخت کنید کسی که باید آن را دریافت کند، وانمود می کند که پول را نمی خواهد و اینجاست که اصرارهای شما باید آغاز شود. اگر کسی شما را برای شام دعوت کرد، یا پیشنهاد کمک برای کاری یا رساندن شما به جایی را داد، ابتدا باید از واقعی بودن آن، اطمینان حاصل کنید وگرنه باید آن پیشنهاد را رد کنید، حتی پیشنهاد چای پس از شام! با اینکه تعارف چیز بسیار پیچیده ای بود اما آن را سریع یاد گرفتم و به یکی از بهترین بخش های سفرم به ایران تبدیل شد. “

نظر توریستهای خارجی در مورد ایران

۲) هیچهایک یا رایگان سواری

 نظر Marysia درباره #هیچهایک در ایران نیز بسیار جالب توجه است :

” پیاده روی در جاده ها که یکی از دردسرساز ترین کارها برای جهانگردانی است که بدون وسیله سفر می کنند، اما در ایران ساده ترین چیز است! ایرانیان بهترین مردمان جهان اند و همیشه دوست دارند که به شما کمک کنند، اللخصوص هنگامی که یک توریست باشید. هیچگاه در ایران برای هیچهایک کردن بیش از ۵ دقیقه منتظر نخواهید ماند. با آن ها حتی می توانید ۱۰۰ کیلومتر هم همسفر شوید. پس از آن که قصد پیاده شدن دارید شما را حتی به خوردن غذا و اقامت دعوت می کنند. من نگاه دیگران درباره ایرانیان را می دانم اما واقعیت این است که آن ها بسیار خوبند و گاهی حتی فوق العاده اند. اگر پول کم آوردید پلیس به شما کمک خواهد کرد. حتی یک بار هنگامی که قصد داشتم از اتوبوسی پیاده شوم راننده قصد داشت پولی در کیف من قرار دهد. با اینکه هنوز مشکلاتی در مورد درک موضوع هیچهایک در میان ایرانیان بود اما در کل ایرانیان عالی هستند. “

هیچهایک در ایران

۳) مسئله ی واحد پول!

 بحث واحد پول کشورمان کمی برای این توریست لهستانی درسرساز شده بود به طوری که Marysia می گوید:

” واحد پول گیج کننده ترین چیز در ایران است! ریال واحد پول رسمی ایران می باشد. اما این جا همه با تومان پول را جابه جا می کنند! من اصلا با ریاضی و اعداد مشکلی ندارم و تبدیل پول ایران به فرانک آسان بود. یک تومان برابر است با ده ریال! اما برای من سوال است که چرا واحد پولی که ۸۰ سال پیس جایگزین شده است مورد استفاده قرار می گیرد. من تغییر واحد پول لهستان در سال ۱۹۹۵ را به یاد دارم. چند ماه اول هنوز مادربزرگم با همان واحد قبلی پول را بیان می کرد اما بعد از آن کم کم واحد جدید مورد استفاده قرار گرفت. اما در ایران نه ! “

واحد پول در ایران

۴) پول خُرد!

موضوع تومان و ریال برای Marysia حل شده است اما او دردسری تازه و جالب را بیان می کند :

” در این جا مشکل نبود پول خُرد وجود دارد! برای مثال پیدا کردن ۲۰۰۰ ریال و یا ۵۰۰ ریال کمی غیر ممکن است و اگر من این پول های خُرد را جایی دریافت می کردم به همه نشان شان می دادم. خب شاید برایتان سوال پیش بیاید هنگام خرید کردن وقتی صندوق دار باید پول خُرد به شما برگرداند چه اتفاقی می افتد؟

صندوق دار به جای پول خُرد به شما شکلات و شیرینی می دهد! بله شکلات! آن ها همیشه کنار صندوق خود جعبه ای از شکلات دارند! “

پول خُرد

۵) علاقه بیش از حد به شیرینجات

 Marysia درباره علاقه بیش از حد ایرانیان به شیرینی می گوید:

” آیا تاکنون این جمله ی معروف را شنیده اید؟ «به سمت تاریکی بیا، ما شیرینی داریم! » این جمله در تمام اینترنت پخش شده اما کسی نمی داند از کجا آمده است!

اما من راز این جمله را کشف کرده ام! قطعا این جمله از ایران آمده.

این جا مردم به شکل خاص و متفاوتی عاشق شیرینیجات هستند. در اروپا شما همه جا بانک و داروخانه می بینید و در ایران مغازه شیرنی فروشی.

شیرینی به بخش بزرگی از فرهنگ ایران تبدیل شده. ایرانی ها هنگام مهمانی از شما پولی نمی گیرند اما خوش حال می شوند که با شیرینی یا شکلات به مهمانی آن ها بروید. “

شیرینی ایرانی

۶) سطح سواد در ایران !

سطح تحصیلات در ایران Marysia را متعجب کرده و می گوید:

” تحصیلات و آموزش در ایران بسیار مهم است. در این جا تقریبا همه دکتری (P.H.D) دارند! این بسیار عالی است که زنان و دختران بدون تبعیض می توانند به تحصیلات خود ادامه دهند. هرچند دلایل منطقی برای سطح تحصیلات در ایران وجود دارد. 

دلیل اول) آموزش همیشه موضوع بسیار مهمی در فرهنگ ایرانیان بوده است.

دلیل دوم) سرگرمی زیادی در اختیار جوانان وجود ندارد. تفریحاتی مانند بارها، کلاب ها که در لهستان وجود دارد باعث برهم ریخته شدن تمرکز می شود که در ایران این ها وجود ندرد! “

سطح سواد

۷) ایرانیان دیوانه وار رانندگی می کنند !

رانندگی ایرانیان کمی باعث تعجب و ترس Marysia در ایران شده بود:

 ” من معمولا مشکلی با رانندگی مردم ندارم مگر اینکه مانند دیوانه ها رانندگی کنند! در بسیاری از کشورها ممکن است رانندگی ها متفاوت از هم باشد و نوع رانندگی برخی ممکن است شما را دچار شوک فرهنگی کند.

دیوانه وار ترین رانندگی ها در کل جهان به ایران تعلق دارد! به طور رسمی ایران!

در اینجا هیچ چهارچوب خاصی برای رانندگاه وجود ندارد! به همین علت است که ایران بیشترین آمار تصادفات را در جهان دارد. “

رانندگی در ایران

۸) ایران شماره یکِ عمل بینی در دنیا !!

Marysia :

” دختران ایرانی به استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی مشهور هستند و در این امر پس از عربستان در رتبه دوم قرار دارند. به همین دلیل زیاد از موضوع عمل بینی در ایران متعجب نشدم. اما به صورت خیلی خنده داری متوجه عمل های زیاد بینی در ایران شدم. هنگامی که در سفر بودم پسر جوانی را دیدم که چسبی بر روی بینی اش قرار داشت و فکر کردم که حادثه ای برای او رخ داده. فردای آن روز پسر دیگری را دیدم با بینی بسته شده و پیش خود گفتم چقدر در ایران پسرها اهل دعوا هستند!

اما هنگامی که در دیگر شهرها هم با این صحنه و دخترانی که بینی هایشان را بسته بودند مواجه شدم، از ماجرا باخبر شدم! عمل بینی در میان ایرانیان به یک وسواس تبدیل شده و حتی دختری به من می گفت که چسب های عمل را مدت طولانی بر روی بینی نگه می داریم تا همه متوجه عمل بینی مان شوند!!! چند باری نیز برایشان توضیح دادم که بینی من عمل نشده است! “

عمل دماغ در ایران

۹) حجاب

Marysia :

” حجاب در ایران اجباری می باشد حتی اگر شما یک توریست باشید باید حجاب را رعایت کنید. من از لباس ها و روسری های رنگی و زیبا استفاده می کردم و این مشکلی از نطر هیچ کسی نبود. زنان در ایران بسیار شیک پوش هستند و از مانتوها و روسری های زیبا و رنگارنگ استفاده می کنند.

من به عنوان توریست هیچ مشکلی با حجاب نداشتم. “

حجاب

۱۰) مردم ایران بیش از حد خوب و مهربان هستند.

Marysia :

” این موضوع را من بارها بیان می کنم که ایرانی ها مردمانی خیلی خوب هستند. مردم در ایران بسیار مهربان، مهمان نواز و کمک حال هستند بیش از آن چه که فکرش را کنید. در فرهنگ ایرانیان، مهمان را «دوست خدا» (حبیت خدا) می دانند.

من سفرهای زیادی به مناطق مختلفی داشتم و خودم را خوش شانس ترین دختر دنیا می دانم به دلیل آشنایی با مردمان زیاد اما در این میان ایرانی ها من را خیلی شگفت زده کردند، من می دانستم که مردمان این مناطث مهمان نوازند اما فکر نمی کردم مردمی مهمان نواز تر از عمانی ها پیدا کنیم اما چرا! ایرانی ها مهمان نواز ترین افرادی هستند که تا کنون دیده ام. ” 

توریست لهستانی

سخن آخر

نظرتان با صحبت های این توریست لهستانی چیست؟

کدام یک را واقعی و کدام یک را غیر واقعی می دانید؟



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 1949
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 آذر 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hr

 


واحدهای شمارش و اندازه گیری

 

واحد شمارش انسان، شتر، نخل : نفر
واحد شمارش کفش، جوراب، دستکش : جفت
واحد شمارش سیگار : نخ
واحد شمارش صابون : قالب
واحد شمارش تخم مرغ : دانه
واحد شمارش نان : قرص
واحد شمارش گردو، مداد : دانه
واحد شمارش قرص، قند، آب نبات : حَب
واحد شمارش چند عدد گردو : فال
واحد شمارش درب و پنجره : عدد
واحد شمارش مغازه، خانه : باب
واحد شمارش کالای بسته بندی شده : بار
واحد شمارش مغازه : دهنه
واحد شمارش قاشق، چنگال، رختخواب : دست
واحد شمارش درخت : اصله 
واحد شمارش پتو، فرش : تخته
واحد شمارش پارچه : توپ و طاقه
واحد شمارش چاقو، تفنگ، مسلسل : قبضه
واحد شمارش فشنگ : تیر
واحد شمارش بستههای ۱۲تایی : دوجین
واحد شمارش توپ، تانک : عرّاده
واحد شمارش مجله، کتاب : جلد
واحد شمارش دسته کاغذ : بند
واحد شمارش کاغذ بدون جلد : برگ
واحد شمارش وسیله‌ نقلیه‌ هوایی، دریائی : فروند
واحد شمارش سگ و پلنگ : قلّاده
واحد شمارش گُل و آهن آلات : شاخه
واحد شمارش مجموع گل یا گیاه : دسته
واحد شمارش چک، سفته، گواهینامه، اسناد : فقره
واحد شمارش ماشین آلات، خودرو (اتومبیل)، تلویزیون، یخچال، دوربین، رادیو : دستگاه
واحد شمارش انواع پول فلزی : سکه
واحد شمارش مبل، ظروف : دست
واحد شمارش لامپ، شمع : شعله
واحد شمارش شیشه، آینه : جام
واحد شمارش ظروف مایعات : شیشه
واحد شمارش حیوانات اهلی : رأس
واحد شمارش پنبه : عدل 
واحد شمارش حمام : واحد
واحد شمارش قنات و گردنبند : رشته
واحد شمارش باغ، عکس : قطعه
واحد شمارش فیلم، لاستیک، چاه : حلقه 
واحد اندازه گیری سرما و گرما : سانتی گراد
واحد اندازه گیری حجم آب : مترمکعب
واحد اندازه گیری بنزین، نفت و گازوئیل : لیتر
واحد اندازه گیری سرعت و جهت وزش باد : گره، متر بر ثانیه و کیلومتر بر ساعت
واحد اندازه گیری سرعت باد : متر بر ثانیه
واحد شمارش دایره، جهت، زاویه : درجه
واحد اندازه گیری زمین : مترمربع
واحد اندازه گیری راه : کیلومتر
واحد اندازه گیری ولتاژ الکتریکی: به ترتیب، مگاولتMv ، کیلوولتKv ، ولتv ، میلیولتmv
واحد اندازه گیری وزن سنگهای قیمتی نظیر طلا و الماس : قیراط - مثقال
واحد اندازه گیری وزن سنگهای نسبتاً کمارزش و یا شبیه گرانبها : گرم
واحد اندازه گیری فشارخون : سیستول - دیاستول
واحد اندازه گیری در رایانه : بیت، بایت، کیلوبایت، مگابایت، گیگابایت، ترابایت، اگزابایت

 واحد اندازه گیری - واحد شمارش - واحد های اندازه گیری - واحدهای شمارش

------------------------------------------------------------------------------------------

نکات مفید در زمینه واحدهای اندازه گیری :
1 - مثقال، یک واحد جرم، رایج در کشورهای اسلامی میباشد.
دو نوع مثقال وجود دارد:
مثقال شرعی: این مقدار در با ۳٫۴۵۶ گرم (۱۸ نخود) است.
مثقال صریفی: این مقدار چهار سوم مثقال شرعی بوده و معادل با ۴٫۶۰۸ گرم میباشد.

2 - در ثبت فشارخون بالای هر فرد دو مقدار داریم که عبارتند از : 
فشارخون سیستولی : 
هنگامی است که قلب منقبض میشود یا همان فشار درون سرخرگهاست.
فشارخون دیاستولی :
همان فشاری است که هنگام منبسط شدن قلب ثبت میشود.

------------------------------------------------------------------------------------------

لینکهای مفید در بخش واحدها : 
   در همین وبلاگ        مقیاس های اندازه گیری مواد
lktra.parsiblog.com    از الکترونیک لذت ببرید.
     dataunit.ir            مبدل واحدهای اندازه گیری

             *********************************

 

 

 

 


١ - واحد شمارش انسان و شتر : نفر
2 - واحد شمارش کفش و جوراب : جفت
3 - واحد شمارش سیگار : نخ
4 - واحد شمارش صابون : قالب
5 - واحد شمارش تخم مرغ : دانه
6 - واحد شمارش گواهینامه : فقره
7 - واحد شمارش درب و پنجره : عدد
8 - واحد شمارش مغازه، خانه و باغ : باب 
9 - واحد شمارش قاشق، چنگال، رختخواب : دست
10 - واحد شمارش درخت : اصله 
11 - واحد شمارش پتو ، فرش : تخته
12 - واحد شمارش پارچه : توپ
13 - واحد شمارش تفنگ : قبضه
14 -واحد شمارش کاغذ : بند
15 - واحد شمارش مجله و کتاب : جلد
16 -واحد شمارش هواپیما و کشتی : فروند
17 - واحد شمارش سگ و پلنگ : قلّاده
18 - واحد شمارش گل و آهن آلات : شاخه
19 - واحد شمارش دایره، جهت، زاویه : درجه
20 - واحد شمارش چک بانکی : فقره
21 - واحد شمارش ماشین آلات، خودرو (اتومبیل)، تلویزیون و یخچال : دستگاه
22 - واحد شمارش گوسفند و گاو : رأس
23 - واحد شمارش پنبه : عدل 
24 -واحد شمارش حمام : واحد
25 - واحد شمارش نان : قرص
26 - واحد شمارش قنات و چاه : رشته
27 - واحد شمارش عکس : قطعه
28 - واحد شمارش فیلم عکاسی و لاستیک : حلقه 
29 - واحد اندازه گیری سرما و گرما : سانتی گراد
30 - واحد اندازه گیری راه : کیلومتر
31 - واحد اندازه گیری حجم آب : مترمکعب
32 - واحد اندازه گیری بنزین، نفت و گازوئیل : لیتر
33 - واحد اندازه گیری سرعت و جهت وزش باد : بادنگار
34 - واحد اندازه گیری سرعت باد : بادسنج
35 - واحد اندازه گیری زمین : متر

 


 

 

 

 

  • استکان: برای مایعات، چای، قهوه، شیر و غیره بکار می‌رود.
  • اصله: برای درخت، چوب، تیر، سنبه.
  • انبار: حبوبات انباشته شده (مثل یک انبار گندم)، کالا
  • باب: خانه، مِلک، چادر، ساختمان از قبیل دکان، حجره، رستوران، مسجد، فروشگاه، حمام، تصفیه‌خانه.
  • بار: وزن، نمونه (یک بار هندوانه، سه بار سبزی)
  • بارخانه: صندوق جواهر (یک بارخانه فیروزه)
  • بدره: بسته نقدینه‌ها (یک بدره اشرفی)، اشرفی، سکه‌های زر.
  • برگ: کاغذ، ورق.
  • بطانه: خز، سنجاب، پوست بخارایی.
  • بطری: نوشیدنیها، مشروب
  • بغل: حجم و وزن (یک بغل سبزی، یک بغل آجیل و شیرینی)
  • بقچه: نخ، بسته نخ، رخت، شال
  • بته، بوته: درخت بی‌تنه مانند گل و گیاهان زینتی (مثل یک بوته نعنا)
  • بند: کاغذ
  • پاره: ده، روستا
  • پارچه: آبادی
  • پُرس: چلوکباب، غذا و مانند آن.
  • پیمانه: مایعات و گاه چیزهای دیگر.
  • تا: اکثر چیزها، مطلق اشیاء شمارشی مانند «پنج تا اتاق»، مطلق عدد مانند "سه تاً.
  • تار: مو
  • تازیانه: افعی، مارهای سمی
  • تخته: مفروشات (فرش، قالی، قالیچه، گلیم، زیلو، پتو، جاجیم)، پارچه، لحاف، تشک، لوح، برات.
  • تَن: انسان
  • تُن: واحد وزن.
  • توپ: پارچه. (بیست متر پارچه بسته‌بندی‌شده لباس را یک توپ می‌گویند).
  • جام: شیشه، شراب
  • جفت: کفش، جوراب
  • جریب: واحد مساحت برای زمین و ملک.
  • جلد: کتاب، مجله
  • حلقه: فیلم عکاسی، لاستیک، مار
  • دانه: تخم مرغ
  • دست: قاشق و چنگال، رخت‌خواب
  • دستگاه: ماشین‌آلات، خودرو، آپارتمان
  • راًس: گوسفند، گاو
  • رشته: قنات
  • زنجیر: فیل
  • شاخه: گُل، آهن‌آلات
  • عدد: در، پنجره
  • عدل: پنبه
  • فروند: هواپیما، ناو، خودروهای نظامی
  • فقره: پرونده، برات، چک، سفته، فیش بانکی، گواهی‌نامه، برداری، جواز، وام، مِلک، لایحه، جرم، قتل، سرقت، حادثهٔ رانندگی
  • قالب: صابون
  • قبضه: تفنگ
  • قرص: نان
  • قطعه: عکس
  • قلاده: پلنگ، یوزپلنگ، سگ
  • قطعه: تمبر
  • نخ: سیگار
  • نفر: انسان، شتر
  • واحد: حمام، آپارتمان، منزل مسکونی


بار: واحدشمارش کالاهایی که به مقیاس معینی بسته بندی می‌شوند

برگ: واحدشمارش کاغذهای جلدنشده

بند: واحدشمارش یک دسته کاغذومقوابه مقدارمعین

تخته: واحدشمارش قالی، پتووفرش

توپ:واحدشمارش پارچه ندوخته

تیر:واحدشمارش قشنگ

ثوب:واحدشمارش لباس دوخته

جام:واحدشمارش شیشه پنجره، آیینه


جفت:واحدشمارش کفش، جوراب، دستکش

جلد:واحدشمارش کتاب

جین:واحدشمارش قرقره، دکمه، مداد

حب:واحدشمارش قند، آب نبات، قرص

حلقه:واحدشمارش اشیائ گرد، چاه

دانه:واحدشمارش گردو، مدادودیگراشیاءقابل شمارش

دستگاه:واحدشمارش ماشین آلات، رادیو، تلویزیون و...

دسته:واحدشمارش گل وگیاه

دوجین:واحدشمارش بسته‌های دوازده تایی(کمربند، گردنبند)، قنات

دهنه:واحدشمارش دکان ومغازه

سر:واحدشمارش گاو، گوسفند، گله، افرادخانواده

سکه:واحدشمارش انواع پول فلزی

شعله:واحدشمارش لامپ وشمع ونظایرآن

شیشه:واحدشمارش ظروف مایعات.

طاقه:واحدشمارش پارچه، شال، شال گردن

طغرا واحدشمارش نامه، پاکت وسندهای دیگر

عدد:واحدشمارش پرندگان، درب، پنجره ودیگراشیاءقابل شمارش

عدل:واحدشمارش دسته‌های بزرگ وسنگین کالا، پنبه، پارچه وکاغذ

ارابه:واحدشمارش توپ وتانک، اسلحه سنگین چرخ دار

فال:واحدشمارش گردو

فروند:واحدشمارش وسایل نقلیهٔ هوایی ودریایی

فقره:واحدشمارش گواهینامه، اسنادپرداختی(چک وسفته)

قبضه:واحدشمارش ازچاقوتامسسل

قراسه:واحدشمارش بندکفش، مدادولوازم تحریر

قطره:واحدشمارش اشک، خون، جوهروبعضیدمایعات دیگر

قطعه:واحدشمارش عکس، شعر، زمین وفرش

قلاده:واحدشمارش جانوران وحشی

قواره:واحدشمارش زمین وپارچه(واحدشمارش یک دست لباس کامل)

گله:واحدشمارش دسته‌های مختلف جانوران

لوله:واحدشمارش اشیاء استوانه‌ای شکل وخمیری شکل مانندماتیک وخمیردندان

مجلس: واحد مینیاتورهای دست‌نویس‌های قدیمی

 

 

 منبع : ویکی پدیا

 

                ************************

 

باب:خانه،مِلک،چادر،ساختمان از قبیل دکان،حجره،رستوران،مسجد، فروشگاه،حمّام،تصفیه‌خانه

بار: وزن، نمونه (یک بار هندوانه، سه بار سبزی)

بارخانه: صندوق جواهر (یک بارخانه فیروزه)

بدره: بسته نقدینه‌ها (یک بدره اشرفی)، اشرفی، سکه‌های زر

برگ: کاغذ،ورق

بطانه: خز،سنجاب،پوست بخارایی

بطری:نوشیدنی ها بغل: حجم و وزن (یک بغل سبزی،یک بغل آجیل و شیرینی)

بقچه: نخ، بسته نخ،رخت،شال 

بته، بوته: درخت بی‌تنه مانند گل و گیاهان زینتی (مثل یک بوته نعنا)

بند: کاغذ

بَهله: پرنده‌های شکاری (بهله در اصل به معنی دستکشی است که بازدارها به دست می‌کنند)

پاره: ده، روستا

پارچه: آبادی

پُرس: چلوکباب، غذا و مانند آن

پیمانه: مایعات و گاه چیزهای دیگر

تا: اکثر چیزها، مطلق اشیاء شمارشی مانند «پنج تا اتاق»، مطلق عدد مانند "سه تا"

تار: مو

تازیانه: افعی، مارهای سمی 

تخته: مفروشات (فرش، قالی، قالیچه، گلیم، زیلو، پتو، جاجیم، پارچه، لحاف، تشک، لوح، برات)

تَن: انسان 

تُن: واحد وزن

توپ: پارچه(بیست متر پارچه بسته‌بندی‌شده لباس را یک توپ می‌گویند.)

جام: شیشه، شراب

جفت: کفش، جوراب

جریب: واحد مساحت برای زمین و ملک

جلد: کتاب، مجله 

حلقه: فیلم عکاسی، لاستیک، مار دانه: تخم مرغ

دست: قاشق و چنگال، رخت‌خواب

دستگاه: ماشین‌آلات، خودرو، آپارتمان

راًس: گوسفند، گاو

رشته: قنات

زنجیر: فیل

شاخه: گُل، آهن‌آلات

عدد: در، پنجره

عدل: پنبه 

فروند: هواپیما، ناو، خودروهای نظامی

فقره: پرونده، برات، چک، سفته، فیش بانکی، گواهی‌نامه، برداری، جواز، وام، مِلک، لایحه، جرم، قتل، سرقت، حادثهٔ رانندگی

قالب: صابون

قبضه:تفنگ قرص:نان قلاده:پلنگ، یوزپلنگ، سگ و...

قطعه:تمبر،عکس

نخ:سیگار

نفر:انسان، شتر، درخت خرما

واحد:حمام، آپارتمان، منزل مسکونی

بار:واحد شمارش کالاهایی که به مقیاس معیّنی بسته بندی می‌شوند.

برگ: واحدشمارش کاغذهای جلدنشده

بند: واحدشمارش یک دسته کاغذومقوابه مقدارمعین

تخته: واحدشمارش قالی، پتووفرش

توپ:واحدشمارش پارچه ندوخته

تیر:واحدشمارش قشنگ

ثوب:واحدشمارش لباس دوخته

جام:واحدشمارش شیشه پنجره، آیینه

جفت:واحدشمارش کفش،جوراب،دستکش جلد:واحدشمارش کتاب

جین:واحدشمارش قرقره،دکمه، مداد

حب:واحدشمارش قند،آب نبات،قرص حلقه:واحدشمارش اشیای گرد،چاه

دانه:واحدشمارش گردو،مداد ودیگراشیای قابل شمارش

دستگاه:واحدشمارش ماشین آلات،رادیو، تلویزیون و...

دسته:واحدشمارش گل وگیاه

دوجین:واحدشمارش بسته‌های دوازده تایی(کمربند، گردنبند)،

دهنه:واحدشمارش دکان ومغازه ،قنات

سر:واحدشمارش گاو، گوسفند، گله، افرادخانواده

سکه:واحدشمارش انواع پول فلزی

شعله:واحدشمارش لامپ وشمع ونظایرآن

شیشه:واحدشمارش ظروف مایعات.

طاقه:واحدشمارش پارچه،شال،شال گردن

طغرا: واحدشمارش نامه،پاکت وسندهای دیگر

عدد:واحد شمارش پرندگان،درب،پنجره ودیگراشیای قابل شمارش

عدل:واحد شمارش دسته‌های بزرگ وسنگین کالا،پنبه، پارچه وکاغذ 

ارّابه:واحدشمارش توپ وتانک،اسلحه سنگین چرخ دار

فال:واحدشمارش گردو

فروند:واحد شمارش وسایل نقلیّهٔ ی هوایی ودریایی

فقره:واحدشمارش گواهینامه،اسنادپرداختی(چک وسفته)

قبضه:واحد شمارش چاقو ، مسسل قراسه:واحدشمارش بندکفش،مدادولوازم تحریر

قطره:واحد شمارش اشک،خون،جوهروبعضی مایعات دیگر

قطعه:واحد شمارش عکس،شعر،زمین وفرش قلّاده:واحد شمارش جانوران وحشی

قواره:واحد شمارش زمین و پارچه(واحد شمارش یک دست لباس کامل)

گله:واحد شمارش دسته‌های مختلف جانوران

لوله:واحد شمارش اشیای استوانه‌ای شکل وخمیری شکل مانند خمیردندان  

***********************************

 

 

رابط‌های شماری در دستور زبان به واژه‌های میانجی میان شماره و شمرده (عدد و معدود) اطلاق می‌شود. این رابطها در زبان نوشتاری همان نقشی را دارند که واحدها در علم فیزیک دارند. برای تعیین واحدهای مقدار یا تعداد و نوع و اندازهٔ شمرده دبیران و نویسندگان و حسابداران دیوانی سده‌های اخیر واژه‌های قراردادی مناسبی را برگزیده و بکار برده‌اند که امروزه در دستور زبان به آنها رابط شماری گفته می‌شود.

 

 

 

 

 

 

فهرست رابط‌های شماری در فارسی[ویرایش]

 

  • استکان: برای مایعات، چای، قهوه، شیر و غیره به‌کار می‌رود.
  • اصله: برای درخت، چوب، تیر، سنبه
  • انبار: حبوبات انباشته‌شده (مثل یک انبار گندم)، کالا
  • باب: خانه، مِلک، چادر، ساختمان ازقبیل دکان، حجره، رستوران، مسجد، فروشگاه، حمام، تصفیه‌خانه، کاروانسرا
  • بار: کالاهایی که به مقیاس معینی بسته‌بندی می‌شوند، وزن، نمونه (یک بار هندوانه، سه بار سبزی)
  • بارخانه: صندوق جواهر (یک بارخانه فیروزه)
  • بته، بوته: درخت بی‌تنه مانند گل و گیاهان زینتی (مثل یک بوته نعنا)
  • بدره: بسته نقدینه‌ها (یک بدره اشرفی)، اشرفی، سکه‌های زر
  • بُرش: برای چیزهایی که یک واحد کامل آن بدون بُرش مصرف نمی‌شود، مثل یک بُرش کیک، یک بُرش نان، و مانند این‌ها
  • برگ: کاغذهای جلدنشده، ورق
  • بسته: سیگار، سبزی و غیره
  • بطانه: خز، سنجاب، پوست بخارایی
  • بطری: نوشیدنی‌ها، مشروب
  • بغل: حجم و وزن (یک بغل سبزی، یک بغل آجیل و شیرینی)
  • بقچه: نخ، بسته نخ، رخت، شال
  • بند: یک دسته کاغذ و مقوا به‌مقدار معین (معمولاً ۵۰۰ برگ) (سه بند کاغذ)
  • بوکس (باكس): سیگار
  • بَهله: پرنده‌های شکاری (بهله در اصل به‌معنی دستکشی است که بازدارها به دست می‌کنند.[۱])
  • پارچه: آبادی
  • پاره: دِه، روستا
  • پرده: تابلو نقاشی (سه پرده تابلو)
  • پیمانه: مایعات و گاه چیزهای دیگر، مانند حبوبات (يك پيمانه برنج)
  • پُرس: چلوکباب، خورش و بعضی غذاهای دیگر
  • تا: اکثر چیزها، مطلق اشیاء شمارشی مانند «پنج تا اتاق»، مطلق عدد مانند «سه تا»
  • تار: مو
  • تازیانه: افعی، مارهای سمّی
  • تخته: مفروشات (فرش، قالی، قالیچه، گلیم، زیلو، پتو، جاجیم)، پارچه، لحاف، تشک، لوح، برات
  • توپ: پارچه ندوخته (بیست متر پارچه بسته‌بندی‌شده لباس را یک توپ می‌گویند)
  • تَن: انسان
  • تُن: واحد وزن
  • ثوب: لباس دوخته
  • جام: شیشه پنجره، آیینه، شراب و مانند آنها
  • جرعه: آب، شراب
  • جریب: واحد مساحت برای زمین و مِلک
  • جعبه: عتیقه‌جات، جواهرات
  • جفت: کفش، جوراب، دستکش
  • جلد: کتاب، مجله و مانند آنها
  • جین: قرقره، دکمه، مداد (معادل شش عدد)کلمه جین غلط مصطلح است . درست آن دوجین است که از کلمه دوزان فرانسه به معنی 12 گرفته شده است و بنابراین باید از نیم دوجین برای 6 استفاده کرد.
  • چشمه: سرویس بهداشتی ( توالت )
  • حب: قند، آب نبات، قرص
  • حبه: انگور
  • حلقه: اشیاء گِرد، چاه، فیلم عکاسی، فیلم سینمایی، لاستیک، انگشتر، مار
  • خلال: برای چیزهای مثل دانه کبریت
  • خوشه: انگور، خرما
  • دانه: تخم مرغ، گردو، برای غله و حبوب و بسیاری از میوه‌ها، مداد ودیگر اشیاء قابل شمارش
  • درجه: زاویه، دما
  • دست: قاشق و چنگال، رخت‌خواب، ظروف و مانند آنها
  • دستگاه: ماشین‌آلات، خودرو، آپارتمان، رادیو، تلویزیون و مانند آنها
  • دسته: گل و گیاه
  • دهنه: دکان و مغازه
  • دوجین: بسته‌های دوازده‌تایی (جوراب، کمربند، گردنبند)، قنات
  • راًس: گوسفند، گاو و مانند آنها
  • رشته: قنات (کاریز)، چاه، گردن‌بند و دست‌بند و همچنین برای کارهایی که در مدتی از زمان انجام می‌گیرد و در موردهایی با یک اسم جمع، مثل عملیات و تظاهرات
  • سر: گاو، گوسفند، گله، افراد خانواده (چند سر عائله)
  • سکه: انواع پول فلزی
  • سنگ: برای آب آبیاری و آسیا (سه سنگ آب)
  • سیخ: کباب، جگر
  • شاخه: گُل، آهن‌آلات، سیم، لوستر، تیر آهن، گچ نوشتني و مانند آنها (سه شاخه سیم، دو شاخه لوستر، چهار شاخه تیرآهن، چهار شاخه گچ)
  • شعله: لامپ و شمع و نظایر آن (دو شعله چراغ)
  • شیشه: ظروف مایعات
  • صندوق: اشیاء قدیمی
  • طاقه: پارچه، شال، شال گردن، پتو، (چهار طاقه پتو)
  • طغرا: نامه، پاکت و سندهای دیگر (منسوخ شده‌است)
  • عدد: پرندگان، در، پنجره و اصولاً ساير اشیاء قابل شمارش (چهار عدد بستنی) (معادل «تا»)
  • عدل: دسته‌های بزرگ و سنگین کالا، پنبه، پارچه و کاغذ
  • عراده: واحد شمارش توپ و تانک، اسلحه سنگین چرخ‌دار
  • قلم: برای نوع‌های مختلف کالا (پنجاه قلم صادرات، بیست قلم خرید، سی قلم جنس)
  • قلمه: درخت
  • فال: گردو
  • فروند: وسایل نقلیهٔ هوایی و دریایی (هواپیما، ناو، خودروهای نظامی)
  • فقره: نامه، سند، چک و مانند آن‌ها، گواهینامه، پرونده، برات، چک، سفته، فیش بانکی، جواز، وام، مِلک، لایحه، جرم، قتل، سرقت، حادثهٔ رانندگی
  • قالب: برای قطعات بریده‌شده و جدا از هم (دو قالب کره، چهار قالب صابون، سه قالب یخ)
  • قبضه: اسلحهٔ سبک (از چاقو تا تفنگ و شمشیر و مسسل)
  • قراسه (قراس): بند کفش، مداد و نوشت‌افزار
  • قرص: نان
  • قطره: آب، اشک، خون، جوهر و بعضی مایعات دیگر
  • قطعه: عکس، تمبر، شعر، زمین و باغ، فرش، جواهر، جوجه، مرغ، خروس، ماهی و اسکناس (سه قطعه جوجه، دو قطعه اسکناس)
  • قلاده: جانوران وحشی و بعضاً اهلی، مانند پلنگ، یوزپلنگ، سگ
  • قواره: زمین و پارچه (پارچه‌ای که برای یک دست لباس کافی است) (سه قواره زمین، چهار قواره پارچه)
  • کارتون: سیگار و غیره
  • کلاف: كاموا
  • کلّه: قند
  • کیسه: سیمان، پول، سکه
  • گلّه: دسته‌های مختلف جانوران
  • لقمه: نان، غذا
  • لنگه: هر نیمه از در، خورجین، پالان
  • لوله: واحد شمارش اشیاء استوانه‌ای‌شکل و خمیری‌شکل مانند ماتیک، خمیردندان، تریاک
  • مجلد: کتاب و دفتر (چهار مجلد کتاب)
  • مشت: خاک، پول، آدم (برای تحقیر)
  • نخ: سیگار
  • نفر: انسان، شتر، درخت خرما
  • واحد: حمام، آپارتمان، منزل مسکونی
  • واقعه: ازدواج[۲]

 



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 12883
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hr

برگزیدگان کشوری پرسش مهر



:: موضوعات مرتبط: AX , ,
:: بازدید از این مطلب : 1822
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 خرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hr

سبوس برنج عالی برای پوست و مو

1x1.trans سبوس برنج عالی برای پوست و موحتما تا به حال در هنگام خرید به انواع شامپوی سبوس برنج و یا کرم‌های پوستی که حاوی عصاره سبوس برنج هستند، برخورد کرده‌اید، اما واقعاً سبوس برنج چه تاثیری بر پوست و موی شما دارد؟ ابتدا باید بدانیم عصاره سبوس برنج چگونه تهیه می‌شود و حاوی چه ترکیباتی است.

ترکیبات سبوس برنج
از سبوس برنج به کمک حلال‌ها روغنی دست می‌آید که به روغن سبوس برنج موسوم است. لیپاز فعال موجود در سبوس برنج باعث افزایش درصد اسیدهای چرب آزاد در این ترکیب می‌شود. روغن سبوس برنج از ۱۵- ۲۰ درصد اسیدهای چرب اشباع شده و ۸۰ تا ۸۵ درصد اسیدهای چرب اشباع نشده تشکیل شده است، که از این جمله می‌توان ۱-۴ درصد اسید میریستیک، ۱۲- ۱۸ درصد اسید پالمیتیک، ۱-۳ درصد اسید استئاریک، ۴۰- ۴۵ درصد اسید لینولئیک، به مقدار ۱ درصد اسید لینولنیک و ۲ تا ۴/۰ درصد اسید پالمیتولئیک را نام برد. روغن سبوس برنج طلایی رنگ، است اما به سختی می‌تواند به رنگ سفید و روشن نیز گرایش پیدا کند، همچنین این روغن تحت تاثیر گرما تا حرارت ۱۶۰ درجه نیز فاسد نمی‌شود. روغن سبوس برنج نه تنها رطوبت پوست و موی سر را حفظ می‌کند.بلکه به وسیله محتوی بالای ویتامین‌های B و E باعث تقویت موی سر نیز می‌گردد. این روغن پس از غیر فعال کردن لیپاز موجود در آن در تهیه صابون، شامپو و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عصاره سبوس برنج با تشکیل یک لایه بر روی پوست بعد از شستشو، از خشک شدن پوست جلوگیری کرده و به این وسیله از پوست محافظت می‌کند. روشن کردن و صاف کردن پوست از دیگر خواص این روغن است. برای ساخت کرم‌های پوستی جهت رفع خشکی پوست و ترک خوردگی سرآرنج، زانوها، پاشنه پا، دست‌ها و نقاط دیگر بدن، از عصاره طبیعی سبوس برنج استفاده می‌کنند. روغن سبوس برنج نه تنها با مرطوب نگه داشتن پوست باعث نرمی ‌آن می‌شود، بلکه با رطوبت‌دهی به پوست از ترک خوردن آن نیز جلوگیری می‌کند. همچنین با پاک کردن اکسیژن فعال از سطح پوست، از تشکیل پراکسید چربی که باعث چروک شدن و پیری زودرس پوست می‌شود جلوگیری می‌کند. اینوزیتول از دیگر ترکیبات موجود در این روغن است که رشد و بازسازی سلول‌های پوست را سرعت می‌بخشد. هوریزن اویل نیز از ترکیبات موجود در سبوس برنج است که با جذب اشعه ماوراء‌بنفش خورشید از پیری پوست جلوگیری می‌کند، این ترکیب از طریق افزایش ترشحات پوستی سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و در حقیقت عمل لایه‌برداری را به صورت ملایم انجام می‌دهد. اسید فیتیک ترکیب دیگری است که در سبوس انواع غلات یافت می‌شود؛ اسید فیتیک موجود در سبوس برنج رشد سلول‌های پوست را تحریک کرده و باعث به هم پیوستگی و سلامت پوست می‌شود.

تغذیه مناسب برای کاهش ریزش مو
به خاطر داشته باشید که شایع‌ترین دلیل ریزش مو کمبود دریافت مواد غذایی است، و رژیم‌های غیر‌اصولی کاهش وزن و گیاهخواری منجر به ریزش مو می‌شوند. در ادامه به مواد غذایی می‌پردازیم که برای کاهش ریزش مو کمک کننده هستند:
پروتئین: ماده اصلی برای ساخت پوست، مو و ناخن، پروتئین و واحدهای سازنده آن یعنی اسید آمینه است؛ پروتئین در انواع گوشت، تخم مرغ و ماهی به وفور یافت می‌شود.
کلسیم و منیزیم: برای دریافت کلسیم و منیزیم کافی از شیر و لبنیات به مقدار کافی استفاده کنید و در صورتی که به لاکتوز حساسیت دارید و با خوردن شیر دچار دردهای شکمی ‌می‌شوید، از فرآورده‌های لبنی دیگر مانند ماست استفاده کنید.
بیوتین و ویتامین‌های گروه B: بیوتین و ویتامین‌های گروه B به ویژه ویتامین B6 در ترمیم پوست و پیشگیری از ریزش مو نقش بسیار مهمی‌ دارند. از منابع مناسب برای تامین این ویتامین‌ها می‌توان جگر، موز، دانه آفتابگردان، ماهی، مرغ، جوانه گندم، آلوی خشک، گوشت، غلات سبوس‌دار، مخمر و زرده تخم‌مرغ و بادام زمینی را نام برد.
آنتی اکسیدان‌ها: ویتامین E، ویتامین C، پیش‌ساز ویتامین A که در سیب‌زمینی شیرین، هویج، اسفناج، کدو حلوایی، زردآلو، کلم براکلی، گریپ فروت یافت می‌شوند، همچنین روی و سلنیوم همه آنتی اکسیدان‌هایی هستند که در درمان و پیشگیری ریزش مو تاثیر فراوانی دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها تاثیراتی که آلودگی هوا بر رشد و سلامت موها می‌گذارد را نیز تا حد زیادی خنثی می‌کنند.
اسیدهای چرب اُمگا-۳ و اُمگا-۶: از اسیدهای چرب اُمگا-۳ مهم می‌توان آلفا- لینولنیک اسید و ایکوزا پنتانوئیک اسید(EPA) را نام برد که در ماهی‌های آب سرد مانند ماهی سالمون و ساردین، روغن سویا و کانولا، جوانه گندم، روغن گردو، روغن تخم کتان یا پنبه و روغن ماهی به فراوانی یافت می‌شوند. اسید چرب اُمگا-۶ نیز، اسید لینولئیک است که در روغن‌های غیر اشباع گیاهی مانند روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان یافت می‌شود.

آذین کریم زاده – کارشناس ارشد تغذیه



:: موضوعات مرتبط: تغذیه و سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hr


:: موضوعات مرتبط: شعر , ,
:: بازدید از این مطلب : 1355
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hr

دزلی

 
 
دزلی
 
 


:: موضوعات مرتبط: راهیان نور , ,
:: بازدید از این مطلب : 1926
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hr

مریوان

 
 
مریوان
 
 


:: موضوعات مرتبط: راهیان نور , ,
:: بازدید از این مطلب : 1223
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hr

یادمان عملیات شلمچه

قرارگاه حفظ ابنیه و آثار سرزمینی استان خوزستان
 
 
 
یادمان عملیات شلمچه
 
 


:: موضوعات مرتبط: راهیان نور , ,
:: بازدید از این مطلب : 1723
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 آذر 1394 | نظرات ()